۰
جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
مصيبت‌های داخلی و خارجی يقه دموکرات‌ها را گرفته است

شباهت «جوبايدن» به «ليندون جانسون»

اوضاع رئيس جمهوري دموکرات آمريکا خوب نيست. اوضاع آنچنان وخيم است که خرها هم ديگر چشم ديدن کارزار انتخاباتي «جو بايدن» را ندارند. بنا به روايت ان بي سي، کمپين دموکرات‌ها همانند «يک موش قطبي کور است که مستقيم به سمت دريا مي‌رود تا در نهايت غرق شود.»
شباهت «جوبايدن» به «ليندون جانسون»
گروه بينالملل- سميرا عبدالملکي: اوضاع رئيس جمهوري دموکرات آمريکا خوب نيست. اوضاع آنچنان وخيم است که خرها هم ديگر چشم ديدن کارزار انتخاباتي «جو بايدن» را ندارند. بنا به روايت ان بي سي، کمپين دموکرات‌ها همانند «يک موش قطبي کور است که مستقيم به سمت دريا مي‌رود تا در نهايت غرق شود.»
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،نظرسنجي‌ها نشان دهنده تب سرد جامعه آمريکا نسبت به رئيس جمهوري آمريکا است. اين روند به حرف‌هاي درگوشي واشنگتن درباره لزوم کناره گيري رئيس جمهوري سالخورده ايالات متحده دامن‌زده است.
در همين رابطه، «ديويد اکسلرود» مغز متفکر حزب و معمار کارزار انتخاباتي «باراک اوباما» در سال 2008، در پستي در شبکه‌هاي اجتماعي پيشنهاد کرد؛ «بايدن در نظر داشته باشد که از رقابت کناره گيري کند و اجازه دهد فردي که شانس بيشتري براي پيروزي در انتخابات دارد به عنوان نامزد دموکرات رياست جمهوري، جاي او را بگيرد.»
در اين ميان، خبر بد براي دموکرات‌ها اين است که انتخابات رياست جمهوري 2024 تکرار شود. داستان اينجاست که شبح بازگشت «دونالد ترامپ» همه را به لرزه انداخته است. کانديداهاي جمهوري خواهان اگرچه بدون ترامپ درحال رقابت هستند اما تا اينجاي کار توپخانه فيل‌ها حملات بي رحمانه اي را متوجه کاخ سفيد کرده است.
نگراني نخبگان دموکراتها
 مصيبت دموکرات‌ها اين است که بايدن نمي‌خواهد تحت فشار هم حزبي‌ها کناره گيري کند. آنچه که نخبگان خرها را نگران مي‌کند، بي اعتنايي کمپين بايدن به انتقادات است. نظرسنجي نيويورک تايمز/کالج سي ينا نشان مي‌دهد بايدن در پنج ايالت از شش ايالت نوساني که در انتخابات سال 2020 در آن‌ها پيروز شده بود، در مقابل جمهوري خواهان و شخص ترامپ متحمل شکست قطعي شده است.
در اين نظرسنجي، نشانه‌هاي خطرناکي براي دموکرات‌ها نمايان شده است. به نظر مي‌رسد پايگاه راي اصلي حزب، يعني راي دهندگان سياه پوست، در حال ريزش است.
در سال 2020، راي دهندگان سياه پوست با اختلاف 78 واحد درصدي بايدن را بر ترامپ ترجيح دادند. در نظرسنجي جديد، اين اختلاف، به 49 واحد درصد کاهش يافته است. «ترنس وودبري» متخصص نظرسنجي دموکرات‌ها، اظهار داشت راي دهندگان جوان و سياه پوست از اينکه دولت به جاي صرف پول براي نياز‌هاي داخلي، آن را به کمک‌هاي خارجي (ريخت و پاش در جنگ اوکراين، جدال با چين و حالا اسرائيل) اختصاص مي‌دهد، احساس نااميدي مي‌کنند و لازم است بايدن توضيح دهد چرا اين سرمايه گذاري‌هاي خارجي ضروري است.
وودبري گفت: جملاتي نظير «ما پولي براي وام‌هاي دانشجويي نداريم، اما پول داريم که به اوکراين بفرستيم» و يا «پولي براي سرمايه گذاري در مدارس نداريم، اما براي ارسال به خاورميانه داريم»، ناظر به يک موقعيت و موضوع خاص نيست بلکه بيشتر در مورد اين است که «وقتي در داخل کشور به اين پول نياز داريم، آن را خرج خارج از کشور نکنيم.»
توجيه کمپين بايدن
در مقابل هشدار دموکرات‌ها، مشاوران بايدن مي‌گويند که نتايج نظرسنجي‌ها در اين مرحله از رقابت چندان معنادار نيستند.
جيم مسينا که مديريت کمپين انتخاباتي اوباما در سال 2012 را بر عهده داشت، گفت: تا زماني که يک نامزد جمهوري خواه پيدا شود، «هراسان شدن را به تعويق مي‌اندازم». او خاطرنشان کرد که نتايج نظرسنجي‌ها در سال 2011 براي اوباما بد به نظر مي‌رسيد، اما او در ادامه توانست ميت رامني، رقيب جمهوري خواه را شکست دهد. مسينا افزود: علاوه بر اين، «وضعيت اقتصادي براي باراک اوباما در سال 2011 نسبت به وضعيت اقتصادي که اکنون جو بايدن با آن مواجه است، بسيار دشوارتر بود».
دستياران سياسي بايدن به يادداشت هفته گذشته جولي چاوز رودريگز، مدير کمپين انتخاباتي بايدن، اشاره مي‌کنند که در آن آمده بود: «در سال گذشته، ما سازماندهي قدرتمندي انجام داده ايم تا ائتلاف راي دهندگاني که در سال 2020 با ثبت يک رکورد، بايدن و هريس را به کاخ سفيد فرستادند، مجددا بسيج کنيم.»
يک منبع آکاه نسبت به تفکرات تيم بايدن، اظهارات اکسلرود را رد کرد و او را يکي از «ثابت قدم‌ترين مخالفان بايدن دانست که مخالفت او به قبل از شروع کارزار انتخاباتي بايدن برمي گردد.»
زمزمه شورش عليه رئيس جمهوري
سخنان اطمينان بخش تيم بايدن، از آنچه که احساس يک خيزش درون حزبي است جلوگيري نکرده است.
مقامات و استراتژيست‌هاي دموکرات به نقاط ضعف پيام انتخاباتي بايدن و فرصت‌هاي از دست رفته براي پيشتازي در ايالت‌هاي چرخشي اشاره مي‌کنند. «دبي دينگل» نماينده دموکرات ايالت ميشيگان در مجلس نمايندگان، در مصاحبه‌اي گفت که به مشاوران رئيس جمهور گفته است، او بايد زمان بيشتري را در ميشيگان بگذراند. در نظرسنجي نيويورک تايمز/سي ينا، ترامپ در اين ايالت که يکي از ايالت‌هاي مهم نوساني است، با اختلاف پنج واحد درصد پيشتاز است.
دينگل افزود: «ما به مقداري توجه و منابع نياز خواهيم داشت. اميدوارم رئيس جمهوري بيشتر به ميشيگان بيايد.»
پيام اصلي اقتصادي بايدن نيز ثابت مانده است. او از مجموعه‌اي از سياست‌هاي اقتصادي موسوم به «Bidenomics»، به عنوان فرمول گسترش ثروت در ايالات متحده ياد مي‌کند، اما نظرسنجي نشان مي‌دهد که راي دهندگان همچنان معتقدند جمهوري خواهان در اقتصاد، بهتر از دموکرات‌ها هستند.
دردسر طوفان الاقصي
در 7 اکتبر، با حمله حماس به اسرائيل، بايدن با يک مساله دردسرساز ديگر مواجه شد. حمايت بايدن از تل آويو در حالي که اسرائيل مشغول انجام يک ضدحمله وحشيانه در داخل نوار غزه است، با واکنش شديد درون حزبي مواجه شده است. مجموعه‌اي از نمايندگان دموکرات کنگره، از جمله «کوري بوش»، «جمال بومن»، «الکساندريا اوکاسيو کورتز»، «ايلهان عمر» و «آيانا پريسلي» خواستار آتش بس شده‌اند.  کارين ژان پير، سخنگوي کاخ سفيد در گفتگوي مطبوعاتي اخير خود گفت، دولت بايدن معتقد است که آتش بس تنها به حماس کمک مي‌کند و «به آن‌ها زمان مي‌دهد تا دوباره سازماندهي کرده و حمله جديدي را طراحي کنند». اختلافات درون حزبي بر سر جنگ غزه، يادآور بحث داغ در مورد جنگ ويتنام است که باعث شد «ليندون جانسون» رئيس جمهوري وقت، در سال 1968 از نامزدي براي دور دوم رياست جمهوري صرف نظر کند.
يکي از مقامات سابق حزب دموکرات آيووا که خواست نامش فاش نشود تا بتواند در اين باره آزادانه‌تر صحبت کند، گفت: سرنوشت جانسون بايد هشداري براي بايدن باشد.
وي افزود: «کشتار کودکان فلسطين ممکن است به سرعت گسترش يابد و مانند آتش شعله ور شود و به تلاشي سراسري براي اخراج جو از سمتش بيانجامد.مي‌ترسم اين اتفاق براي جو بيفتد، مگر اينکه کشتار کودکان در فلسطين را متوقف کند. لازم است تا قبل از اينکه خيلي دير شود، توصيه دوستان و حاميان قديمي خود مانند من را بشنود».
فردي که با تفکرات تيم بايدن آشناست، گفت، اکنون رئيس جمهور مورد انتقاد قرار مي‌گيرد، اما «تصور کنيد اگر ما قويا از اسرائيل حمايت نکرده بوديم، چه واکنش‌هاي شديدي از جا‌هاي ديگري در پي داشت».
اگرچه دموکرات‌ها ناآرام و ناراضي هستند، اما در اين مرحله نمي‌توانند کار زيادي براي نامزد کردن فرد ديگري غير از بايدن انجام دهند.
هنگامي که بايدن تصميم گرفت نامزد شود، همه امکانات حزب براي کانديداتوري او به خط شد و افرادي مانند گوين نيوسام، فرماندار کاليفرنيا و گرچن ويتمر، فرماندار ميشيگان، که از وزنه‌هاي مهم حزب دموکرات هستند، از دور رقابت خارج شدند.
به نظر مي‌رسد بايدن نامزد انتخاباتي نهايي دموکرات‌ها خواهد بود، مگر اينکه داوطلبانه کناره‌گيري کند.
انصراف بايدن نيز يک سري پيچيدگي‌هاي ديگر ايجاد مي‌کند. در اين صورت طبيعتا کامالا هريس نامزد مي‌شود، اما ميزان محبوبيت او نيز پايين است.
اگر هريس اعلام کانديداتوري کند، احتمالا ساير دموکرات‌ها نيز وارد ميدان رقابت با او مي‌شوند و او را به چالش مي‌کشند و احتمالا رأي دهندگان سياه پوست را از خود دور مي‌کنند و حزب را پيش از انتخابات عمومي دو پاره مي‌کنند.
رو کانا، نماينده دموکرات کنگره گفت: «هر زمان ديويد اکسلرود بتواند ميشل اوباما را متقاعد کند که براي انتخابات رياست جمهوري نامزد شود، ما مي‌توانيم دربار آن گفتگو کنيم.
نظرسنجي‌هايي که من ديده‌ام نشان مي‌دهد هنوز هم بايدن در اين ايالت‌هاي نوساني در مقايسه با همه رقباي دموکراتش که رسانه‌ها درباره شان حرف زده‌اند، بالاترين رتبه را دارد».
با اين حال، برخي از دموکرات‌ها معتقدند نامزد نشدن بايدن، راه هموارتري براي پيروزي اين حزب در انتخابات است.
يکي از رهبران شاخه ترقي خواه حزب دموکرات گفت، اگر بايدن از ترامپ شکست بخود، «او در تاريخ به عنوان فردي خودخواه شناخته خواهد و احتمالا در نتيجه اين شکست، دموکراسي محکوم به نابودي مي‌شود.» وي افزود: «اين يک قمار بزرگ است».
کد مطلب: 206164
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *