۰
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۳۵
از آزادسازی زندانيان و اموال ايران، تا رابطه با عربستان

معیارهای دوگانه اصولگرایان در سیاست خارجی

حاميان دولت رئيسي که دستاورد قابل اعتنايي در حوزه ديپلماسي ندارند طي روزهاي اخير مبادله زنداني با آمريکا و دريافت 6 ميليارد دلار طلب نفتي از کره جنوبي را چنان بزرگنمايي کرده اند که گويي برجام ديگري رخ داده است!
معیارهای دوگانه اصولگرایان در سیاست خارجی
گروه سياسي: حاميان دولت رئيسي که دستاورد قابل اعتنايي در حوزه ديپلماسي ندارند طي روزهاي اخير مبادله زنداني با آمريکا و دريافت 6 ميليارد دلار طلب نفتي از کره جنوبي را چنان بزرگنمايي کرده اند که گويي برجام ديگري رخ داده است! هرچند آنها برجام را با همه دستاوردهايش ذلت بار توصيف مي‌کردند، اما دريافت طلب نفتي از کره و مبادله زندانيان را اوج عزت و افتخار مي‌دانند!
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،دريافت طلب نفتي 6 ميليارد دلاري از کره جنوبي در شرايطي توسط رسانه‌هاي حامي دولت در بوق و کرنا شده که دولتمردان بيش از يک سال است که بارها وعده دريافت اين مبلغ را داده بودند و هربار که مبلغ برگردانده نمي‌شد، به جاي ارائه توضيح، سکوت مي‌کردند. اين بار هم به جاي 7 ميليارد دلار 6 ميليارد دلار گرفته اند و آن را حاصل کاهش ارزش پول کشور بدهکار مي‌دانند اما توضيح نمي‌دهند در يک سال گذشته چرا هر بار که در دريافت اين مبلغ ناکام بوند سکوت مي‌کردند!
فروردين ماه سال گذشته اعلام شد که هفت ميليارد دلار از پول‌هاي بلوکه شده ايران که آن زمان هنوز 6 ميليارد نشده بود آزاد خواهد شد. خبرگزاري دولتي ايرنا نوشت: «يک مقام بلندپايه منطقه‌اي به تهران سفر خواهد کرد که يکي از اهداف اين سفر، نهايي کردن سازوکار آزادسازي 7 ميليارد دلار از ارزهاي مسدودي ايران است». در اين خبر که به نقل از يک منبع آگاه در بانک مرکزي منتشر شد، عنوان شده بود که 7 ميليارد دلار از ارزهاي مسدودي ايران با توافق امضا شده، به طور انتقال بانکي به حساب‌هاي ايران واريز خواهد شد. پس از انتشار اين خبر، بعضي خبرگزاري‌ها خبر دادند که سخنگوي وزارت خارجه از چنين سفري اظهار بي اطلاعي کرده اما ساعتي بعد اعلام شد که او هم تائيد مي‌کند که هيأتي عاليرتبه در اين زمينه تا پايان فروردين به تهران مي‌آيد و بزودي بخشي از منابع ايران آزاد مي شود. در آن زمان برخي رسانه‌هاي عربي گفتند که وزير خارجه عمان قريب الوقوع به ايران سفر خواهد کرد و آزادسازي 7 ميليارد دلار دارايي ايران در کره جنوبي را از اهداف اين سفر عنوان کردند. اما پوچ بودن اين خبر خيلي زود آشکار شد.
يک هفته پس از انتشار اين خبر روزنامه کيهان در آخرين روزهاي فروردين ادعا کرد: «قرار است طلب 7 ميليارد دلاري ما از کره جنوبي در مقابل آزادي سه تن از جاسوسان کهنه‌کار که به طور مشترک در خدمت سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريکا و انگليس و رژيم صهيونيستي بوده‌اند، به ايران پرداخت شود». اما اين ادعا هم پوچ بود!
خردادماه سال گذشته چند روز پس از سفرشاه عمان به ايران، يکبار ديگر خبرگزاري دولتي ايرنا، اين بار به نقل از منابع خارجي خبر از آزادي 7 ميليارد دلار دارايي ايران در کره جنوبي داد که آن نيز دقيق نبود! حتي دي ماه 1400، معاون وزير خارجه ايران از موافقت طرف کره‌اي با آزادسازي فوري پول‌هاي بلوکه‌ شده ايران خبر داد. اما اين خبر فوري هم نزديک به دو سال تا رخدادش فاصله داشت!
طي اين دو سال هيچ يک از مسئولان دولت و رسانه‌هاي حامي آنها بابت ارائه اين اطلاعات غلط توضيحي ارائه نداده اند و حالا چنان اين اتفاق را بزرگنمايي مي‌کنند که گويي حماسه اي رخ داده است! حتي روزنامه کيهان زانو زدن آمريکا در مقابل ايران را تيتر کرده است؛ در حاليکه اين پول صرفا در کشور قطر و با نظارت آمريکا براي تهيه غذا و دارو مي‌تواند هزينه شود و مشخص نيست منظور از زانو زدن آمريکا در اين ماجرا چيست؛ به جز آنکه دستاورد تازه اي براي دولت رئيسي تهيه شود! کما اينکه روزنامه کيهان در تيتر اول روزنامه سه شنبه، از برگهاي برنده رئيسي در سفر به نيويورک خبر داده و حتي افتتاح ناقص فاز 11 پارس جنوبي و تامين پايدار برق تابستاني - با وجود قطعي مکرر برق در اغلب شهرها - را هم جزو دستاوردهاي دولت براي سفر به نيويورک ذکر کرده است.
کار به جايي رسيده که مبادله زندانيان با آمريکا، آن هم در شرايطي که تعداد زندانيان مبادله شده يکسان است و سه نفر از 5 زنداني ايراني آزادشده ترجيح داده اند به ايران برنگردند هم به عنوان دستاورد دولت رئيسي توصيف مي‌شود؛ به گونه اي که روز سه شنبه روزنامه وطن امروز تيتر زد: 5 در برابر 5 به اضافه 6 ميليارد دلار! «رضا سرهنگ‌پور» و «مهرداد معين انصاري» دو نفر از پنج شهروند ايراني آزاد شده از زندان آمريکا، دوشنبه وارد تهران شدند. پنج زنداني دوتابعيتي هم که در تهران زنداني‌ بودند به آمريکايي‌ها تحويل داده شدند. «سيامک نمازي»، «عماد شرقي»، «مراد طاهباز» و دو فرد ديگر که تمايلي به رسانه‌اي شدن نام‌شان نداشتند، آزاد شدند.
جالب اينجاست که روزنامه کيهان که چند ماه پيش با هرگونه آزادسازي زندانيان اعتراضات سال گذشته به شدت مخالفت کرده بود نسبت به آزادي آمريکايي‌هاي دوتابعيتي که بعضا متهم به جاسوسي يا فساد في الارض شده بودند سکوت کرده و آزادي آنها را احتمالا دستاورد ديپلماتيک دولت رئيسي مي‌داند!
از سوي ديگر روزنامه ايران، آزادسازي اين زندانيان و دريافت 6 ميليارد دلار دارايي مسدودشده ايران را نتيجه توافق متوازن با واشنگتن مي‌داند! اينکه اصولگرايان به دليل کمبود دستاوردهاي دولت رئيسي، رو به دستاوردسازي آورده اند عجيب نيست. آنچه عجيب است معيارهاي دوگانه آنها براي قضاوت درباره رابطه متوازن با جهان است که طبق همين معيارهاي دوگانه، همکاري و تعامل با غرب را باطل مي‌دانند اما به دامن شرق مي‌غلتند! همچنين تعامل با عربستان را در زماني که زمام دولت در اختيارشان نيست نفي مي‌کنند و به تسخير سفارت و کنسولگري عربستان مشغول مي‌شوند اما با تغيير دولت، برقراري رابطه با عربستان را دستاورد تلقي مي‌کنند.
کد مطلب: 203118
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *