۰
سه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۶
اميرعبداللهيان تشريح کرد

2 پيام آمريکا به ايران درباره وضعيت غزه

خاورميانه به بشکه باروت تبديل شده است
نشست خبري «حسين اميرعبداللهيان» وزيرامورخارجه ايران شامگاه دوشنبه و پس از نشست وزيران امورخارجه فرمت 3+3 با موضوعيت صلح در قفقاز برگزار شد.
2 پيام آمريکا به ايران درباره وضعيت غزه
گروه ديپلماسي- علي ودايع: نشست خبري «حسين اميرعبداللهيان» وزيرامورخارجه ايران شامگاه دوشنبه و پس از نشست وزيران امورخارجه فرمت 3+3 با موضوعيت صلح در قفقاز برگزار شد. وي اظهار داشت : اين نشست با حضور  وزيران امور خارجه کشورهاي روسيه، ترکيه ، آذربايجان و ارمنستان برگزار شد و اميدواريم در ادامه برگزاري اين فرمت شاهد حضور موثر و سازنده کشور گرجستان نيز باشيم.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اميرعبداللهيان همچنين در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در اين نشست خبري در پاسخ به سوالي در ارتباط با اهداف نشست وزيران امور خارجه فرمت 3+3 در تهران گفت: اينکه همزمان با بحران در غزه و جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي عليه ساکنان غيرنظامي در غزه اين نشست در تهران برگزار شده است، دو پيام مهم دارد. پيام اول اينکه ما از فرصت حضور وزيران امور خارجه اين کشورها براي انجام رايزني و مشورت‌هاي دوجانبه استفاده کرديم و علاوه بر رايزني در سطح وزرا مقامات شرکت‌کننده به صورت جداگانه نيز با آقاي رئيس‌جمهور ديدار کردند.
وي افزود: در جريان اين رايزني‌ها تلاش کرديم درخصوص يافتن راهکارهايي براي توقف جنايت جنگي رژيم صهيونيستي عليه مردم غزه، ارسال کمک‌هاي انساندوستانه به اين منطقه و متوقف کردن اقدامات رژيم صهيونيستي براي کوچ اجباري ساکنان غزه رايزني‌هاي نزديک و ثمربخشي داشته باشيم.
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران همچنين با بيان اينکه اين اجلاس همچنين اين پيام را داشت که جمهوري اسلامي ايران در مسائل منطقه از کنشگري فعال برخوردار است و در اوج بحران در منطقه غرب آسيا نسبت به تحولات در قفقاز جنوبي نيز از توجه لازم برخوردار است، ادامه داد: ما در اجلاس امروز بر اهميت صلح، همکاري و پيشرفت در قفقاز جنوبي تاکيد کرديم. در بيانيه پاياني اجلاس نيز بر اين موضوعات تاکيد شد و اميدواريم که در آينده شاهد به‌کارگيري زبان زور و جنگ در قفقاز نباشيم و بعد از ترکيه که قرار است اجلاس بعدي در آن برگزار شود نشست‌هاي اين فرمت در باکو و ايروان نيز استمرار پيدا کند.
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران همچنين در پاسخ به سوال ديگري در ارتباط با حضور وزيران خارجه ارمنستان و آذربايجان در نشست فرمت 3+3 در تهران گفت: اينکه وزيران امور خارجه ارمنستان و آذربايجان در تهران در کنار هم قرار گرفتند يک گام عملي و شاخص در راستاي حرکت دو کشور به سوي صلح و دوستي بود.
اميرعبداللهيان با بيان اينکه در حاشيه اين اجلاس فرصتي فراهم شد که وزيران امور خارجه دو کشور با هم  گفت‌وگويي داشته باشند، ادامه داد: اين اجلاس بستري را فراهم کرد که در چارچوب آن ما اميدواريم هر چه زودتر شاهد برقراري صلح و امنيت پايدار در قفقاز جنوبي باشيم.
وي تاکيد کرد: اميدواريم هر چه زودتر شاهد يک توافق خوب بين آذربايجان و ارمنستان باشيم
اميرعبداللهيان درخصوص همکاري‌ها در حوزه قفقاز  و بحث  کريدورها نيز گفت: در نشست امروز موضوع عدم تغيير ژئوپوليتيک مورد تاکيد قرار گرفت. در ديدار خودم با آقاي علي‌اف در باکو، ايشان اعلام کردند که ما به دنبال تغيير مرزها نيستيم و اکنون يک کريدوري از طرف ايران تعريف شده است.
وي خاطرنشان کرد: وزارتخانه‌هاي دو کشور براي اجراي پروژه در حال همکاري هستند. حضور طرف‌هاي خارجي جز خسارت براي ما برجا نگذاشته است. دو نمونه در عراق و افغانستان يک تجربه گران‌بها در دخالت در امور داخلي است. نشست امروز هم پيام قوي به جامعه جهاني صادر کرد که کشورهاي منطقه خود مي‌توانند براساس سازوکارهاي منطقه‌اي، بحران‌ها در منطقه را حل کنند.
واقعيت جريان مقاومت در منطقه
وزيرامور خارجه جمهوري اسلامي در اين نشست مطبوعاتي در پاسخي به سوالي تأکيد کرد: مقاومت در فلسطين و مقاومت در منطقه يک واقعيت است.
وي با بيان اين که ما به دنبال توسعه جنگ در منطقه نيستيم، گفت: تداوم کشتار غيرنظاميان توسط صهيونيست‌ها عرصه را براي نيروي مقاومت در فلسطين و منطقه تنگ کرده است. اميدواريم مجموعه تلاش‌هايي که در سازمان همکاري اسلامي انجام شده است و قطعنامه قوي‌ صادر شده در نشست جده منجر به توقف هرچه زودتر جنايت‌هاي صهيونيست‌ها در غزه شود. نکته اينجاست که معادله جنگ کنوني در اراضي اشغالي توسط مقاومت رقم زده مي‌شود.
پيام تهران به تهران
امير عبداللهيان همچنين اعلام کرد که در مورد جنگ اخير در اراضي اشغالي، آمريکا حداقل دو بار به ما پيام داده است که اين پيام‌ها داراي دو محور اساسي بوده است. آنها در اين پيام‌ها تاکيد کرده‌اند که علاقمند به گسترش جنگ نيستند و از ايران نيز خواسته‌اند که خويشتنداري کند. آنها در برخي از پيام‌ها خواسته‌اند که ايران برخي از کشورها و گروه‌ها را نيز به خويشتنداري دعوت کند.
وي  با انتقاد از حمايت‌هاي علني آمريکا از رژيم صهيونسيتي در اين جنگ گفت: آمريکايي‌ها يک طرف جنگ را دعوت به خويشتنداري مي‌کنند و از طرف ديگر جنگ حمايت مي‌کنند و دست آنها «صهيونيست‌ها» را براي انجام جنايت عليه غيرنظاميان باز گذاشته‌اند. از همين‌جا به رييس‌جمهوري آمريکا مي‌گويم که آقاي بايدن رياکاري را متوقف کنيد و آيا اين نتيجه شعار شما در رقابت‌هاي انتخاباتي بود که صحبت از حقوق بشر مي‌کرديد ولي اکنون اين چنين از جنايت‌هاي صهيونيست‌ها عليه غيرنظاميان در غزه حمايت مي‌کنيد.
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه شما در صحبت‌هاي خود خبر از ارسال پيام‌هايي از سوي آمريکا به ايران در ارتباط با جنگ اخير داده‌ايد و آيا اين پيام‌ها را پاسخ داده‌ايد، تصريح کرد: برخي از پيام‌هايي که آمريکايي‌ها مي‌دهند ارزش پاسخ دادن ندارند و بهترين پاسخ به برخي از اين پيام‌ها جواب ندادن است.
وي همچنين با بيان اينکه ما به جريان مقاومت دستور نمي‌دهيم و آنها را نيز از اجراي تصميماتي که در راستاي منافع و اهدافشان مي‌گيرند، منع نمي‌کنيم، ادامه داد: در صورتي که پيامي از سوي آمريکايي‌ها داده مي‌شود نياز به پاسخ از سوي ايران داشته باشد و ما تصميم بگيريم به اين پيام پاسخ دهيم اين کار را از مجاري ديپلماتيک انجام مي‌دهيم.
ابتکار پادشاه عمان همچنان روي ميز
وزير امور خارجه ايران در ادامه گفت‌وگوي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالي در ارتباط با تاثير جنگ اخير در اراضي اشغالي بر مذاکرات احياي برجام گفت: ابتکار سلطان عمان در مورد بازگشت همه طرف‌ها به برجام همچنان روي ميز است. قطعا تحولات منطقه در شتاب دادن و يا کند کردن مسير گفت‌وگوهاي غيرمستقيم در ارتباط با اين موضوع اثرگذار است.موضوع بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات برجامي مورد توجه ماست و در دستور کار ما قرار دارد؛ همانطور که اشاره کردم ابتکار سلطان عمان در اين زمينه در جريان است.
اميرعبداللهيان تاکيد کرد ابتکار سلطان عمان فعال است و روي ميز قرار دارد.
بشکه باروت خاورميانه
وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با بيان اينکه امروز منطقه بشکه باروت است و هر لحظه هر اتفاقي خارج از کنترل ممکن است رخ دهد، گفت: لذا به جنگ‌افروزان و آتش‌افروزان به صورت خاص به آمريکا و رژيم صهيونيستي هشدار مي‌دهيم که کشتار را متوقف کنند.
اميرعبداللهيان با بيان اينکه فرماندهان مقاومت که در گفت‌وگوهايي که با ما داشتند به ما اعلام کردند که ما آمادگي مبارزه طولاني‌مدت در حوزه نظامي با صهيونيست‌ها داريم ولي صهيونيست‌ها جنگ را به کشتار غيرنظاميان کشيده‌اند، گفت: متاسفانه ايالات متحده در يک طرف اين جنگ (حمايت از صهيونيست‌ها) قرار گرفته است و امروز با اطلاعات دقيق مي‌توانيم بگوييم که مديريت جنگ عليه فلسطين در اراضي اشغالي در اختيار نظاميان و سيستم امنيتي آمريکاست.
فروپاشي ساختار اسرائيل
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با بيان اينکه براساس اين اطلاعات سيستم امنيتي و سياسي در سرزمين اشغالي کاملا فرو پاشيده است، ادامه داد: اما ماشين جنگي رژيم صهيونيستي با هدايت نظاميان آمريکا و تيم امنيتي اين کشور تلاش مي‌کند که رژيم صهيونيستي فروپاشيده شده را از اين بحران نجات دهد. وي همچنين در اين نشست مطبوعاتي در پاسخ به سوالي در مورد تلاش‌هاي آمريکا براي تصويب قطعنامه در شوراي امنيت عليه مقاومت مردم فلسطين تصريح کرد: علاوه بر اينکه در مدت اخير شاهد سفر بايدن و برخي ديگر از مقامات سياسي و امنيتي آمريکا به اراضي اشغالي براي حمايت از صهيونيست‌ها بوديم، آمريکايي‌ها به دنبال اين هستند که قطعنامه‌اي در حمايت از رژيم صهيونيستي در شوراي امنيت سازمان ملل صادر شود.
اميرعبداللهيان با بيان اينکه اين قطعنامه محل چالش است، گفت: امروز با آقاي لاوروف وزير خارجه روسيه که عضو شوراي امنيت است و داراي حق وتو است در اين ارتباط صحبت کرديم. با چين رايزني‌هايي را انجام داديم و همه تلاش‌ها اين است که قطعنامه‌اي عليه منافع فلسطين صادر نشود و آمريکايي‌ها بايد از انجام چنين اقداماتي يکجانبه در حمايت از اشغالگران خودداري کند.
نقشه صهيونيستي براي غزه
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران همچنين در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه به نظر وي صهيونيست‌ها چه آينده‌اي را براي غزه و جريان مقاومت در نظر گرفته‌اند، گفت: آنها به دنبال اين هستند که مقاومت را از غزه به کلي حذف کنند. آنها به دنبال اين هستند که ساکنان غزه از شمال غزه با کوچ اجباري به جنوب غزه منتقل کنند.
وي همچنين با بيان اينکه هدف قرار دادن بيمارستان‌ها و مساجد و غيرنظاميان در غزه توسط صهيونيست‌ها با هدف تخليه شمال غزه انجام مي‌شود، ادامه داد: آنها به دنبال اين هستند که ساکنان غزه را به منطقه سينا در مصر منتقل کند و ساکنان کرانه باختري را به بخش‌هايي از کشور اردن کوچ دهند و اين رويايي است که صهيونيست‌ها در سر مي‌پرورانند و تصور مي‌کنند که با حمايت آمريکا مي‌توانند چنين سناريويي را به پيش ببرند. اميرعبداللهيان با بيان اينکه آمريکايي‌ها چند سال پيش تلاش کردند که حزب‌الله لبنان را از صحنه مقاومت حذف کنند و خلع سلاح کنند اما امروز حزب‌الله لبنان قدرتمندتر از هر زمان ديگري است، گفت: امروز حزب‌الله آنقدر در منطقه از قدرت برخوردار است که آمريکايي‌ها و اروپايي‌ها به آنها پيام مي‌دهند و از آنها مي‌خواهند که جبهه جديدي عليه رژيم صهيونيستي ايجاد نکند و آنها همانطور که نتوانستند حزب‌الله را حذف کنند جريان مقاومت در فلسطين را نيز نمي‌توانند حذف کنند. وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با بيان اينکه براساس اطلاعاتي که وجود دارد، صهيونيست‌ها به دنبال اين هستند که کشور جديد فلسطين در بخش‌هايي از خاک مصر و اردن ايجاد کنند، گفت: در همين ارتباط رئيس‌جمهور مصر و وزير خارجه مصر تاکيد کردند که مردم فلسطين بايد در سرزمين خود باقي بمانند و با طرح صهيونيست‌ها در اين زمينه مخالفت کردند.
باتلاق غزه در انتظار اسرائيل
اميرعبداللهيان در پاسخ به  سوال ديگري درخصوص تبعات حمله زميني رژيم صهيونيستي به غزه گفت: علي‌رغم اينکه رژيم صهيونيستي تلاش دارد درخصوص احتمال حمله زميني به غزه و به تعبير او تمام کردن وضعيت در غزه با ورود نيروي زميني مانور زيادي را بدهد اما براساس گفت‌وگوهايي که من در روزهاي اخير با برخي مقامات منطقه به ويژه مقامات مقاومت داشتم، رهبران مقاومت معتقد هستند که در صورت خطاي استراتژيک صهيونيست‌ها و ورود به جنگ زميني، غزه به يک باتلاق قطعي براي ارتش رژيم اشغالگر قدس تبديل خواهد شد.
وي تاکيد کرد: اين شعار و تحليل نيست اين تجربه قبلي و ارزيابي دقيق از وضعيت امروز مقاومت است.
 
کد مطلب: 205219
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *