۰
سه شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
«مردم سالاری» آخرين وضعيت ليست‌های اصولگرايان را بررسی می‌کند

جنگ سرليستی برای رياست مجلس

اين روزها انتشار ليست‌هاي مختلف اصولگرايي از هر سو مانند قارچ از زمين سر درمي‌آورد و از اين بابت مهم است که به دليل تاييد صلاحيت بسيار زياد نيروهاي اصولگرا، اين طيف سياسي دچار افتراق شده و حتي براي بدست آوردن جايگاه در ليست‌ها به جنگ با يکديگر پرداختند و برخي نيز اقدام به نگارش نامه و شکواييه براي اعضاي تصميم گير ليست‌هاي اصولگرايي کرده اند.
جنگ سرليستی برای رياست مجلس
گروه سياسي- فخري سادات مسچي: اين روزها انتشار ليست‌هاي مختلف اصولگرايي از هر سو مانند قارچ از زمين سر درمي‌آورد و از اين بابت مهم است که به دليل تاييد صلاحيت بسيار زياد نيروهاي اصولگرا، اين طيف سياسي دچار افتراق شده و حتي براي بدست آوردن جايگاه در ليست‌ها به جنگ با يکديگر پرداختند و برخي نيز اقدام به نگارش نامه و شکواييه براي اعضاي تصميم گير ليست‌هاي اصولگرايي کرده اند.
با اين حال از يک سو ليست شوراي وحدت و از سوي ديگر ليست‌هاي ديگر از جمله امنا و ليست مشترک شانا و پايداري منتشر شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اين ليست‌ها از اين جهت نيز حائز اهميت هستند که تفاوت محسوسي با ليست‌هاي سال 98 دارند که نشان دهنده عدم وجود وحدت در ميان اصولگريان است و به همين دليل نتوانستند به وحدت با يکديگر برسند.
حتي ليست شوراي وحدت با ليستي که در انتخابات سال 98 ارايه شد تفاوت‌هاي چشمگيري دارد حتي اين ليست با ليست مشترک شانا و پايداري نيز تفاوت‌هاي فراواني دارد. چه آنکه شوراي وحدت کانديداهاي خود را از حضور در ليست شانا منع کرده و شانا و پايداري نيز چنين منعي را براي کانديداهاي خود قائل هستند.
11 اشتراک بين ليست 1402 و 1398 شانا و پايداري
بررسي ليست شوراي ائتلاف با جبهه از سرليستي قاليباف با آقا تهراني در پاييتخت حکايت دارد که نشان دهنده اتحاد بين قاليباف با محصولي است که البته با ليست مجلس يازدهم فقط 12 اشتراک دارد که البته همچنان دو سرليست قبلي در اين دوره نيز در بالاي ليست نشتسته اند. از سوي ديگر روح‌الاميني، قاسم‌پور، شريعتي، شريفيان، خضريان، کوثري، لاجوردي و رضواني نيز به مانند سال 98 در اين ليست حاضر هستند که البته دهنوي هم بود که وي با فشار پايداري‌ها انصراف داد و نبويان جايگزين وي شد.
البته از ميان 30 نماينده مجلس فعلي تهران سيدرضا تقوي، ميرسليم و نادران کانديداي اين دور از انتخابات نشده اند. فاطمه رهبر نيز در ليست اوليه شوراي ائتلاف بود که در دوران کرونا فوت کرد و محمد کوثري در انتخابات ميان‌دوره‌اي جايگزين او شده بود. سيداحسان خاندوزي نيز بعد از شروع به کار دولت سيزدهم به عنوان وزير اقتصاد از مجلس خداحافظي کرد.
کدام نمايندگان فعلي تهران از ليست 1402 حذف شدند؟
زهره الهيان، مجتبي توانگر، محسن پيرهادي، مجتبي رضاخواه، سميه رفيعي، ابوالفضل عموئي، اقبال شاکري، نظام الدين موسوي، احمد نادري، سيدعلي يزدي خواه، رضا تقي پور، بيژن نوباوه و روح الله ايزدخواه کانديداهاي ليست 98 هستند که در ليست 1402 حذف شده اند.
دليل شوراي وحدت از حذف نام اين افراد عملکرد ضعيف آنها در مجلس بوده است درحاليکه پيش از اين شانا اعلام کرده بود که از تمامي نمايندگان فعلي مجلس حمايت خواهد کرد و همين موضوع زمينه اختلاف ميان دو تشکل اصوگرايي بوده است.
از سوي ديگر در ليست شوراي ائتلاف حضور مشاوران و معاونان فعلي قاليباف پررنگ است، خاصه «احديان» مشاور قاليباف، که نامش اين روزها در جدل با رائفي‌پور برسر گرفتن سکه در مجلس به هم گره خورده است. در اين ميان حضور افراد ناشناخته در ليست وجود دارد که با قرار گرفتن در انتهاي ليست به دنبال شناخته شدن و در صورت عدم حضور در مجلس، گرفتن امتياز از دوستان اصولگراي خود هستند.
زاکاني و محصولي برنده ليستهاي ارائه شده
با حذف دهنوي و اضافه شدن نبويان اين شائبه بيشتر شده که معامله اي مهم ميان شانا و پايداري صورت گرفته است. البته با جنگ‌هاي زرگري که پيش از اين در مجلس بصورت آشکار ميان نوباوه و نادران با قاليباف و توانگر درگرفته بود، قابل حدس بود که معامله اي ميان اين دو تشکل اتفاق خواهد افتاد و ليستي که در راس آن قاليباف با تعداد زيادي از اعضاي پايداري حضور داشتند، ارايه شود. البته ليست نهايي با با ليست اوليه تفاوت‌هاي فراواني داشت.
البته پس از انتشار ليست، محصولي دبيرکل جبهه پايداري در مصاحبه اي مبهم و دوپهلو سرليستي قاليباف را زير سوال برد و تاکيد کرد که در اين ليست دو نفر قاليباف و آقاتهراني سر ليست خواهند بود.
متقي فر سخنگوي اين جبهه هم اصالت اين ليست را تاييد نکرد تا بازي تکراري امتيازگيري پايداري‌ها اينگونه آغاز شود.
در همين حال، مالک شريعتي عضو جبهه پايداري در توئيتي انصراف خود از حضور در ليست شوراي ائتلاف را اعلام کرد و مدعي شد اتمام حجت کرده بود که دهنوي نبايد دراين ليست باشد. اين توئيت با واکنش سريع محسن دهنوي نماينده نزديک به قاليباف روبرو شد و با کنايه نوشت که «التزام به منافع انقلاب و پرهيز از قبيله‌گرايي افراد، در همين بزنگاه‌ها مشخص مي‌شود. کمافي‌السابق، شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب را محور تصميم‌گيري مي‌دانم».
در ميانه اين جدال‌ها برخي خبرهاي جسته و گريخته نيز حکايت از آن داشت که محصولي نيز فشار به شوراي ائتلاف براي اضافه کردن نبويان به ليست را شدت بخشيده که درنهايت فشارهاي چندجانبه جبهه پايداري و البته تيم زاکاني نتيجه داد و ليست مشترک و رسمي شوراي ائتلاف و جبهه پايداري با تغييراتي نسبت به ليست غيررسمي، منتشر شد.
چه کساني حذف شدند
چه کساني اضافه شدند؟
رضا تقي‌پور، سيدمحمود نبويان و ميلاد ميرزايي سه کانديدايي بودند که وارد ليست نهايي شدند و محسن دهنوي هم در کنار شکري و محمود دهقاني از ليست کنار گذاشته شدند تا اتمام حجت مالک شريعتي اينگونه ثمر بخش باشد.
دهنوي البته به فاصله‌اي کوتاه از انتشار ليست در توئيتي مدعي شد؛ «به درخواست بزرگان شوراي ائتلاف جهت حفظ وحدت نيروهاي انقلاب، از حضور در ليست انصراف داده و حمايت خود را از فهرست مشترک شوراي ائتلاف و جبهه پايداري به عنوان ليست اصلي اعلام مي‌کنم.»
حضور اقوام و نسبتهاي فاميلي
در ليست اصولگرايان
البته از سوي ديگرعلي جعفري فعال اصولگرا نزديک به سعيد جليلي که تا چند ماه پيش جزو مديران ارشد وزارت راه دولت رئيسي بود، در توييتي نوشت: نسب شناسي فاميلي و تبارشناسي سياسي ليست آقاي قاليباف ساده انديشاني که اندک ترديدي براي راي ندادن به ليست ائتلاف دارند را به يقين خواهد رساند. جالب آنجاست که اين ليست دورهمي و فاميلي را به نام جبهه انقلاب فاکتور مي‌کنند. کمي با هم مرور کنيم ببينيم اعضاي ليست جبهه انقلاب چه کساني هستند.
به عنوان مثال يکي از خانمهاي حاضر در ليست جبهه، دختر باجناق يکي از موسسين و اُمناي شوراي ائتلاف است و يکي ديگر از آقايان نيز معاون ايشان است. يکي ديگر از آقايان ليست، شاه دادماد رئيس شوراي ائتلاف شهر ري است. يکي ديگر از اعضاي ليست، پدرخانم يکي از اعضاي شوراي ائتلاف است. يکي از بانوان محترمه حاضر در ليست، خواهر شوهر يکي از خانم‌هاي عضو ائتلاف و مصاحبه کننده بانوان است. گل سرسبد بانوان ليست جبهه مظلوم‌ انقلاب هم منشي همسر سرليست است.
همچنين حدود 8 نفر از اعضاي ليست همشهريان، مديران و مشاوران آقاي قاليباف هستند. دو نفر هم از اقوام و کيف کشهاي آقاي حداد هستند و بقيه هم سهم آقايان رضايي، محصولي و زاکاني.
دلم براي آن 1100 نفر کانديداي  بيچاره‌اي مي‌سوزد که با هزار اميد رزومه فرستاند تا به دعوت آقاي حدادعادل در فرآيند شوراي ائتلاف شرکت کنند، آخر کار همه را سرکار گذاشتند و هر يک از اعضاي شوراي ائتلاف دست يکي از اقوام و‌ و منشي‌ها و نوچه‌ها و کارمندهايشان را گرفته اند وارد ليست کرده اند. حالا انتظار داريد اينها بروند در مجلس نمايندگان من و شما و مردم بيچاره باشند؟ زهي خيال باطل.
غلامعلي حدادعادل نيز در واکنش به اين توييت در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چرا بعد از مصاحبه با بيش از 1000 نفر نتيجه خروجي و ليست شما افرادي هستند که گفته مي‌شود همگي بر اساس نسبت‌ها و ارتباطات خويشاوندي و سياسي در ليست قرار گرفته‌اند، گفت: ما 16 نفر داريم که نماينده بودند و هستند حتي با اين 16 نفر هم مصاحبه کرديم، برخي افراد مثلا نماينده هستند اما به هر دليلي قصد نداشتند در شهر خودشان کانديدا شوند مانند آقاي بحريني يا آقاي سليمي که نمايندگان موثر و با کارنامه و توانمندي هستند، لذا ما اسامي آن‌ها را در فهرست تهران قرار داديم. در ميان اعضاي ليست افرادي که بدون نسبت فاميلي و خويشاوندي در فهرست قرار گرفته باشند هم هستند.
وي گفت: اين از عجايب روزگار است که هرکسي اگر يک فاميل يا آشنايي در يک جايي يا منصبي از نظام دارد، همين يک مدرک جرم شده است و ديگر نبايد به آن فرد ميدان داده شود. اين‌هايي که الان انتقاد مي‌کنند و تبارنامه منتشر مي‌کنند اين‌ها فرزندان خودشان و اقوام‌شان قرار نيست به نظام خدمت کنند؟ نوبت خود اين‌ها هم خواهد رسيد. اين شيوه خوبي نيست که بگرديم و نسبت‌ها را پيدا کنيم و هرکسي را به يک مقام يا شخصيتي بچسبانيم و مانع فرصت دادن به افراد شويم.
دعوا بر سر رياست مجلس است
اما اصل دعوا براي چيست؟ براساس يک رسم نانوشته قديمي البته غير سه دوره هشتم، نهم و دهم، سرليست‌هاي تهران به عنوان رئيس مجلس انتخاب مي‌شوند و همين موضوع باعث شده که پايداري به دنبال اين باشد تا آقا تهراني را به عنوان يکي از گزينه‌هاي اصلي رياست مجلس آينده مد نظر داشته باشد.
البته با کمي دقت مي‌توان دريافت که نامزدهاي رياست بر قوه مقننه بيش از اين افراد باشند چون يکي از افراد بلقوه براي رياست مجلس يعني محمدرضا باهنر که فردي با بازي‌هاي سياسي در پشت پرده است از تهران به کرمان تغيير حوزه انتخابيه داده و از سوي ديگر محمدباقر نوبخت نيز که از حوزه انتخابيه رشت نامزد شده و يا غلامرضا تاجگردون مي‌توانند اين جايگاه را به چالش بکشند.
موضوع رياست مجلس آينده موضوعي بسيار مهم است که بستگي فراواني به ميزان انتخاب افراد با گرايش‌هاي مختلف در مجلس داشته باشد بنابراين از حالا نمي‌توان بطور دقيق حدس زد که چه کسي رياست قوه مقننه را برعهده خواهد گرفت و مجلس دوازدهم چه ترکيبي خواهد داشت اما اينگونه که به نظر مي‌رسد در شهرستان‌ها افراد مشهوري از دو جناح سياسي باهم رقابت خواهند کرد که ممکن است شگفتي‌هاي فراواني درپي داشته باشد.
بايد منتظر ماند و ديد که در خردادماه سال آينده چه کسي بالاترين کرسي سبز رنگ خانه ملت تکيه خواهد زد.
کد مطلب: 212400
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *