۰
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
قيمت جهانی طلا رکورد تاريخی زد و بيت کوين هم اوج گرفت

دوشنبه سبز در بازار‌های مالی جهان

بازارهاي مالي جهاني در اولين ساعات بازگشايي معاملات خود در ابتداي هفته جاري شاهد نمودارهاي صعودي بودند و در حوزه ارز ديجيتال قيمت بيت کوين به بيشترين رقم 19 ماه گذشته خود رسيد.
دوشنبه سبز در بازار‌های مالی جهان
گروه اقتصادي- محمدرضا حقي: بازارهاي مالي جهاني در اولين ساعات بازگشايي معاملات خود در ابتداي هفته جاري شاهد نمودارهاي صعودي بودند و در حوزه ارز ديجيتال قيمت بيت کوين به بيشترين رقم 19 ماه گذشته خود رسيد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،طلاي جهاني نيز در معاملات روزگذشته رکورد تاريخي زد و تا لحظه تنظيم گزارش قيمت هر اونس طلا از مرز 2100 دلار عبور کرد. قيمت طلا روز دوشنبه در حالي که اظهارات جروم پاول، رئيس فدرال رزرو، اعتماد معامله‌گران را نسبت به کاهش نرخ بهره بانک مرکزي ايالات‌متحده در اوايل سال آينده افزايش داد، به بالاترين رقم تاريخي و به بالاي 2100 دلار در هر اونس رسيد.بنابر اين گزارش، قيمت طلا در معاملات آسيايي در اينروز به بالاترين حد خود رسيد و  بازارها شرط مي‌بندند که فدرال رزرو حتي با وجود محتاط بودن مقامات بانک مرکزي مي‌تواند از مارس 2024 کاهش نرخ بهره را آغاز کند. طلا در دوره‌هاي عدم اطمينان اقتصادي و ژئوپليتيکي به دليل وضعيت آن به عنوان يک ذخيره قابل اعتماد ارزش، تمايل دارد که عملکرد خوبي داشته باشد. هنگ کون‌هاو، رئيس استراتژي بازارها، اقتصاد جهاني و تحقيقات بازار عنوان کرد که کاهش پيش‌بيني‌شده دلار و نرخ بهره در سال 2024 محرک‌هاي مثبت کليدي طلا هستند. او تخمين زد که قيمت طلا تا پايان سال 2024 مي‌تواند به 2200 دلار برسد.جروم پاول، موضع خود را مبني بر اينکه نرخ‌هاي آمريکا براي مدت طولاني‌تري بالاتر خواهد ماند، تکرار کرد اما برخي تغييرات در سيگنال‌هاي او به ويژه اينکه او پيشرفت‌هاي انجام شده در جهت مهار تورم و پتانسيل فرود نرم براي اقتصاد ايالات‌متحده را تصديق کرد، اين انتظارات را تقويت کرد که فدرال رزرو ديگر نرخ‌هاي بهره را در دسامبر افزايش نخواهد داد و تا مارس 2024 شروع به کاهش آنها خواهد کرد. رويترز در گزارشي آورده است، نرخ‌هاي بهره پايين‌تر، هزينه فرصت نگهداري شمش‌هاي بدون بهره را کاهش مي‌دهد.انتظار مي‌رود که فدرال رزرو از ماه ژوئن شروع به کاهش نرخ بهره به ميزان 25 واحد در هر سه ماهه کند تا اينکه در سال 2026 به نرخ نهايي 3 درصد برسد. پيش‌بيني نرخ پايان سال 2024 آمريکا براي اوراق خزانه دو ساله و 10 ساله 4 درصد و 4.25 درصد است.
افت بازدهي خزانه داري به نوبه خود باعث شد قيمت دلار از پايين‌تر خارج شود، به ويژه در مورد ين که در هفته گذشته 1.8 درصد کاهش يافت.طبق گزارش Fedwatch، قيمت‌هاي آتي صندوق فدرال رزرو 97 درصد احتمال دارد که فدرال رزرو در ماه دسامبر نرخ‌ها را متوقف کند و 60 درصد احتمال دارد که بانک مرکزي نرخ‌ها را 25 واحد پايه کاهش دهد و در محدوده 5 تا 5.25 درصد قرار دهد.تمرکز سرمايه‌گذاران اکنون روي داده‌هاي حقوق و دستمزد غيرکشاورزي ايالات متحده متمرکز شده است که گزارش کليدي است که در روز جمعه منتشر مي‌شود و مي‌تواند بر چشم‌انداز نرخ‌هاي بهره ايالات متحده تأثير بگذارد.تحليلگران با استناد به عدم اطمينان ژئوپليتيک، احتمالا ضعيف‌تر شدن دلار آمريکا و کاهش احتمالي نرخ بهره اظهار کردند که قيمت طلا در مسير رسيدن به بالاترين سطح جديد در سال آينده است و ممکن است بالاي سطح 2000 دلار باقي بماند.بر اساس گزارش رويترز، در بازار ساير فلزات ارزشمند، بهاي هر اونس نقره با 0.1 درصد افزايش به 25.45 دلار رسيد، پالاديوم با 0.4 درصد کاهش به 929.93 دلار در هر اونس رسيد و پلاتين با 0.1 درصد کاهش به 999.35 دلار رسيد.
جهش بيت کوين به بالاترين سطح در 19 ماه گذشته
بر اساس اين گزارش، قيمت بيت کوين روزگذشته به بالاترين سطح خود در 19 ماه گذشته رسيد. اظهارات بانک مرکزي آمريکا درباره افزايش احتمال کاهش نرخ بهره در آينده، جزو اصلي‌ترين دلايل روند صعودي اخير در نظر گرفته مي‌شود.کوين دسک در گزارشي آورده است که قيمت بيت کوين براي اولين بار از مه 2022 (ارديبهشت 1401) تاکنون، از مرز 40٬000 دلار عبور کرد. اين در حالي است که اتريوم مقاومت 2٬200 دلاري را پشت سر گذاشته است و باقي ارزهاي ديجيتال نيز جهشي رو به بالا را تجربه کرده‌اند.بيت کوين که طي روزهاي اخير زير سطح 40٬000 دلار در نوسان بود، اکنون حوالي 41٬450 دلار خريدوفروش مي‌شود و طي 24 ساعت اخير رشدي 5.16درصدي را تجربه کرده است. قيمت اين لحظه اتريوم 2٬254 دلار است و بازدهي 24 ساعته آن بيش از 4.4درصد است.
باقي ارزهاي بازار نيز نوساني در همين ابعاد را تجربه کرده‌اند.پس از سقوط بيت کوين به زير 40٬000 دلار در آوريل 2022 (فروردين 1401)، اين ارز ديجيتال تحت‌تأثير دو عامل کليدي موفق به بازيابي اين سطح شده است؛ اظهارات بانک مرکزي آمريکا درباره احتمال شروع روند کاهش نرخ بهره در اين کشور و همين طور افزايش اميدها نسبت به تأييد اولين ETF نقدي بيت کوين در ايالات متحده.علاوه‌بر اين، داده‌هاي درون‌زنجيره‌اي (On-chain) نشان مي‌دهد بين 17 نوامبر و 1 دسامبر (26 آبان تا 10 آذر) 37٬000 واحد بيت کوين (معادل 1.5ميليارد دلار با قيمت‌هاي امروز) از صرافي‌هاي ارز ديجيتال برداشت کرده‌اند.
لوسي هو (Lucy Hu)، تحليلگر ارشد متالفا (Metalpha)، اخيراً در يادداشتي درباره وضعيت کنوني بازار نوشته است:بازار هم‌اکنون تا حدي زيادي انتظار دارد که نرخ بهره در سال آينده کاهش يابد و نگاه سرمايه‌گذاران نسبت به درخواست‌هاي راه‌اندازي ETF نقدي بيت کوين توسط شرکت‌هاي بزرگ آمريکايي به‌شکلي فزاينده صعودي است. اين حرکت بيانيه رسمي شروع يک روند صعودي است و طي هفته‌هاي آينده احتمالاً جهش‌هاي بيشتري را تجربه خواهيم کرد.به گزارش مردم سالاري، بزرگترين ارز رمزنگاري شده جهان با 4 درصد افزايش در زمان نگارش اين مطلب به 41 هزار و 695 دلار رسيد که پس از يک رالي سه هفته‌اي صعود کرده و به بالاترين سطح خود از ماه مه 2022 رسيده است. اتريوم نيز با 1.9 درصد افزايش به 2210.49 دلار رسيد که بالاترين سطح از ماه مه 2022 است.نقطه کليدي حمايت از قيمت بيت‌کوين و کريپتو ضعف دلار بود، زيرا انتظارات رو به رشد براي کاهش زودهنگام نرخ بهره توسط فدرال رزرو باعث افزايش دارايي‌هاي ريسک محور شد.
معامله‌گران، اظهارات اخير جروم پاول، رئيس فدرال رزرو را به‌طور قطعي کمتر سختگيرانه ديدند زيرا وي نياز فزاينده به تعادل بين سخت نگه داشتن شرايط مالي و ايجاد يک فرود نرم براي اقتصاد ايالات‌متحده را برجسته کرد.
با توجه به اينکه سياست پولي آسان و افزايش معاملات سوداگرانه باعث شد که اين توکن در سال 2021 به رکورد نزديک به 69 هزار دلار برسد، چشم‌انداز نرخ‌هاي بهره پايين‌تر، نويدبخش خوبي براي بيت‌کوين است.بيت‌کوين از آن زمان با افزايش نرخ‌هاي بهره، به شدت کاهش يافت و صنعت کريپتو نيز با يک سري ورشکستگي‌هاي و سرکوب‌هاي نظارتي آسيب ديده بود. به تازگي، بايننس، بزرگترين صرافي ارزهاي ديجيتال جهان، متهم به پولشويي شد و اکنون با بيش از چهار ميليارد دلار جريمه روبرو است.با اين حال، ارزش بيت‌کوين در سال جاري بيش از دو برابر و بيشترين سود در هفته‌هاي اخير حاصل شده است زيرا سرمايه‌گذاران در مورد تاييد احتمالي صندوق قابل معامله در بورس بيت‌کوين (ETF) در ايالات‌متحده که مستقيما قيمت ارز ديجيتال را رديابي مي‌کند، گمانه‌زني کردند.مجموع ارزش بازار جهاني ارزهاي ديجيتال در حال حاضر 1.52 تريليون دلار برآورد مي‌شود که اين رقم نسبت به روز قبل  2.59 درصد بيشتر شده است.
در حال حاضر 52.38 درصد کل بازار ارزهاي ديجيتال در اختيار بيت‌کوين بوده که در يک روز 0.40 درصد افزايش داشته است.حجم کل بازار ارزهاي ديجيتال در 24 ساعت گذشته 49.13 ميليارد دلار است که 11.15 درصد افزايش داشته است. حجم کل در امور مالي غير متمرکز در حال حاضر 5.44 ميليارد دلار است که 11.08 درصد از کل حجم 24 ساعته بازار ارزهاي ديجيتال  بوده و حجم تمام سکه‌هاي پايدار اکنون 43.68 ميليارد دلار است که 88.90 درصد از کل حجم 24 ساعته بازار ارزهاي ديجيتال را تشکيل مي‌دهد.
کد مطلب: 207543
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *