۰
جمعه ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۵۶
مخالفان پاشینیان به خیابان ریختند

خشم ارمنستان از شکست در قره‌باغ

جمهوری آذربایجان ظرف 24 ساعت به آنچه که می‌خواست در قره‌باغ رسید و ارمنستان کاری انجام ندارد. بعد از تسلیم منطقه قره‌باغ در برابر نیروهای جمهوری آذربایجان، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان می‌گوید که این کشور برای میزبانی بی‌جا شدگان آماده می‌شود.
خشم ارمنستان از شکست در قره‌باغ

گروه بین‌الملل: جمهوری آذربایجان ظرف 24 ساعت به آنچه که می‌خواست در قره‌باغ رسید و ارمنستان کاری انجام ندارد. بعد از تسلیم منطقه قره‌باغ در برابر نیروهای جمهوری آذربایجان، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان می‌گوید که این کشور برای میزبانی بی‌جا شدگان آماده می‌شود. آخرین خبرها حکایت از حضور نیروهای تحت امر باکو در حومه استپاناکرت/خانکندی ، مرکز جمهوری خود خوانده آرتساخ (قره‌باغ کوهستانی) یا به عبارتی محاصره این بخش کلیدی از قره‌باغ کوهستانی دارد.

به گزارش فرانس‌پرس، ارمنی‌تبارهای ساکن در مرکز قره‌باغ در «زیرزمین‌ها پنهان شده‌اند» و نیروهای ارتش آذربایجان مترصد ورود به استپاناکرت هستند. در این گزارش به نقل از یک مقام مسئول در قره‌باغ آمده است: «وضعیت در استپاناکرت وحشتناک است، نیروهای آذربایجانی...در حومه هستند و مردم می ترسند که سربازان هر لحظه وارد شهر شده و دست به قتل عام بزنند.» تصاویر نشان دهنده سیل ارامنه‌ای است که در حال تخلیه منطقه مورد مناقشه هستند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،نخست‌وزیر ارمنستان هشدار داده که «وضعیت هنوز بسیار پر تنش است و این بحران انسانی ادامه دارد. ما دائماً با متحدان خود در قره‌باغ کوهستانی در ارتباط بوده و می‌توانیم بگوییم که به پیشرفت مثبت امید داریم.»
دور تازه تنش‌های نظامی در قره‌باغ ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) آغاز شد. باکو اعلام کرد که در این منطقه یک عملیات «ضدتروریستی» را آغاز کرده و خروج نیروهای نظامی ارمنستان از قره‌باغ را خواستار است. ارمنستان اعلام کرد که هیچ نیرویی در قره‌باغ ندارد و اقدام باکو را «تهاجم گسترده» خواند.
الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه گفت که او برای این واقعیت ارزش قائل است که ارمنستان - که گزینه‌های معدودی داشت - تلاشی برای مداخله در حمله برق آسای باکو نکرد.
علی اف افزود: این مساله موانع مذاکرات صلح گسترده تر بین دو کشور همسایه را برمی دارد.
بغض و خشم در ایروان
مساله ناتوانی ارمنستان در مقابله با جمهوری آذربایجان منجر به شکل‌گیری خشم‌عمومی در ایروان و ارمنستان از پاشینیان شده‌است. رویترز نوشت، سقوط قره باغ، منطقه ای که کنترل آن با حمایت ایروان در اختیار ارامنه قومی ساکن این منطقه بوده است به طرح درخواست‌هایی برای عزل پاشینیان منجر شده است.
معترضان نخست وزیر ارمنستان را به امتیاز دادن بیش از حد به باکو متهم کرده و خواستار استعفای او شدند.پاشینیان در سال ۲۰۲۰ شاهد جنگی بود که در آن جمهوری آذربایجان کنترل بخش‌هایی از خاک این کشور را که تا قبل از این در اختیار جدایی‌طلبان بود در اختیار گرفت و زمینه را برای پس گرفتن کل منطقه در این هفته ایجاد کرد.
چند ماه بعد از این جنگ پاشینیان بار دیگر در انتخابات کشورش پیروز شد.
ظرف 3 روز گذشته ، هزاران معترض به خیابان‌ها ریختند و با نیروهای امنیتی درگیر شده‌اند. خبرگزاری تاس به نقل از خبرنگار خود در ایروان نوشت، صدها نفر از معترضان ارمنستانی در تجمع در مقابل ساختمان دولت این کشور در میدان جمهوری این شهر حضور پیدا کردند. تجمعات دیروز همزمان با شروع نشست اعضای کابینه با حضور نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی در این ساختمان شروع شد.
در اعتراضات 3 روز گذشته که با پرتاب بطری و سنگ و همچنین تلاش برای نفوذ به ساختمان‌های دولتی همراه بود، ده‌ها نفر از معترضان بازداشت شدند. پاشینیان شب گذشته گفت که دولت او «قاطعانه اما در راستای قانون» علیه آشوبگران عمل خواهد کرد. وی در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «درخواست من، درخواست دولت است: خونسرد باشید و از مرز‌های قانون در این زمان احساسی و دشوار عبور نکنید».
اوج اعتراضات دیروز (جمعه) بود. مخالفان خشمگین خیابان‌های شهر ایروان و ورودی‌های ساختمان‌های دولتی را مسدود کنند.
مقام‌های ایروان برای مقابله با تظاهرات چند صف از نیروهای ویژه در برابر ورودی مقر دولت مستقر کرده بودند.
ویدیویی از تجمع امروز نشان می‌دهد، همچنان که معترضان مجددا برای مسدود کردن مسیرهای ورودی و خروجی مقر دولت ارمنستان تلاش می‌کردند، نخست وزیر ارمنستان توانست تحت تدابیر امنیتی، آنجا را ترک کند.
همچنین پایگاه راشاتودی نیز با انتشار ویدیویی از دستگیر شدن رابرت کوچاریان، پسر رئیس جمهور سابق ارمنستان در تجمع شهر ایروان خبر داد. وضعیت ایروان تا شامگاه جمعه متشنج گزارش شده بود. امکان وقوع کودتا یا انقلاب علیه پاشینیان مساله‌ای است که امکان وقوع آن دور از ذهن نیست.
کد مطلب: 203288
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *