۰
جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
کاخ‌سفيد دنبال آتش‌بس در غزه است

فشار سخت بايدن عليه نتانياهو

واشنگتن علي رغم پرستيژ جنگ‌طلبي تلاش سختي براي آتش‌بس در غزه را دنبال مي‌کند. يک مقام ارشد در دولت بايدن مي‌گويد: «شرايط در غزه رو به تغيير است و بنيامين نتانياهو براي پذيرش آتش‌بس، مجبور به نرمش خواهد شد.»
فشار سخت بايدن عليه نتانياهو
گروه بينالملل - سميراعبدالملکي: واشنگتن علي رغم پرستيژ جنگ‌طلبي تلاش سختي براي آتش‌بس در غزه را دنبال مي‌کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،يک مقام ارشد در دولت بايدن مي‌گويد: «شرايط در غزه رو به تغيير است و بنيامين نتانياهو براي پذيرش آتش‌بس، مجبور به نرمش خواهد شد.»
به گزارش ان‌بي‌سي، اين مقام آمريکايي با اشاره به مواضع نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي که پيش از اين گفته بود با هيچ طرح آتش‌بس که شامل آزادي صدها زنداني فلسطيني يا خروج نظاميان اسرائيل از غزه باشد موافقت نخواهد کرد، تاکيد کرد: «دولت جو بايدن اظهارات علني و سرسختانه نتانياهو در مخالفت با توافق آتش‌بس را به معناي رد آتش‌بس نمي‌داند، چرا که پيشرفت (رژيم) اسرائيل در جنگ عليه حماس در غزه کمتر از حدي بود که تل‌آويو انتظار آن را داشت.»
به گفته اين مقام آمريکايي، اظهارات علني نتانياهو حکايت از نفوذ اعضاي راست‌گراي افراطي در کابينه ائتلافي وي دارد زيرا آنها نتانياهو را تهديد کرده‌اند در صورتي که نرمش نشان دهد از کابينه خارج شده و موجبات سرنگوني کابينه ائتلافي وي را فراهم خواهند آورد. از سوي ديگر، «اسکات ريتر» افسر سابق اطلاعاتي آمريکا، تاکيد مي‌کند که «آتش بس در غزه يک موضوع سياسي است که با برکناري بنيامين نتانياهو نخست وزير (رژيم) اسرائيل که در حال حاضر براي زندگي سياسي خود مي‌جنگد، محقق مي‌شود.»
ريتر همچنين مي‌گويد که «در حال حاضر اسرائيل متوجه شده است که راهبردي که در غزه دنبال مي‌کند در تضعيف نظامي حماس موفق نبوده و به همين دليل تيپ‌هاي خود را از آنجا خارج مي‌کند. بايد گفت که تل آويو در تمام سطوح اين درگيري سياسي، نظامي و اقتصادي شکست مي‌خورد و بازنده خواهد بود.»
تحريم شهرک نشينان
مهم‌ترين تحول در راستاي فشار کاخ سفيد به نتانياهواين است که  رئيس جمهور آمريکا يک فرمان اجرايي صادر کرد که بر اساس آن شهرک نشينان يهودي که به فلسطيني‌ها در کرانه باختري اشغالي حمله مي‌کنند، تحريم مي‌شوند.
اين فرمان هرگونه دارايي‌هاي اين افراد در آمريکا را مسدود مي‌کند و عموماً آمريکايي‌ها را از معامله با آنها منع مي‌کند.مقامات آمريکايي افزودند گفتند که وزارت امور خارجه اين کشور روز پنجشنبه نام چهار شهرک نشين يهودي که در اين حملات نقش داشته اند، اعلام خواهد کرد.
بايدن و ديگر مقامات ارشد آمريکايي بارها هشدار داده اند که اسرائيل بايد براي توقف خشونت شهرک نشينان اسرائيلي عليه فلسطينيان در کرانه باختري اقدام کند. مقامات ارشد آمريکايي اعلام کردند که اين اقدامات تهديدي جدي براي صلح، امنيت، ثبات در کرانه باختري، اسرائيل و منطقه خاورميانه است و همچنين مانع تحقق يک کشور مستقل فلسطيني در کنار اسرائيل مي‌شود.
در همين راستا، کانال 12 تلويزيون رژيم صهيونيستي گزارش داد که سفر وزير خارجه آمريکا به فلسطين اشغالي به تعويق افتاده است. وزير خارجه آمريکا قرار بود براي بررسي و پيگيري طرح مبادله اسرا، جنگ در غزه و پاره‌اي مسائل مهم ديگر راهي فلسطين اشغالي شود.
بر اساس گزارش‌هاي رسانه‌اي، وزير خارجه آمريکا قرار بود در بحبوحه تلاش‌ها براي توافق آتش بس، اين هفته به اسرائيل سفر کند. اين ششمين سفر بلينکن به منطقه خاورميانه از زمان آغاز حملات مرگبار اسرائيل به نوار غزه پس از حمله حماس در هفتم اکتبر خواهد بود.
بر اساس اين گزارش‌ها، مذاکرات بلينکن در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين بر توافق احتمالي براي آتش بس موقت و مبادله اسرا با حماس متمرکز خواهد بود.
فشار از داخل به نتانياهو
يک عضو ارشد حزب اردوگاه رسمي در سرزمين‌هاي اشغالي تأکيد کرد در صورتي که اطمينان يابند که بنيامين نتانياهو نخست وزير اين رژيم، به دلايل سياسي با توافق درباره اسراي «اسرائيلي» مخالفت مي‌کند از کابينه تحت رياست وي خارج خواهند شد.
اين عضو ارشد حزب بني گانتس افزود: در صورتي که نتانياهو در غزه حاکميت نظامي را اعلام کند در اين صورت از کابينه خارج خواهيم شد. اين در حالي است که تحليلگران صهيونيست اتفاق نظر دارند که بنيامين نتانياهو نخست وزير اين رژيم براي به شکست کشاندن مذاکرات براي توافق با حماس درباره آزادي اسراي دو طرف تلاش مي‌کند. همچنين اسحاق بريک سرلشکر نيروهاي ذخيره ارتش رژيم صهيونيستي نيز در اين باره گفت: ارتش امروزه ديگر قادر به دفاع از «اسرائيل» نيست و فرماندهانش که بزرگترين شکست‌ها و ناکامي‌ها را به دوش مي‌کشند اين موضوع را نمي‌فهمند. شکست يک رويداد بي سابقه و استثنايي نبوده است. بلکه در نتيجه سالها ناکامي به دست آمده است.
اين فرمانده نظامي صهيونيست افزود: کساني که امروزه رياست دستگاههاي نظامي و امنيتي «اسرائيل» را به عهده دارند در زمينه ناکامي اخير مسئول هستند. زيرا آنها نمي‌توانند به دليل ضعف توانمندي‌هايشان ارتش جديدي را ايجاد کنند.
از سوي ديگر، يک فرمانده سابق ارتش رژيم صهيونيستي نيز تأکيد کرد در صورتي که توافق درباره اسرا، به آزادي يک باره آنها نينجامد در واقع ما تقريبا حکم اعدام همه آنها را صادر کرده ايم.
همچنين يواو گالانت وزير جنگ رژيم صهيونيستي نيز اظهار داشت: در گفتگو با همتاي آمريکايي ام بر عزم تل آويو براي ادامه تلاش تا نابودي حکومت حماس و توانمندي‌هاي نظامي آن و همچنين آزادي اسرا تأکيد کرديم.
اين در حالي است که کانال 12 تلويزيون رژيم صهيونيستي به نقل از اعضاي کابينه امنيتي و سياسي اين رژيم اعلام کرد که هيچ گونه ابتکاري درباره توافق با حماس براي آزادي اسرا به آنها ارائه نشده است.
احتمال موفقيت مذاکرات
کاخ سفيد روز دوشنبه اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان در تلاش براي آزادي اسراي در دست حماس، چارچوبي بدست آورده‌اند که مي‌تواند به توافق نهايي منجر شود.
محمد بن عبدالرحمن آل ثاني نخست وزير و وزير خارجه قطر که در واشنگتن به سر مي‌برد، نيز گفت: مذاکراتي که روز يکشنبه در پاريس پايتخت فرانسه در خصوص توافق احتمالي مبادله اسرا بين گروه‌هاي مقاومت فلسطين و رژيم صهيونيستي انجام شد، شاهد پيشرفت بوده است و دو طرف بايد از اين فرصت استفاده کنند تا به معادله اي براي پايان دادن هميشگي به نزاع برسند.
وي تصريح کرد: دو طرف بايد از اين فرصت استفاده کنند تا به معادله‌اي براي پايان دادن هميشگي به نزاع برسند. دوحه يک طرف درگيري نيست، بلکه يک ميانجي است و بر خلاف آنچه برخي مي‌گويند نفوذي بر جنبش حماس ندارد. نخست وزير قطر تاکيد کرد: معتقدم که ما به مرحله‌اي رسيده‌ايم که ممکن است به آتش‌بس دائمي در آينده بينجامد و اين چيزي است که همه ما به دنبال آن هستيم. به گفته نخست وزير قطر، دوحه پيشنهادها را به جنبش حماس ارائه خواهد کرد و اميد دارد که اين جنبش با آنها موافقت کند، زيرا اين تنها راه توقف جنگ و بازگشت اسيران است. توقف جنگ ديگر تنها يک خواسته فلسطين نيست، بلکه يک خواسته منطقه‌اي است.
کد مطلب: 210958
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *