۰
چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
آمريکا با منتقدان اسرائيل در سازمان ملل درگير شد

مجادله در شورای امنيت

نام ايران از پيش‌نويس قطعنامه آمريکا حذف شد
نشست شوراي امنيت سازمان ملل متحد به ميدان مجادله ديپلماتيک ايران و آمريکا در مساله حملات بي‌رحمانه اسرائيل به غزه تبديل شد.
مجادله در شورای امنيت
گروه ديپلماسي - سيد مجيد حسيني:  نشست شوراي امنيت سازمان ملل متحد به ميدان مجادله ديپلماتيک ايران و آمريکا در مساله حملات بي‌رحمانه اسرائيل به غزه تبديل شد. ايالات متحده آمريکا به عنوان هم‌پيمان و متحد نزديک اسرائيل در جنگ غزه همچنان در برابر فراخوان‌هاي مکرر به آتش‌بس در شوراي امنيت به ويژه نسبت به درخواست‌هاي متعدد روسيه در اين خصوص مقاومت مي‌کند. ازطرف ديگر، آمريکايي‌ها اگرچه در تلاش براي اعمال فشار ديپلماتيک عليه ايران هستند اما به شکل ملموسي دنبال کنترل سطح تنش با تهران هستند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،واسيلي نبنزيا، سفير روسيه در سازمان ملل طي سخناني در اين خصوص خطاب به اعضاي شوراي امنيت گفت: «تمام جهان از شوراي امنيت انتظار دارد که به نفع برقراري يک آتش‌بس سريع و بدون قيد و شرط موضع بگيرد.اين دقيقاً همان چيزي است که در پيش نويس قطعنامه پيشنهادي آمريکا وجود ندارد. بنابراين، ما هيچ نکته مثبتي در آن نمي‌بينيم و نمي‌توانيم از آن حمايت کنيم.»
پانزده عضو شوراي امنيت که در آن پنج عضو دائم از جمله ايالات متحده و روسيه از حق وتو برخوردارند تاکنون بر سر قطعنامه‌اي که بتواند زمينه پايان يافتن خشونت‌هاي جاري در خاورميانه را فراهم کند به توافق دست نيافته‌اند.
بحث درباره قطعنامه
شبکه فاکس نيوز گزارش داده 2 نسخه پيش‌نويس موجود از قطعنامه پيشنهادي آمريکا درباره جنگ غزه را رويت کرده که نام ايران به درخواست روسيه در بحث تلاش براي ممانعت از تامين مالي و تسليحاتي حماس و همچنين متوقف کردن حملات حزب‌الله لبنان به مرزهاي شمالي اراضي اشغالي از نسخه پاياني حذف شده است. خبرگزاري رويترز به نقل از منابع ديپلماتيک خبر داد که قطعنامه‌هاي پيشنهادي روسيه و آمريکا در مورد درگيري رژيم صهيونيستي و حماس در شوراي امنيت به راي گذاشته مي‌شود.
در پيش‌نويس يک قطعنامه پيشنهادي آمريکا درباره جنگ غزه که قرار بود روز سه‌شنبه درباره آن راي‌گيري شود، به نام ايران اشاره‌اي نشده است که ادعا مي‌شود «حامي اصلي» حماس و حزب‌الله لبنان است. فاکس نيوز در اين باره گزارش داد، نسخه اوليه پيش‌نويس اين قطعنامه از ايران مي‌خواست «تامين مالي گروه‌هاي تروريستي را متوقف کند». در اين نسخه آمده بود که «ايران بايد صادرات تسليحات و تجهيزات مرتبط را به شبه‌نظاميان و گروه‌هاي تروريستي از جمله حماس، متوقف کند که صلح و امنيت منطقه را تهديد مي‌کنند.»
تازه‌ترين نسخه اين پيش‌نويس که قرار بود روز سه‌شنبه درباره آن راي‌گيري شود اما مذاکرات بر سر آن ادامه يافته، به ايران اشاره‌اي نمي‌کند. شبکه فاکس ديجيتال اين نسخه را رويت کرده که «از کشورهاي عضو(شوراي امنيت سازمان ملل) مي‌خواهد که طبق قوانين بين‌المللي و ذيل قطعنامه 2482 شوراي امنيت، تلاش‌هايشان را براي منع تامين مالي تروريسم، از جمله از طريق محدودسازي تامين مالي حماس از طريق اختيارات اجرايي‌شان بيشتر کنند.»
پافشاري روسيه بر حذف نام ايران از قطعنامه آمريکا
يک سخنگوي نمايندگي آمريکا در سازمان ملل دليل حذف شدن ايران از پيش‌نويس اين قطعنامه را روسيه عنوان کرد. او در بيانيه‌اي به شبکه فاکس نيوز ديجيتال با تکرار ادعاهاي اين کشور و متحدانش مبني بر نقش حمايت‌هاي ايران از حقوق جنبش مقاومت فلسطين در رخ دادن عمليات غافلگيرانه و گسترده «طوفان الاقصي» توسط جنبش حماس عليه رژيم صهيونيستي گفت «دولت بايدن در محکوم کردن حمايت ديرينه ايران از گروه‌هاي تروريستي مانند حماس و حزب‌الله صريح بوده است و ما هيچ گاه در پاسخگو کردن ايران به دليل فعاليت‌هاي ثبات‌زدايش ترديد نخواهيم کرد».
او در ادامه گفت: درباره قطعنامه سازمان ملل نيز بايد گفت که هيات روسيه در نيويورک پافشاري کرد که اشاره به ايران حذف شود. پيشنهاد مي‌کنم براي دانستن اينکه چرا اين درخواست مطرح شد، به روس‌ها مراجع کنيد. با اين وجود، اين قطعنامه بيان صريح و قاطعي دارد که مستقيما مرتبط با ايران است و شامل درخواست منع تامين مالي حماس(پاراگراف 14)، جلوگيري از صادرات تسليحات و تجهيزات مربوطه به حماس(پاراگراف15) و درخواست از حزب‌الله تحت حمايت ايران براي متوقف کردن حملات مرزي‌اش مي‌شود(پاراگراف16.)
پاراگراف‌هايي که اين سخنگوي آمريکا مي‌گويد در آخرين نسخه پيش‌نويس اين قطعنامه، مستقيما به ايران اشاره دارد، «از تمامي کشورها و سازمان‌هاي بين‌المللي مي‌خواهد اقدامات فوري و ملموسشان را براي حمايت از تلاش‌هاي سازمان ملل و کشورهاي منطقه‌اي در جهت جلوگيري از گسترش خشونت در غزه، گسترش آن به ديگر کشورهاي منطقه تشديد کرده و از کشورهاي بانفوذ مي‌خواهد که از طريق اقداماتي از جمله درخواست توقف فوري تمامي حملات حزب‌الله و ديگر گروه‌هاي مسلح که نقض آشکار قطعنامه 1701 و قطعنامه‌هاي مرتبط شوراي امنيت سازمان ملل است، در راستاي اين هدف عمل کنند.»
در عين حال، پاراگراف 16 آخرين پيش‌نويس نيز با ادعاي تروريستي بودن گروه‌هاي جنبش مقاومت فلسطين «از تمامي کشورها مي‌خواهد اقداماتي عمل‌گرايانه براي جلوگيري از صادرات تسليحات و تجهيزات مرتبط به شبه‌نظاميان مسلح و گروه‌هاي تروريستي فعال در غزه، از حمله حماس انجام دهند.» آمريکا در حالي با ادعاي تروريستي بودن گروه‌هاي مقاومت در اين قطعنامه خواستار متوقف شدن حمايت‌ها از آن‌ها است که خود از ابتداي در گرفتن اين جنگ که بهانه‌اي براي تشديد جنايات رژيم صهيونيستي عليه مردم فلسطين شد، با ادعاي «حق اسراييل براي دفاع از خود در برابر تروريسم» از جنايات جنگي اين رژيم که شامل حمله به بيمارستان، مسجد، کليسا و ساختمان‌هاي مسکوني و استفاده از تسليحات ممنوعه مانند بمب‌هاي فسفري سفيد است، حمايت و تاکيد کرده که به کمک‌هاي نظامي خود به رژيم صهيونيستي ادامه خواهد داد؛ اگرچه واشنگتن تاکيد کرده است که اين به معناي حضور در ميدان نخواهد بود.
مخالفت غرب با هرگونه آتشبس
دولت آمريکا همچنين گزينه آتش‌بس در غزه براي رساندن کمک‌هاي انساني و کاستن از تنش‌ها و درگيري‌ها را رد کرده است.
ادعاي مقامات آمريکايي مبني بر فعاليت آنچه «گروه‌هاي نيابتي ايران» در منطقه خوانده شده، در پي برخي حملات به پايگاه‌هاي نظامي آمريکا در منطقه انجام شده است. شامگاه دوشنبه، «جان کربي» هماهنگ‌کننده روابط راهبردي شوراي امنيت ملي آمريکا مدعي شده بود که «ارتباط بسيار مستقيمي ميان اين گروه‌ها» و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي وجود دارد و آمريکا «درباره احتمال هرگونه گسترش اين حملات در روزهاي پيش رو عميقا نگران است.»
اين ادعاها در حالي عليه ايران مطرح مي‌شود که «حسين اميرعبداللهيان» وزير امور خارجه ايران اخيرا در گفت‌وگويي تلويزيوني در اين باره تاکيد کرده که «جمهوري اسلامي ايران هيچ گاه از جنگ استقبال نکرده است و تلاش ما متمرکز بر احقاق حقوق فلسطيني‌ها و عدم گسترش جنگ است.» به گفته اميرعبداللهيان «تلاش‌هاي زيادي در منطقه در حال انجام است که دامنه جنگ گسترش پيدا نکند.»
در ادامه گزارش اين شبکه آمريکايي آمده است که فاکس نيوز ديجيتال هر 2 پيش‌نويس را بررسي کرده و تاييد کرد که هرگونه اشاره به نام ايران از آخرين نسخه پيش‌نويس اين قطعنامه حذف شده است.
رجزخواني بلينکن براي ايران
«آنتوي بلينکن» وزير خارجه ايالات متحده آمريکا روز سه شنبه به وقت محلي در نشست شوراي امنيت درباره خاورميانه و تحولات فلسطين افزود: «بر هيچکس در اين شوراي امنيت پوشيده نيست که ايران سالها از حماس، حزب الله، حوثي‌ها (انصارالله) و ساير گروه‌ها که به اسرائيل حمله مي‌کنند، حمايت کرده است.رهبران ايران به صورت مکرر تهديد کرده اند که اسرائيل را از نقشه حذف خواهند کرد. در هفته‌هاي اخير نيروهاي وابسته به ايران به چندين مرتبه به نيروهاي آمريکا در عراق و سوريه حمله کرده‌اند.»
وزير خارجه آمريکا با تاکيد بر اينکه «آمريکا به دنبال درگيري با ايران نيست.» با خط و نشان براي جمهوري اسلامي ايران گفت: «ما نمي‌خواهيم اين جنگ گسترش يابد اما اگر ايران و نيروهاي وابسته به ايران به نيروهاي آمريکا در هرجايي حمله کنند، شک نکنيد که ما به سرعت و قاطعانه از مردم و امنيت خود دفاع خواهيم کرد.» بلينکن ادامه داد: ما به همه اعضاي شوراي امنيت مي‌گوييم اگر نمي‌خواهيد اين درگيري گسترش يابد، به ايران چه علنا و چه در خصوصي بگوييد، جبهه جديدي در اين درگيري ايجاد نکند و به اسرائيل حمله نکند و به ايران بگوييد اگر ايران و نيروهاي وابسته به آن اين درگيري را گسترش دهند، شما به عنوان اعضاي شوراي امنيت آنها را مسوول خواهيد دانست.
وزير امور خارجه آمريکا در ادامه سياست‌هاي واشنگتن عليه جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) گفت: حماس بايد استفاده از غيرنظاميان را به عنوان سپر انساني متوقف کند. ما بايد براي ادامه ارسال کمک‌هاي بشردوستانه به غزه بدون اينکه حماس از آن بهره مند شود، تلاش کنيم. بلينکن افزود: ما بايد براي محافظت از همه غيرنظاميان در درگيري‌هاي جاري در غزه تلاش کنيم. گروگان‌ها در غزه بايد فورا و بدون هيچ قيد و شرطي آزاد شوند. هر درگيري در مقياس وسيع عواقب جدي بر منطقه و جهان خواهد داشت. آتش بس بشردوستانه بايد مورد بحث قرار گيرد. وزير خارجه دولت بايدن ادامه داد: دستيابي به صلح پايدار در منطقه و دستيابي به راه کار دو کشوري راه حل نهايي براي مناقشه جاري است. من از اعضاي سازمان ملل مي‌خواهم که از نفوذ خود براي تضمين آزادي فوري و بدون قيد و شرط گروگان‌ها استفاده کنند.ما با مصر، اسرائيل و سازمان ملل متحد براي ايجاد مکانيسم‌هايي که دسترسي مستمر به کمک‌هاي بشردوستانه را براي غيرنظاميان غزه فراهم کند، همکاري مي‌کنيم.
درخواست آتشبس فوري در غزه
امير سعيد ايرواني سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل متحد سه شنبه شب به وقت محلي در نشست شوراي امنيت سازمان ملل در باره تحولات خاورميانه و سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين گفت: ما شاهد کشتارهاي وحشيانه، جنايات و مجازات دسته جمعي مردم فلسطين در غزه هستيم که نقض آشکار قوانين بين‌المللي بشردوستانه است. حملات تروريستي به بيمارستان الاهلي که منجر به کشته شدن بيش از 500 غيرنظامي بي‌گناه از جمله زنان و کودکان شد، تنها مي‌تواند يک جنايت جنگي شنيع باشد.
ديپلمات ارشد جمهوري اسلامي ايران تاکيد کرد: همانطور که دبيرکل سازمان ملل در نشست امروز تاکيد کرد، عمليات 7 اکتبر فلسطين در خلاء انجام نشد. براي دهه‌ها، فلسطينيان از تاريخ دردناکي از اشغال، تجاوز، تبعيض و تحميل سياست‌هاي آپارتايد توسط رژيم اسرائيل رنج برده‌اند.
ايرواني تصريح کرد: به رغم حمايت موثر اکثريت قاطع اعضاي سازمان ملل از تصويب قطعنامه‌هاي متعدد مجمع عمومي در تأييد حق تعيين سرنوشت ملت فلسطين و حمايت از مبارزات مشروع آنان از جمله از مقاومت مسلحانه، شوراي امنيت متاسفانه در اقدام قاطع با موانعي روبرو بوده است. اين مانع در درجه اول ناشي از حمايت‌هاي بي‌قيدوشرط آمريکا است که از حق وتو خود در بيش از 40 قطعنامه در شوراي امنيت استفاده کرده است. انفعال شوراي امنيت به طرز تکان‌دهنده‌اي به رژيم اشغالگر جسارت وقيحانه‌اي بخشيده تا به ارتکاب جنايات فجيع‌تري دست بزند.
سفير ايران در سازمان ملل گفت: حقوق مسلم فلسطينيان، از جمله حق تعيين سرنوشت و حق بازگشت، پيوسته با انکار و نقض شديد رژيم اشغالگر اسرائيل روبرو شده است.
خط و نشان اسرائيل براي گوترش
«گلعاد اردان» نماينده رژيم صهيونيستي که همانند ساير مقامات اين رژيم، يک انتقاد لفظي ناچيز آنتونيو گوترش دبيرکل سازمان ملل درباره عملکرد اين رژيم در قبال فلسطينيان را برنتافته است، امروز با عصبانيت به راديوي ارتش اين رژيم گفت: به دليل اظهارات او، ما از صدور رواديد براي نمايندگان سازمان ملل خودداري خواهيم کرد.
وي افزود: وقت آن رسيده که به آنها درس عبرت بدهيم
وزارت خارجه رژيم صهيونيستي نيز ديروز در بيانيه اي مدعي شد که گفته‌هاي گوترش جانبدارانه بوده و به وجهه رژيم اسرائيل خدشه وارد کرده و توجيه به زعم اين وزارتخانه «تروريسم پليد هفتم اکتبر» (عمليات مشروع مقاومت فلسطين در هفتم اکتبر در چارچوب طوفان الاقصي) بوده است. اين وزارتخانه همچنين به زعم خود سخنان دبيرکل سازمان ملل را «عصبانيت برانگيز، تعجب آميز و لکه ننگي براي او و سازمان ملل» دانست. وزارت خارجه رژيم صهيونيستي همچنين گفت که صحبت‌هاي گوترش به هزاران «اسرائيلي» آسيب زده است و از وي خواست تا گفته‌هايش را پس گرفته و عذرخواهي کند.
دبير کل سازمان ملل شب گذشته در جلسه شوراي امنيت در عين حال که جانب حق را به طور کامل نگرفت و به مقاومت فلسطين حمله کرد اما در بخش ديگري از سخنان خود يک انتقاد لفظي ناچيز از رژيم صهيونيستي و عملکرد آن کرد که صهيونيست‌ها تاب همين انتقاد را نيز نياورده و به شدت به او حمله کردند و حتي خواهان استعفاي او شدند.
گوترش در بخش انتقادي سخنان خود از رژيم صهيونيستي گفت: مهم است که بدانيم حملات حماس در خلاء و ناگهاني رخ نداده است. مردم فلسطين 56 سال در معرض اشغال خفه کننده قرار گرفته اند. سرزمين آنها به طور پيوسته توسط شهرک‌ها بلعيده شده و گرفتار خشونت شده است. اقتصاد آنها خفه شده؛ مردم آنها آواره و خانه‌هايشان ويران شده است. اميد آنها به يک راه حل سياسي براي حل مشکلات آنها نابود شده است.
 
ادامه کشتار فلسطيني‌ها در حملات اسرائيل
 
عمليات طوفان الاقصي درحالي وارد نوزدهمين روز خود شده که پيروزي‌هاي کم نظير رزمندگان مقاومت در نبرد عليه رژيم صهيونيستي به رغم بمباران منازل مسکوني و مراکز درماني غزه از سوي صهيونيست‌ها همچنان ادامه دارد، وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که تعداد شهداي غزه به 6600 رسيده و 2704 نفر از شهدا، کودک هستند.
دفتر اطلاع رساني حماس در نوار غزه اعلام کرده که از آغاز حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه از هفتم اکتبر (15 مهر ماه) گذشته، بمب افکن‌هاي رژيم صهيونيستي به طور ميانگين در هر کيلومتر از خاک غزه 33 تن مواد منفجره بر سر مردم غزه ريخته‌اند.
کد مطلب: 205275
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *