۰
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵

گزارش مجمع سالانه کميته ملي المپيک

مجمع عمومي و سالانه کميته ملي المپيک با حضور رئيس کميته ملي المپيک برگزار  شد.
گزارش مجمع سالانه کميته ملي المپيک
گروه ورزشي- محمدحسين يزدي: مجمع عمومي و سالانه کميته ملي المپيک با حضور رئيس کميته ملي المپيک برگزار  شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اين اولين مجمع سالانه در زمان رياست محمود خسروي وفا محسوب مي‌شود. انتخابات فدراسيون ژيمناستيک اواخر اسفند سال گذشته برگزار شد و عابد حقدادي به عنوان رئيس اين فدراسيون انتخاب شد اما اين انتخابات با توجه به روند انتخابات يعني اعلام نشدن صلاحيت اينچه درگاهي و خروج طرفدارانش مورد تاييد فدراسيون جهاني قرار نگرفت و هنوز هم فدراسيون جهاني حقدادي را به عنوان رئيس اين فدراسيون قبول ندارد. از اين روکميته ملي المپيک براي به وجود نيامدن مشکل، اينچه درگاهي را براي حضور در مجمع کميته ملي المپيک دعوت کرد و او هم در اين نشست حضور پيدا کرد.
محمود خسروي وفا، رئيس کميته ملي المپيک گفت: اولين مجمع بعد از انتخابات کميته ملي المپيک است. کيومرث هاشمي جلسه فوري برايش پيش آمده است و ماموريت دارد آنجا برود اگر بتواند آخر مجمع خودش را مي‌رساند. از کساني که در گذشته در کميته ملي المپيک زحمت کشيدند تشکر مي‌کنم. در اين يک سال که کار را شروع کرديم، با انگيزه کار کرديم و هيات اجرايي هم دنبال کار هستند. در ادامه مناف هاشمي، دبيرکل کميته ملي المپيک در مجمع بيان کرد: شش دستور جلسه رسمي داريم و چند موضوع هم در انتها در مورد آن بحث مي‌کنيم. کميته ملي المپيک در حالي با رياست و هيات اجرايي جديد کار خود را آغاز کرد که شرايط از لحاظ ساختاري و بودجه‌اي مشخص بود. ما 239 ميليارد تومان بودجه اعتباري در سال 1401 داشتيم و دوستان در شش ماه اول سال آن را توزيع کردند. در شش ماه دوم بودجه ما به سقف 820 ميليارد تومان افزايش پيدا کرد و شاخص‌هاي بودجه  فدراسيون‌ها در 10 جلسه بررسي شد. ما 200 ميليارد تومان در مرحله اول به فدراسيون‌ها پرداختي داشتيم. 20 ميليارد تومان براي مربيان و خريد تجهيزات پرداخت شد و 30 ميليارد تومان هم در اختيار رئيس کميته ملي المپيک بود تا براساس ضرورت و اولويت توزيع کند. ما بودجه‌هايي هم از دستگاه‌هاي ديگر گرفتيم؛ براي نمونه 23 ميليارد تومان شهرداري تهران داد. هاشمي در مورد زمين کميته  ملي المپيک در اشرفي اصفهاني بيان کرد: اين زمين  معارض داشته است و تيم حقوقي کار را دنبال کردند و معارض را محکوم کرديم. از طرفي براي اين که ارزش افزوده بيش‌تري در کميسيون ماده 5 داشته باشيم دنبال پروانه ساخت هستيم و پروانه ساخت بگيريم. ارزش ملک از 600 ميليارد به هزار ميليارد افزايش پيدا مي‌کند. از آن‌جا  که معارض مجد پيگير بود با هماهنگي شهردار منطقه 2، در حال ديوار کشي هستيم تا زمين در اختيار قطعي  کميته ملي المپيک قرار بگيرد.
هاشمي در مورد عملکرد کاروان ايران در بازي‌هاي آسيايي تصريح کرد: بازي‌هاي آسيايي هانگژو در شرايطي برگزار شد که به‌خاطر کرونا کشور تحت شعاع قرار گرفته بود و بازي‌ها هم يک سال به تعويق افتاد. پرچمداران کاروان آقاي فروغي و خانم کياني بودند. براي اولين‌بار در حوزه لباس و مباحث کاروان حاشيه‌اي نداشتيم يا حاشيه‌ها کم بود. بيش از 30 جلسه با کادر مربيگري رشته‌ها و 34 جلسه با روساي فدراسيون‌ها داشتيم. پنج جلسه ستاد عالي بازي‌ها با حضور وزير وقت برگزار شد و يک جلسه هم با حضور کيومرث هاشمي داشتيم. تعدادي از فدراسيون‌ها سرپرست داشتند و کار هماهنگي سخت بود. پيش‌بيني اوليه در کميسيون فرهنگي مجلس 54 مدال بود؛ 14 طلا، 15 نقره  و 25 برنز که تغيير چنداني نداشتيم. ما بايد تلاش کنيم در دوره‌هاي آتي جايگاه ايران رو به بالا رفتن باشد. ما رشته‌اي که عالي بود را در هانگژو نداشتيم. به گفته دبيرکل کميته ملي المپيک عملکرد رشته‌ها در بازي‌هاي آسيايي هانگژو در چهار گروه تقسيم‌بندي شد و چون هيچ رشته‌اي در گروه عالي قرار نگرفت بنابراين از خيلي خوب تقسيم‌بندي انجام شد.
خيلي خوب: کشتي، واليبال، صخره نوردي، شطرنج، ووشو، کوراش و ژيمناستيک
خوب: دووميداني، کاراته، اسکيت، تنيس روي ميز و دوچرخه‌سواري
متوسط: تکواندو، وزنه‌برداري، کبدي، شمشيربازي و قايقراني
انتظار نتيجه بهتر: در گروه چهار دو تحليل وجود داشت برخي معتقد بودند که آن‌ها ضعيف هستند اما با جمع‌بندي که با رئيس کميته ملي المپيک داشتيم به اين نتيجه رسيديم که با نگاه به آينده آن‌ها را به عنوان رشته‌هاي دور از انتظار ياد کنيم. اين رشته‌ها شامل تيروکمان، بوکس، سوارکاري، تيراندازي، بسکتبال، بدمينتون، جودو، جوجيستو، فوتبال، تنيس، شنا و شيرجه، هندبال بودند.
محمود خسروي وفا، در مورد پرداخت حقوق به ورزشکاراني که سهميه المپيک گرفته‌اند، بيان کرد: سعي مي‌کنيم در اين دوره ورزشکاران را بيش‌تر ببينيم. آکادمي، کميته ملي المپيک و فدراسيون ممکن است در قبل ورزشکاران را  کم‌تر ديده باشند اما در هدف‌بندي ما ورزشکار اولويت است.
او ادامه داد: مبلغي را به عنوان پايه حقوق گذاشتيم. در توکيو 5 ميليون بود که عملا در حد کمک هزينه نيز نبود. در اين دوره کف حقوق را 15 ميليون گذاشتيم که از همان روز کسب سهميه پرداخت مي‌شود. بعلاوه 50 ميليون تومان هم پاداش کسب سهميه براي هر ورزشکار است. براي مثال اگر حسن يزداني و هانيه رستميان سهميه بگيرند هر دو 15 ميليون کف حقوق دارند ولي سوابق يزداني بر آن اضافه مي‌شود و 35 ميليون مي‌گيرد. کسب موفقيت در امتحانات سنجش نيز حدود 50 ميليون به مبلغ اضافه مي‌کند. رويدادهاي پيش‌رو و هر مدال که در مسابقات مورد تاييد کميته ملي المپيک کسب شود، 40 ميليون تومان به مبلغ حقوق اضافه مي‌شود. حضور در تمرينات و رضايت‌مندي فدراسيون‌ها از نظم و انضباط و رعايت شئونات ملي و مذهبي نيز در حقوق تعيين شده تاثير دارد. ورزشکاري که در پيش‌بيني نبوده اما در المپيک مدال بگيرد، ميزان 200 ميليون را مي‌گيرد. مثلا فروغي را کسي فکر نمي‌کرد مدال بگيرد؛ اگر در المپيک پاريس تکرار کند 200 ميليون مي‌گيرد. کادر فني هم 80 درصد رنگ مدال را دريافت مي‌کند و کمک مربي 25 درصد کم‌تر از سرمربي مي‌گيرد. اين‌ها پول هاي زيادي نيست. زهرا نعمتي، نماينده ورزشکاران در مجمع از خسروي وفا سوال کرد در صورتي که ورزشکاري دو ماه مانده به المپيک سهميه گرفت، حقوق ماه‌هاي قبل را دريافت مي‌کند؟ که خسروي وفا تاکيد کرد: آنچه مصوب شده است پرداخت حقوق از اول آذر تا المپيک پاريس است و اگر ورزشکار سه ماه بعد از آن هم سهميه بگيرد، حقوق سه ماه قبل را دريافت مي‌کند. اما اگر ورزشکاري سال قبل سهميه گرفته باشد، سال قبل را شامل نمي‌شود و براي همه ورزشکاران از همان اول آذر شامل مي‌شود. در ادامه مجمع سالانه کميته ملي المپيک، فروتن، رئيس کميسيون اخلاق پيشنهاد مرکز حکميت و داوري ورزش را مطرح کرد و گفت: ما احساس کرديم که اين خلا در ورزش کشور وجود دارد و آن را با خسروي وفا مطرح کرديم و ايشان گفتند اين بحث را در جلسه مطرح کنيد. وجود اين مرکز در ورزش مغفول مانده است. در 9 کشور اين مرکز تاسيس شده است، در ايران هم پيشنهاد شده اين مرکز با همکاري فدراسيون‌ها تشکيل شود. اساسنامه هم سه ماه بعد از تشکيل توسط هيات اجرايي بررسي و تصويب شود.
عليرضا دبير نسبت به اين مساله انتقاد کرد و گفت: جاي مطرح کردن اين موضوع در اين‌جا نيست، اساسنامه هم نبايد در هيات اجرايي بررسي شود، خواهشم اين است اصلا اينجا مطرح نشود، فدراسيون‌ها خودشان کميته انضباطي دارند، چرا هر کسي قدرت دارد مي‌خواهد قدرتش را بيش‌تر کُند.
در ادامه محمود خسروي وفا نسبت به صحبت‌هاي دبير اقدام به توضيح کرد اما مانيتورهايي که تصاوير مجمع را پخش مي‌کردند و صدا قطع شد. هادي ساعي نيز در ادامه صحبت کرد اما ميکروفن او هم قطع بود.
زهرا اينچه درگاهي در مورد ورود کميسيون اخلاق کميته ملي المپيک به مسائل فدراسيون‌ها گفت: با پيشنهاد آقاي دبير موافق هستم؛ ورود کميسيون اخلاق به فدراسيون‌ها به اين شکل نيست. هر فدراسيون کميسيون اخلاق داشته باشد و کميسيون اخلاق هر فدراسيون در صورت لزوم با کميسيون اخلاق کميته ملي المپيک در ارتباط باشد. در مجمع سالانه کميته ملي المپيک، قطع شدن صحبت‌هاي عليرضا دبير و هادي ساعي موجب شد تا نمايندگان رسانه‌ها متوجه نشوند که آن‌ها چه انتقاداتي نسبت به تاسيس دادگاه حکميت ورزش دارند.
زماني که خسروي وفا قصد داشت پاسخ دبير را بدهد صداي او به طور ناگهاني قطع شد تا پاسخ خسروي وفا را رسانه‌ها متوجه نشوند. هم‌چنين هادي ساعي هم صحبت کرد که صداي او هم قطع شد. در حالي که وزير ورزش به علت جلسه فوري در مجمع حضور نداشت، محمد پولادگر هم که کارشناس خبره بود در مجمع حضور نداشت. گفته مي‌شود فروتن، رئيس کميسيون اخلاق نسبت به نقدهايي که به طرح دادگاه حکميت ورزش شد، دلخور شد و مجمع را ترک کرد.
کد مطلب: 207605
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *