۰
شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
نشست اضطراری رهبران اتحاديه عرب و سازمان همکاری اسلامی با موضوع غزه برگزار شد

تاکيد بر شکست محاصره غزه، پيگيری جنايت‌های اسرائيل

کشورهاي اسلامي در چارچوب نشست اضطراري اتحاديه عرب و سازمان همکاري اسلامي در رياض گردهم جمع شدند. «سيد ابراهيم رئيسي» رئيس جمهوري ايران هم به نماينده از تهران به عربستان رفته بود و با مقامات کشورهاي مختلف از امير قطر و وليعهد عربستان ديدارهاي فشرده اي داشت.
تاکيد بر شکست محاصره غزه، پيگيری جنايت‌های اسرائيل
گروه بين الملل: کشورهاي اسلامي در چارچوب نشست اضطراري اتحاديه عرب و سازمان همکاري اسلامي در رياض گردهم جمع شدند. «سيد ابراهيم رئيسي» رئيس جمهوري ايران هم به نماينده از تهران به عربستان رفته بود و با مقامات کشورهاي مختلف از امير قطر و وليعهد عربستان ديدارهاي فشرده اي داشت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) در آستانه برگزاري نشست سران کشورهاي عربي و اسلامي در رياض، طي بيانيه‌اي خواستار بکارگيري اهرم قدرت عربي و اسلامي با هدف توقف تجاوزات به غزه شد.
«محمد بن سلمان» وليعهد سعودي در ابتداي اين نشست بر مخالفت کشورش با جنگ همه جانبه ارتش رژيم صهيونيستي عليه ساکنان غزه تاکيد کرد.وي همچنين بر لزوم ايجاد گذرگاه‌هاي انساني براي ارسال کمک‌هاي انساني و حفظ جان غيرنظاميان تاکيد کرد. بن سلمان همچنين از شکست و ناکامي شوراي امنيت و جامعه بين المللي در پايان دادن به جنگ عليه غزه سخن گفت و به حمله به غيرنظاميان و زنان و کودکان و بيمارستان‌ها و ساختار زيربنايي اين منطقه اشاره کرد.
وي تاکيد کرد: ما کوچاندن اجباري ساکنان غزه را رد مي‌کنيم و خواهان رفع محاصره اين منطقه هستيم. بن سلمان همچنين از برخورد دوگانه جامعه بين المللي در قبال مسئله غزه انتقاد کرد.
مخالفت با کوچ اجباري
«حسين ابراهيم طه» دبيرکل سازمان همکاري اسلامي گفت: خواهان آتش بس در غزه و گشودن گذرگاه‌هاي امن براي رساندن کمک‌ها هستيم. وي در ادامه افزود: راه حل عادلانه و فراگير مسئله فلسطين نياز به تلاش‌هاي مشترک دارد که به اشغالگري اسرائيل پايان دهد و کشور فلسطيني تشکيل شود.
وي ادامه داد: کوچاندن فلسطيني‌ها را نمي‌پذيريم و خواهان ملزم کردن اسرائيل به احترام به قانون بشردوستانه بين‌المللي هستيم.
«احمد ابوالغيط» دبيرکل اتحاديه عرب هم گفت: کسي که خواهان جنگ منطقه‌اي نيست، بايد جلوي ماشين نظامي اسرائيل را بگيرد. جنگ اسرائيل عليه غزه اولين نيست، اما اميدواريم آخرين باشد.
ابوالغيط با بيان اينکه اسرائيل همواره بدنبال از بين بردن يا کوچاندن ملت غزه بوده است، ادامه داد: آرزوهاي بيمارگونه اسرائيل به جايي رسيده که اخيرا يک وزير نژادپرست اسرائيلي خواهان زدن غزه با بمب اتم شده است. کينه اسرائيلي‌ها تا اين حد عليه ملت مقاوم و صبور غزه است.
دبيرکل اتحاديه عرب اضافه کرد: آتش بس اولويت اول است که همه بايد براي آن کار کنند.، کسي که براي جلوگيري از توسعه دامنه جنگ تلاش مي‌کند، بايد بداند که ادامه (کار) ماشين نظامي اسرائيل در حمله به اهل غزه احتمال درگيري منطقه اي را بالا مي‌برد. وي افزود: خواهان آتش بس در غزه و گشودن مسيرهاي امن براي رساندن کمک‌ها به غزه هستيم.
مسئوليت آمريکا در کشتار غيرنظاميان
«محمود عباس»رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين در سخناني تاکيد کرد که رژيم صهيونيستي و حاميان آن مسئول کشتار در غزه هستند. نيروهاي رژيم اشغالگر نسل کشي بي‌سابقه‌اي را عليه مردم ما آغاز و از تمام خطوط قرمز عبور کرده‌اند.
وي افزود: رژيم اشغالگر بيش از 40 هزار نفر از مردم ما را در غزه کشته و زخمي کرده که بيشتر آنها کودک و زن بودند. ملت ما در کرانه باختري مورد حملات تروريستي نيروهاي رژيم اشغالگر و شهرک نشينان تروريست هستند.
رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين اظهار کرد: مردم آزاد جهان استانداردهاي دوگانه اي که مردم ما قرباني يک جنگ نسل کشي شوند را نخواهند پذيرفت. از شوراي امنيت مي‌خواهيم که مسئوليت‌هاي خود را براي توقف تجاوز به مردم ما بر عهده بگيرد. ما از شوراي امنيت مي‌خواهيم که براي توقف فوري اين کشتارها تلاش کند و کمک‌ها و سوخت را به آنجا بياورد.
عباس ادامه داد: راه‌حل‌هاي نظامي و امنيتي را نمي‌پذيريم چرا که اين راه حل‌ها شکست خورده اند.
تاکيد بر آتش بس فراگير
«رجب طيب اردوغان» رئيس جمهور ترکيه گفت: آمريکا و غرب مدعيان حقوق بشر هستند ، اما متاسفانه آن را در برابر اقدامات اسرائيل فراموش کرده اند.
به گزارش روز شنبه ايرنا از شبکه الجزيره، اردوغان در اجلاس سران کشورهاي عربي و اسلامي در رياض اعلام کرد: زبان از توصيف آنچه در غزه مي‌گذرد و حمله وحشيانه به بيمارستان‌ها و مراکز عبادي و مدارس قاصر است. وي افزود: اسرائيل مي‌خواهد از حوادث هفتم اکتبر با قتل کودکان و زنان و بي گناهان انتقام بگيرد.73 درصد شهدا در غزه و کرانه باختري زنان و کودکان هستند و اين جنون را نمي‌توان فهميد.
وي با بيان اينکه کشورهاي غربي حتي دعوت به آتش بس نکرده اند، افزود: بايد درباره سلاح‌هاي اسرائيل تحقيق شود و تبعات جنگ را برعهده بگيرد.
اردوغان گفت : بايد آتش بس کلي و نه موقت برقرار شود و اسرائيل به خاطر جنايت‌هاي ضد بشري اش بازخواست شود، شوراي حقوق بشر و دادگاه کيفري بين المللي بايد اين کاررا انجام دهند.
ناتواني جامعه جهاني در کنترل جنگ
«شيخ تميم بن حمد آل ثاني» امير قطر در سخنراني خود در اجلاس سران کشورهاي عربي و اسلامي در رياض گفت: جامعه بين المللي در مسئوليت قانوني و اخلاقي خود و جلوگيري از جنايت‌هاي جنگي و کشتاري که به نام دفاع از نفس انجام مي‌شود و در پايان اين جنگ ناکام مانده است.
وي در ادامه افزود: تا کي بايد اسرائيل قوانين بين المللي را زير پا بگذارد؟آنچه در غزه روي مي دهد، در همه سطوح خطرناک است. بيمارستان‌ها در قرن 21 مورد حمله قرار مي‌گيرند و يک ملت مجبور به آوارگي مي‌شود. امير قطر اظهار کرد: سران اسرائيلي نژاپرست سخناني مي‌گويند که حاميان آنها نيز آن را محکوم مي‌کنند.خواهان گشودن گذرگاه‌هاي انساني به طور دائم براي رساندن کمک‌ها بدون غيرشرط هستيم، به تلاش ديپلماتيک براي جلوگيري از خونريزي و آزادي گروگان‌ها (اسيران صهيونيست) ادامه مي‌دهيم و اميد به ايجاد يک وقفه انساني داريم. شيخ تميم بن حمد آل ثاني گفت: حمله به مدارس و بيمارستان‌ها به بهانه‌هاي واهي داريم و خواهان تحقيقات بين المللي هستيم.بيانيه و محکوم کردن کافي نيست، بايد گام‌هايي براي توقف جنايت جنگي مداوم برداشته شود.
بيانيه پاياني نشست عربي- اسلامي در رياض
در بيانيه پاياني نشست سران کشورهاي عربي و اسلامي در رياض، ضمن محکوميت‌ حمله رژيم اشغالگر عليه نوار غزه، جنايت‌هاي جنگي و کشتارهاي شنيع انجام شده، بر لزوم لغو محاصره اعمال شده عليه غزه و ورود فوري کاروان‌هاي کمک‌هاي بشردوستانه که شامل مواد غذايي، دارو و سوخت به غزه است، تاکيد شده است.
اين بيانيه اعلام مي‌دارد: «از شوراي امنيت مي‌خواهيم که تصميمي فوري براي محکوم کردن تخريب وحشيانه بيمارستان‌ها در نوار غزه توسط اسرائيل بگيرد. ما همچنين از تمامي کشورها مي‌خواهيم که صادرات سلاح و مهمات به مقامات اشغالگر را متوقف کنند.»
بيانيه پاياني نشست سران کشورهاي عربي و اسلامي هم‌چنين تاکيد داشته که با توصيف جنگ تلافي‌جويانه عليه غزه و دفاع از خود يا توجيه آن تحت هر بهانه‌اي مخالفت دارد.
شرکت‌کنندگان در نشست سران کشورهاي عربي-اسلامي در بيانيه پاياني نشست خود تاکيد کردند: جابجايي حدود يک و نيم ميليون فلسطيني از شمال نوار غزه به جنوب آن را که طبق کنوانسيون چهارم ژنو 1949 و ضميمه آن در سال 1977، نوعي جنايت جنگي محسوب مي‌شود، محکوم مي‌کنيم و از طرف‌هاي توافق ژنو مي‌خواهيم که در محکوميت آن تصميم و تدابير جمعي اتخاذ کنند و همچنين از همه نهادهاي مربوط به سازمان ملل مي‌خواهيم که با تلاش مقامات رژيم اشغالگر براي تداوم اين وضعيت اسف بار ضد انساني مقابله کنند و بر لزوم بازگشت فوري آوارگان فلسطيني به خانه‌ها و مناطق‌شان تأکيد کنند.
سران کشورهاي اسلامي در ادامه بيانيه پاياني خود بر رد کامل و مطلق و پاسخ جمعي خود به هرگونه تلاش براي جابجايي اجباري فردي يا جمعي، آوارگي اجباري و يا تبعيد و کوچ اجباري مردم فلسطين چه در داخل نوار غزه يا کرانه باختري رود اردن، از جمله بيت المقدس، يا خارج از قلمرو آن به هر مقصد ديگري تأکيد و اعلام کردند که اين يک خط قرمز و جنايت جنگي است.
سران کشورهاي عربي و اسلامي هم‌چنين از شوراي امنيت خواستند که تصميمي قاطع و الزام‌آور براي توقف تجاوزات رژيم صهيونيستي عليه فلسطين اتخاذ کند و رژيم اشغالگر را که قوانين بين‌المللي، قوانين بشردوستانه و قطعنامه‌هاي بين‌المللي را نقض مي‌کند، مهار کند: «بنابراين سرباز زدن از اجراي اين تصميم قاطع، نوعي همدستي با اسرائيل است که به آن اجازه مي‌دهد تا به تجاوزات وحشيانه خود و کشتار مردم بي گناه، کودکان، سالمندان و زنان فلسطين ادامه دهد.»
حاضران در نشست از شوراي امنيت خواستند تا قطعنامه‌اي فوري در محکوميت تخريب وحشيانه بيمارستان‌هاي نوار غزه، ممانعت از ورود دارو، غذا و سوخت‌رساني، قطع برق و آب و خدمات اوليه از جمله خدمات ارتباطي و اينترنتي به عنوان مجازات دسته جمعي که جنايت جنگي مطابق با قوانين بين‌المللي محسوب مي‌شود، تصويب کند: «شوراي امنيت بايد با اتخاذ چنين تصميمي رژيم اشغالگر را به قوانين بين‌المللي پايبند کند و فورا اين اقدامات وحشيانه و غيرانساني و محاصره‌اي را که سال‌ها اسرائيل بر نوار غزه تحميل کرده است، لغو کند.»
رهبران کشورهاي عربي و اسلامي شرکت کننده در نشست رياض در نهايت در بيانيه پاياني خود بر اهميت درخواست از دادستان ديوان کيفري بين‌المللي براي آغاز تحقيقات فوري درباره جنايات جنگي و جنايات عليه بشريت توسط اسرائيل در سراسر اراضي اشغالي فلسطين از جمله بيت‌المقدس شرقي تأکيد کردند.
کد مطلب: 206217
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *