۰
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
اميرعبداللهيان در ديدار با وزير امورخارجه عمان درباره تبعات حملات اسرائيل هشدار داد

تا دير نشده کشتار زنان و کودکان را متوقف کنيد

شامگاه يکشنبه باغ ملي وزارت امورخارجه ميزبان وزيرامورخارجه عمان بود. «بدر البوسعيدي»  در سفري از پيش اعلام نشده و چارچوب ديپلماسي فعال تهران به ديدار «حسين اميرعبداللهيان» آمد.
تا دير نشده کشتار زنان و کودکان را متوقف کنيد
گروه ديپلماسي - علي ودايع: شامگاه يکشنبه باغ ملي وزارت امورخارجه ميزبان وزيرامورخارجه عمان بود. «بدر البوسعيدي»  در سفري از پيش اعلام نشده و چارچوب ديپلماسي فعال تهران به ديدار «حسين اميرعبداللهيان» آمد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،جمهوري اسلامي که پس از آغاز حملات اسرائيل عليه غزه وارد جنگ ديپلماتيک مستقيم با رژيم صهيونيستي شده است؛ پاي ثابت تمام رايزني‌ها و چانه زني‌ها پيرامون وضعيت فلسطين محسوب مي‌شود. ازسرگيري حملات رژيم صهيونيستي و به بن بست کشاندن مذاکرات آتش بس سوژه اي است که انتقادات جدي عليه تل آويو مطرح کرده است. جلسه شامگاه يکشنبه يک رايزني فشرده بين تهران و مسقط بوده است. اميرعبداللهيان در نشست خبري مشترک با وزيرامورخارجه عمان ضمن تقبيح حملات صهيونيستي گفت: ما و همکاران در وزارت امور خارجه و همچنين ساير همتايان در منطقه و کشورهاي اسلامي در بيش از 50 روز گذشته به صورت شبانه روزي مشغول پيگيري تحولات مربوط به فلسطين براي بازگشت ثبات و امنيت به منطقه و توقف جنايات جنگي و نسل‌کشي رژيم اشغالگر هستيم. ما فرصتي پيدا کرديم تا با وزير خارجه سلطنت عمان درباره مناسبات دوجانبه گفت‌وگو کنيم. بخشي از گفت‌وگوها بعد از اين نشست خبري ادامه خواهد يافت.وي با اشاره ضمني به همکاري‌هاي گسترده اقتصادي ايران و عمان گفت: روز دوشنبه بيستمين نشست کميسيون مشترک اقتصادي ايران و عمان در تهران به ميزباني وزير صمت برگزار خواهد شد. اسناد مهمي بين دو کشور در جريان ديدار رئيس جمهور ايران و سلطان عمان به امضا رسيده است. اين کميسيون فرصتي است تا پيگيري دقيقي در بخش اقتصادي براي انجام دقيق نيات و دستورات روساي دو کشور صورت بگيرد.وزير اقتصاد جمهوري اسلامي ايران بزودي براي امضاي موافقتنامه گمرکي وپيگيري توسعه هر چه بيشتر مناسبات اقتصادي به مسقط سفر مي‌کند. امشب همکاري‌هاي رو به توسعه اقتصادي، تجاري و فرهنگي، گردشگري، علمي و فناوري و ورزشي بين دو کشور را مرور کرديم.اميرعبداللهيان اضافه کرد: خرسنديم ارزيابي مشترکي از پيشرفت خوب مناسبات فراروي ما قرار دارد و همه بخش‌ها در دو دولت ايران و سلطنت عمان به خوبي توافقات به عمل آمده در ديدارهاي روساي دو کشور را پيگيري مي‌کنند.
انتقاد از رياکاري واشنگتن
وزيرامورخارجه ايران ضمن تمجيد از نقش فعال سلطنت عمان در معادلات و روابط منطقه اي و بين  المللي گفت: يکي از موضوعات مهم گفت‌وگوهاي ما به مسأله تحولات در غزه و کرانه باختري فلسطين بازمي‌گردد. وي با انتقاد شديدالحن از حضور«آنتوني بلينکن» وزيرامورخارجه آمريکا در کابينه جنگ اسرائيل گفت: آمريکا از يک طرف در رسانه از توصيه به اسرائيل براي عدم کشتار زنان و کودکان و غيرنظاميان سخن مي‌گويد، اما در عمل با دادن چراغ سبز به تل‌آويو از نسل‌کشي در غزه حمايت مي‌کند.
اميرعبداللهيان تاکيد کرد :‌ با صداي بلند اعلام مي‌کنم که آمريکا بايد تبعات اين رفتار رياکارانه خود در همراهي و مشارکت و حمايت از اسرائيل براي نسل‌کشي و جنايات جنگي در غزه و کرانه باختري را تحمل کند.وي با گريز ضمني به هشدارهاي پيشين درباره احتمال گسترش جنگ در خاورميانه گفت:  در دو روز گذشته 800 شهيد زن و کودک و غيرنظامي در غزه به شهادت رسيده و به خاک و خون کشيده‌ شدند. از رهبران مقاومت در روز گذشته شنيديم که در صورت ادامه اين وضعيت، منطقه از طريق مقاومت وارد مرحله جديدي خواهد شد.
توسعه عميق جنگ در منطقه کاملا متصور است و به همه طرف‌هايي که دنبال جنگ افروزي هستند هشدار داده مي‌شود که تا دير نشده کشتار زنان و کودکان که دور جديد آن آغاز شده را متوقف کنند. اميرعبداللهيان بيان کرد:‌ از همه دولت‌هاي اسلامي و جهان مي‌‌خواهيم که براي توقف جنايات جنگي رژيم صهيونيستي و بازگشايي معبر رفح و معبر ابوسالم جهت ارسال دارو و مواد غذايي و سوخت به مردم غزه و همچنين مقابله با کوچ اجباري ساکنان غزه و کرانه اقدام کنند.
توطئه انتقال ساکنان کرانه باختري
وزيرامورخارجه ايران گفت: در بخشي از اسنادي که در عمليات طوفان الاقصي توسط نيروهاي مقاومت ضبط شده است و در بخشي از لپ‌تاپ‌هايي که در اختيار نيروهاي مقاومت قرار گرفته اين فرضيه ثابت شده است که رژيم اسرائيل به دنبال انتقال همه ساکنان غزه به بخشي از خاک و سرزمين مصر و به دنبال انتقال ساکنان کرانه باختري به بخش‌هايي از کشور اردن‌هاشمي است.
اميدواريم برادرانمان در مصر نسبت به بازگشايي مرز رفح به صورت فوري و جدي اقدام کنند و مانع تحقق اين توطئه اسرائيلي عليه تماميت ارضي اردن و مصر شوند.
وي تأکيد کرد: تشکيل دادگاه جنايت جنگي و محاکمه جنايتکاران رژيم صهيونيستي امروز يک خواست مردمي و جهاني است که شکايت‌هايي در اين رابطه از اين طريق از سوي برخي دولت‌ها تسليم محاکم بين‌المللي عليه رژيم اسرائيل شده است از جمله جمهوري اسلامي ايران در اين رابطه در هماهنگي با چند کشور ديگر اين اقدام را آغاز کرده و اميدواريم شاهد محاکمه جنايتکاران جنگي که در بيش از 50 روز گذشته بالغ بر 16 هزار زن، کودک و غيرنظامي را در غزه و کرانه باختري به شهادت رسانده‌اند، باشيم.
ديپلمات ارشد جمهوري اسلامي گفت که جمهوري اسلامي ايران هيچگاه خواهان توسعه جنگ و ناامني در منطقه نبوده است، ولي به جنگ افروزان در منطقه و جنايتکاراني که به دنبال نسل‌کشي در غزه و کرانه هستند، قويا هشدار داده مي‌شود. تا دير نشده است آمريکا حمايت خود از جنايتکاران اسرائيلي را فورا متوقف کند.
عمان دنبال رفع محاصره غزه
وزير امور خارجه عمان در نشست خبري مشترک با اميرعبداللهيان، درباره محورهاي مورد بررسي طرفين گفت: پرونده‌‌هاي دوجانبه و مشورت‌هايي درباره تحولات منطقه داشتيم؛ روابط دو کشور بر اساس حسن همجواري و ارزش‌هاي ديني است.بدر البوسعيدي با بيان اينکه درباره آخرين تحولات فلسطين و مشخصا نوار غزه در جلسه فشرده با اميرعبداللهيان بررسي شده است , گفت: عمان خواستار برقراري آتش بس در غزه و توقف کشتار مردم است. از سرگيري حملات در پايان آتش‌بس موقت، اقدامي محکوم است که با مقاومت ملت فلسطين مواجه شد.ديپلمات ارشد عماني‌ها ضمن اداي احترام به شهداي فلسطيني تصريح کرد: همه تلاش ديپلماتيک خود را در جامعه بين‌المللي به‌ کار مي‌بنديم و براي رفع محاصره غزه اقدام مي‌کنيم.
تمايل مسقط به گسترش روابط با تهران
وزير امور خارجه عمان درباره نشست مشترک با اميرعبداللهيان گفت: از حسن استقبال آقاي اميرعبداللهيان ممنونم و خوشحالم که در تهران براي پيگيري بسياري از پرونده‌ها و مشورت در خصوص تحولات منطقه حضور دارم. روابط عمان و ايران بدون شک روز به روز در حال افزايش است و در مسايل مختلف اين توسعه صورت مي‌گيرد.البوسعيدي ادامه داد: بيستمين نشست کميسيون مشترک در تهران برگزار مي‌شود و شاهد تحولات مثبتي بين دو کشور در مسائل مختلف از جمله تجاري و اقتصادي بوديم. خوشبين هستيم به لطف رهنمودهاي رهبري دو کشور پرونده‌ها پيگيري شود و در مقطع آينده شاهد گسترش روابط تجاري باشيم. وي افزود: مشورت‌هاي بين دو کشور مسئله‌ مهمي است و مي‌تواند باعث مقابله با چالش‌ها در منطقه و جهان شود. در رابطه با اخرين تحولات اسفبار در فلسطين و ادامه حملات نظامي رژيم صهيونيستي که غير نظاميان را هدف قرار مي‌دهد، بحث کرديم و به شدت اين تجاوز را محکوم مي‌کنيم.وزير امور خارجه عمان گفت: مي‌خواهم بگويم بخاطر مقاومت جانانه فلسطين به آنان تاکيد کنم که شهدا نزد خداوند زنده هستند. بر ادامه تلاش‌هاي سياسي بين دو کشور تاکيد کرديم و از جامعه جهاني مي‌خواهيم به وظايف خود عمل کند تا امنيت به اين منطقه باز گردد و محاصره ظالمانه از غزه برداشته شود. اين بحران نيازمند تلاش‌هاي مستمر است و در عمان بر اين تلاش‌ها تاکيد داريم. به دنبال اين هستيم که اقدامات را با ايران و ساير کشورها ادامه دهيم تا اين بحران را حل کنيم و به جهانيان بگوييم که بايد بر توقف جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي پايان بخشند. همه اينها براي تحقق عدالت است و آنچه که وجدان انساني عنوان مي‌کند.
کد مطلب: 207545
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *