۰
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
سخنگوی وزارت امورخارجه تشريح کرد

فرآيند 2 ماهه براي تکميل مبادله بين تهـران و واشـنگتن

برنامه‌ای برای گفت‌وگوی مستقيم با آمريکا نداريم
«ناصر کنعاني» سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران پيش از ظهر ديروز(دوشنبه) پاسخگوي سوالات خبرنگاران بود.
فرآيند 2 ماهه براي تکميل مبادله بين تهـران و واشـنگتن
گروه ديپلماسي - علي ودايع: «ناصر کنعاني» سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران پيش از ظهر ديروز(دوشنبه) پاسخگوي سوالات خبرنگاران بود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،او در ابتدا با پيش کشيدن سالگرد کودتاي 28 مرداد گفت:  حدود 70 سال از کودتاي آمريکايي و انگليسي 28 مرداد عليه دولت ملي در ايران مي‌گذرد و مصاحبه اخير وزير خارجه اسبق  انگليس در مصاحبه با گاردين در اين ارتباط قابل توجه بود.دولت‌هاي آمريکا و انگليس بايد  به خاطر دخالت‌هايشان در امور داخلي ايران در طول سال‌هاي گذشته پاسخگو باشند. پايان دادن به اتخاذ مواضع غيرسازنده و مداخله جويانه در امور داخلي ايران اولين گام ضروري در اين رابطه است.
توافق طرفين مبادله روي ضرب‌الاجل دوماهه
سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي در پاسخ به سوالي در مورد روند کنوني تبادل زندانيان و آزادسازي پول‌هاي ايران در کره جنوبي و اين که اين روند چه ميزان طول خواهد کشيد، گفت: بازه زماني مشخص شده در اين ارتباط از سوي  مقامات ذيربط حداکثر تا سقف دو ماه در نظر گرفته شده بود و در اين مسير توافق شکل گرفت.
وي با بيان اين که روند اجرايي در مسير توافق در حال پيشرفت است، گفت: برخي از گمانه‌زني‌هاي مطرح شده در ارتباط با اين موضوع محلي از اعتبار ندارد و ما به روند کار توجه مي‌کنيم.خوشبين هستيم  که در بازه زماني مشخص شده روند انتقال پول‌هاي ايران انجام شود و براساس اطلاعي که داريم مبتني بر توافق انجام شده، کار در روند خوبي در حال انجام است.
جديت تهران براي وصول مطالبات
سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به سوال ديگري در مورد آزادسازي پول‌هاي بلوکه شده ايران در ديگر کشورها تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران در احقاق حقوق ملت ايران کوتاهي نکرده و نخواهد کرد و با جديت اين مسير را ادامه مي‌دهد.
کنعاني همچين درباره گمانه‌زني‌ها در رابطه با ديدار احتمالي نمايندگان ايران و آمريکا در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل متحد، گفت: هيچ برنامه‌اي براي انجام مذاکرات مستقيم بين ايران و آمريکا در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل متحد و يا جاي ديگري وجود ندارد.البته، مذاکرات غير مستقيمي بين ايران و آمريکا صرفا در چارچوب مذاکرات تعريف شده، انجام شده است. اين مذاکرات در ارتباط با تبادل زندانيان و رفع انسداد دارايي‌هاي ايران و انجام مذاکرات رفع تحريم‌ها بوده است.
انتقال دارايي ايران از عراق
کنعاني در بخشي ديگر از صحبت‌هاي خود در اين نشست مطبوعاتي تاکيد کرد : علاوه بر آزادي دارايي‌هاي بلوکه شده ايران در کره جنوبي،  روند انتقال بخش ديگري از دارايي‌هاي ايران در عراق نيز به تدريج شروع شده است و بخشي از آن نيز منتقل شده است.
پيگيري وضعيت شهداي منا
وي  در پاسخ به سوالي مبني بر اين که آيا در جريان مذاکرات اخير  ايران و عربستان در ارتباط با حادثه منا نيز صحبت شده است، گفت: اين موضوع در جريان رايزني‌هاي وزير امور خارجه کشورمان با همتاي عربستاني خود مطرح شده است و ما اهتمام داريم که در چارچوب فضاي جديد ايجاد شده در مناسبات دو کشور اين مسئله را پيگيري کنيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه ضمن مثبت خواندن گفت‌وگوي اميرعبداللهيان با «محمد بن سلمان» وليعهد سعودي از افزايش حضور نيروهاي آمريکايي در خليج فارس انتقاد کرد و گفت: ديدگاه جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با حضور نيروهاي فرامنطقه‌اي در خليج فارس روشن است. 
ما اين حضور را مخل ثبات در منطقه مي‌دانيم و معتقديم که کشورهاي منطقه مي‌توانند در ارتباط با ايجاد امنيت در منطقه همکاري‌هاي مشترکي داشته باشند و ما بر امنيت درون زا تاکيد داريم.
ابهام درباره تخليه نفت ايران در تگزاس
سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران همچنين در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه شب گذشته برخي از رسانه‌هاي آمريکايي مدعي شدند که محموله نفتي توقيف شده ايران در تگزاس آمريکا در حال تخليه است و آيا ايران اين خبر را تاييد مي‌کند و آيا اين محموله براي ايران است، گفت: من نيز چنين خبري را در رسانه‌ها مشاهده کردم. اطلاعات تاييد شده‌اي در اين ارتباط در اختيار ندارم و از سوي دولت آمريکا نيز موضعي را در ارتباط با اين خبر شاهد نبوديم. بنابراين در حال حاضر نمي‌توانم در اين ارتباط اظهار نظر کنم.
کنعاني در عين حال افزود: يک اصل کلي وجود دارد که مقامات آمريکايي نيز از آن اطلاع دارند و آن اين است که دوران بزن در رو تمام شده است. ايران نسبت به هر گونه تعرضي به حقوق خود دست بسته نخواهد بود و حقوق ملت ايران را استيفا مي‌کند و دست تعرض کننده را کوتاه مي‌کند. ايران در موارد متعددي در اين ارتباط با قوت عمل کرده و در عمل نشان داده است که دست بسته نيست.
وي خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: در مورد آنچه که شما اشاره کرديد اطلاعات تاييد شده‌اي ندارم و اظهار نظر نمي‌کنم ولي بطور کلي هر گونه تعدي به نفتکش‌هاي ايران مصداق بارز راهزني دريايي و نقض مقررات بين‌المللي است.
لزوم طرح موضوعات مهم از طريق کانالهاي ديپلماتيک
وي در پاسخ به سوال ديگري در ارتباط با برخي از مسائل آبي بين ايران و عراق و برخي از مسائل منتشر شده در اين ارتباط در رسانه‌ها نيز گفت: مسائل آبي در چارچوب کميته‌هاي فني و حقوقي بين ايران و عراق مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد و هيچ مانعي در گفت‌وگوهاي هيأت‌هاي حقوقي و تخصصي دو کشور وجود ندارد و حسب نياز به صورت دوره‌اي تشکيل مي‌شود.
وي ادامه داد: اظهارنظرهاي رسانه‌اي در اين زمينه کمک کننده نيست و بايد کار در مسير تخصصي و فني خود به پيش رود.
 
 
کد مطلب: 201411
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *