۰
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
احمد حکيمی پور در گفت‌وگو با «مردم سالاری» مطرح کرد

شاهد رفتارهای مشارکت گريز از سال 98 به بعد هستيم

نتيجه ردصلاحيت‌ها کم رونق شدن انتخابات است
مدت زمان زيادي تا انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان باقي نمانده است، اما تنها خبر داغ اين روزها رد صلاحيت‌هاي گسترده از سوي هيات‌هاي اجرايي است؛ آماري که به گفته فعالان سياسي بي‌سابقه است.
شاهد رفتارهای مشارکت گريز از سال 98 به بعد هستيم
گروه سياسي-مانيا شوبيري: مدت زمان زيادي تا انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان باقي نمانده است، اما تنها خبر داغ اين روزها رد صلاحيت‌هاي گسترده از سوي هيات‌هاي اجرايي است؛ آماري که به گفته فعالان سياسي بي‌سابقه است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،دبيرکل حزب اراده ملت ايران معتقد است بندهاي که براي رد صلاحيت افراد به آن استناد شده همه نشان اين است که خيلي از افراد مي‌توانستند در انتخابات باشند، اما توسط هيات‌هاي اجرايي کنار گذاشته شدند. به گفته وي اين داستان ريشه در اراده‌اي دارد که برايش راي و حضور مردم اهميتي ندارد.
احمد حکيمي‌پور در ادامه اين گفت ‌وگو از عملکرد دولت و مجلس نيز سخن گفت. وي همچنين با تاکيد بر اينکه براي اميد به آينده نياز است تا فضاي کشور باز شود، گفت: به اميد زنده‌ايم اما متاسفانه نشانه‌هاي آن زياد نيست.
احمد حکيمي‌پور، نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با مردم سالاري با اشاره به اينکه نتيجه بررسي صلاحيت‌ها از طرف هيات‌هاي اجرايي در مقايسه با دوره‌هاي قبل بي‌سابقه بود افزود: با اين کار هيات‌هاي اجرايي کار را سخت‌تر کردند و امکان رقابت را پايين آوردند. حکيمي‌پور افزود: بندهاي که براي رد صلاحيت افراد به آن استناد شده همه نشان اين است که خيلي از افراد مي‌توانستند در انتخابات باشند و در رقابت‌ها به صورت جدي حضور داشته باشند، اما توسط هيات‌هاي اجرايي کنار گذاشته شدند.
وي با تاکيد بر اينکه نتيجه اين اتفاق کم رونق شدن انتخابات خواهد بود، گفت: اين حجم از ردصلاحيت‌ها باعث مي‌شود که انگيزه، شور و شوقي که براي انتخابات‌ بايد در جامعه به مردم، کانديداها و فعالان سياسي ايجاد شود، از بين برود. جرياني که از سال 98 شاهد رفتارهاي مشارکت گريز آن هستيم.
اين نماينده سابق مجلس در ادامه اين گفت ‌وگو با اشاره به اينکه استقبال براي ثبت نام از سمت اصلاح طلبان کمرنگ بود، افزود: اصلاح‌طلبان از يک سو به خاطر تجربياتي که از انتخابات گذشته داشتند به ميدان نيامدند و از طرف ديگر داستان پيش ثبت نام با تعجيل و فوري پيش آمد و امکان برنامه ريزي را از جريان اصلاحات سلب کرد. البته کساني که ثبت نام کردند هم با نتيجه بررسي هيات‌هاي اجرايي دلسرد شدند.
حکيمي‌پور خاطر نشان کرد: از طرف ديگر نيز ذهنيتي در بخشي از کنشگران سياسي ايجاد شده است که احساس مي‌کنند از مسير انتخابات و صندوق نمي‌شود کاري کرد به همين دليل ترجيح دادند ثبت نام نکنند.
اراده اي راي و حضور مردم برايشان اهميتي ندارد
وي در ادامه اين گفت‌وگو در پاسخ به اين سوال که ممکن است شوراي نگهبان برخي از رد صلاحيت شدگان را مجددا تاييد صلاحيت کند، گفت: در سياست هرچيزي ممکن است، اما چيزي که من دريافت مي‌کنم با توجه به تجربياتي که در سياست عملي و نظري داشته‌ام، داستان در واقع ريشه در اراده‌اي دارد که برايش راي مردم و حضور مردم اهميتي ندارد و متاسفانه اين‌ها دست بالاي را در فرايند تصميم‌گيري دارند به خصوص در دستگاه‌هاي اجرايي و نظارتي.
حکيمي‌پور تاکيد کرد: به هرحال رتق و فتق مسائل کشور در دست جرياني است که عملا اعتقادي به اين مساله ندارد. احساس من اين است که اين جريان سياسي در کشور اساسا منافعش و يا ميل و تمايلش به دور بودن مردم از صحنه است. ترجيح مي‌دهند مردم تمايلي به انتخابات نداشته باشند و هرچه مشارکت پايين‌تر باشد گويا اين‌ها بيشتر به هدفشان نزديک مي‌شوند.
شاهد رفتارهاي مشارکت گريز از سال 98 به بعد هستيم
دبيرکل حزب اراده ملت ايران خاطر نشان کرد: در تحولات جامعه ايران و سوابق انتخابات و مشارکت مردم اگر آمارگيري کنيم متوجه مي‌شويم که از سال 98 شاهد رفتارهاي مشارکت گريز هستيم؛ حالا اين کدام جريان سياسي است و چه جناحي من نمي‌دانم. نمي‌شود گفت اصولگراها اينگونه هستند، چون در داخل جريان اصولگرا هم ما صداهاي مشاکت جويانه را مي‌شنويم.
حکيمي پور افزود: نميدانم اسم آن را جريان بگذارم يا گروه ذي نفوذ؛ چون عملا ما تابلو و نشاني از اين حرکت نمي‌بينيم که بخواهيم با آن رقابت يا ديالوگ کنيم، اما نتيجه را عملا در جاي جاي کشور مي بينم که يک اراده معطوف به هدف و سازماندهي شده حاکم است که ارزش مشارکت و انتخابات را روز به روز پايين‌تر مي‌آورد و اينکه مردم چطور فکر مي‌کنند برايشان مهم نيست؛ اين موضوع مهي است که نياز به آسيب شناسي دارد.
نتايج مجلس حداقلي معلوم است
اين نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي در ادامه به عملکرد مجلس يازدهم اشاره کرد و گفت: نتايج مجلس حداقلي معلوم است، مي بينيد اين مجلس علارقم اينکه با شعار مجلس انقلابي سرکارآمد و يک دست و همسو بود، اما چه در خود مجلس چه در تعامل مجلس و دولت ما شاهد اختلافات و بحث‌هاي فرسايشي بوديم، بحث‌هاي که سودي جز هدردادن انرژي و توان کشور ندارد.
حکيمي پور افزود: تا زماني که قدرت سياسي کشور در يک فرايند شفاف از مسير نهادهاي سياسي و تشکلات حزبي عبور نکند، فرايند پاسخگويي و شفافيت شکل نگيرد اين مشکلات وجود خواهد داشت.
مجلس يازدهم، پر مصوبه و غير موثر
وي خاطر نشان کرد: به مصوبات اين مجلس دقت کنيد؛ در حوزه‌هاي مختلف عمدتا مصوباتي است که با واکنش منفي جامعه همراه بوده است.
حکيمي پور با اشاره به اينکه من اين مجلس را يک مجلس پرمصوبه و غير موثر مي‌دانم، گفت: مصوباتي که دائما در حال رفت و برگشت به شوراي نگهبان است؛ بار کارشناسي پايين دارد، بار کيفي مصوبات پايين است و از همه مهمتر همدلي و همراهي مردم با اين مصوبات ديده نمي‌شود و افکار عمومي مرتب ضد اين مصوبات موضع گيري مي‌کنند.
دولت سيزدهم قرار بود نگذارند سفره مردم کوچک شود
دبيرکل حزب اراده ملت ايران در ادامه گفت‌وگو با مردم سالاري، به عملکرد دولت سيزدهم اشاره کرد و گفت: اين دولت وقتي سرکار آمد وعده‌هاي شيرين زيادي داد، اما مي بينيم الان که در سال سوم هست اين وعده ها تحقق پيدا نکرده و ناهماهنگي بين بخش اقتصادي دولت با ديگر بخش‌ها به چشم مي‌آيد. 
حکيمي پور خاطر نشان کرد: دولت سيزدهم قرار بود نگذارند سفره مردم کوچک شود و يا در خصوص دلار، نگذارند قيمت ارز بالا برود، قرار بود به فضاي کسب و کار آرامش و امنيت بدهد؛ اما کماکان مشکلات اقتصادي، تورم و انواع و اقسام گرفتاري‌هاي مردم در معيشت و همچنين اميد به آينده و نگراني‌هايي که در بحث اشتغال و کسب و کار وجود دارد، همچنان پابرجاست.
وي با بيان اينکه ما هنوز نديده‌ايم که دولت توانسته باشد کارنامه‌اي مورد قبولي را ارائه دهد، افزود: وضع نسبت به گذشته بهتر نشده، دولت را بايد يا با کارنامه اش بسنجيم، يا با وعده‌هاي که داده و يا ميزان عمل به آن وعده‌ها.
حکيمي پور خاطر نشان کرد: دولت پيش و پس از انتخابات برنامه اي ارائه کرد؛ برنامه‌اي که به گفته خودشان کارشناسان اين برنامه را تهيه کرده‌اند، بايد اين برنامه را مقايسه کنند و ببينند با توجه به شاخصه‌هاي کمي در بخش‌هاي مختلف چه وضعيتي دارد؟
دولتي‌ها با عدد و رقم با مردم صحبت کنند
اين نماينده سابق مجلس تاکيد کرد: بايد وضعيت امروز کشور را با وضعيت گذشته مقايسه کرد، بيايند بسنجند که با توجه به دولت گذشته چه چيزي تحويل گرفته‌اند و الان در کجا هستند.
حکيمي‌پور ابراز اميدواري کرد که مسئولان دولتي از صحبت‌هاي کلي عبور کنند و با عدد و رقم به مردم بگويند وعده‌هايي که داده شد در چه شرايطي قرار دارد و چقدر از آن محقق شده است؛ تا مردم بتوانند قضاوت و ارزيابي دقيقي از عملکرد دولت داشته باشند.
آينده کشور را مردم رقم مي‌زنند
حکيمي ‌پور با اشاره به اينکه يک بخش از آينده سياسي کشور مربوط به مسئولان و دولت‌هاست گفت: آينده کشور را مردم رقم مي‌زنند، من به آينده اين کشور اميدوارم و معتقدم درنهايت مسئولان بايستي به خواسته‌هاي مردم در همه حوزه‌هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي پاسخ مثبت بدهند و به آن جامع عمل بپوشند.
وي افزود: فقط مي‌ماند اين که چگونه بايد اين مسير را طي کنيم؟ يک وقت است که اين مسير پرهزينه مي‌شود؛ فاصله مردم و دولت زياد مي‌شود، بحران بي‌اعتمادي عميق‌تر مي‌شود.
بايد فضا را باز کرد
به گفته حکيمي‌پور اما اگر بخواهيم فضاهايي را انتخاب کنيم که اين مسير، مسير کم هزينه‌اي باشد، اميد به جامعه برگردد، مشارکت افزايش پيدا کند؛ راهش اين است که بايد فضا را باز کرد، بايد به فعالان سياسي، احزاب، تشکل‌ها، نهادهاي مدني و تشکل‌هاي صنفي اجازه بدهيم بتوانند مطالباتشان را مطرح کنند.
وي در ادامه تاکيد کرد: ما هنوز نفهميديم مردم ما اگر بخواهند به چيزي اعتراض کنند چطوري و در کجا بايد اين اتفاق شکل بگيرد، هر اعتراضي مي‌شود مي‌گويند برگرفته از توطئه‌هاي بيرون بوده و دشمن طراحي کرده است. اين نماينده سابق مجلس گفت: اگر بگويم تشکل سياسي، صنف يا گروهي بخواهد مطالباتش را مطرح کند؛ چيزي که قانون اساسي هم مجوزش را داده است، بايد کجا و چگونه اين اتفاق بيافتد؟ سوالي که هيچوقت جوابي ندارد!
هرچه جلوتر مي‌رويم هزينه‌ها بيشتر مي‌شود
وي در ادامه با تاکيد بر اينکه اينها پارادکس است و نمي‌تواند دوام زيادي داشته باشد، گفت: هرچه جلوتر مي‌رويم هزينه‌ها بيشتر مي‌شود، در نتيجه دولت و مسئولان بايد فکري کنند؛ هرچقدر مردم نااميد شوند نتيجه بهتري براي کشور به ارمغان نمي‌آورد!
حکيمي‌پور افزود: نيروهاي دلسوز، نيروهايي که به پيشرفت و تعالي کشور مي‌انديشند و صرفا مسائل را در حوزه باندي و جناحي رقم نمي‌زنند، اين‌ها بايد در دستگاه‌هاي تصميم گير و تصميم ساز ورود کنند و دست بالا را داشته باشند.
وي با تاکيد بر اينکه همه با من بايد تبديل به همه با هم شود، افزود: بايد از همه توان‌ها درجهت آبادي و پيشرفت کشور استفاده کرد. نبايد يک گروه يا جرياني يک برداشت و تفکر داشته باشند و بگويند همه بايد مثل ما فکر کنند. به اميد زنده‌ايم اما متاسفانه نشانه‌ها زياد نيست
حکيمي پور خاطر نشان کرد: کشور متعلق به مردم است، صاحبان مملکت مردم هستند و هرکجاي دنيا هم که بروند دلشان براي کشور مي‌تپد.  دبير کل حزب اراده ملت با تاکيد بر اينکه نشانه‌هاي اميد در انتخابات نمايان مي‌شود، افزود: هرچه انتخابات اين اميد را در مردم ايجاد کند که گشايشي در راه است، مردم مي‌توانند به آينده اميدوار شوند.
حکيمي پور در پايان گفت: ما کمامان به اميد زنده‌ايم اما متاسفانه نشانه‌ها زياد نيست.
کد مطلب: 207542
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *