۰
سه شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
3 هزار و 408 ميليارد تومان از بازار سرمايه فرار کرد

پودر سرمايه‌ها در تالار شيشه‌ای بورس تهران

بر خلاف وعده‌هاي دولتمردان در خصوص جبران ضررهاي مردم در بازار سرمايه و علي رغم اينکه تصور مي‌شد اين بازار در اسفندماه روند صعودي به خود بگيرد، اما در اغلب روزهاي اخير رنگ قرمز بر شاخص‌هاي تالار شيشه اي حاکم بوده است.
پودر سرمايه‌ها در تالار شيشه‌ای بورس تهران
گروه اقتصادي – محمدرضا حقي: بر خلاف وعده‌هاي دولتمردان در خصوص جبران ضررهاي مردم در بازار سرمايه و علي رغم اينکه تصور مي‌شد اين بازار در اسفندماه روند صعودي به خود بگيرد، اما در اغلب روزهاي اخير رنگ قرمز بر شاخص‌هاي تالار شيشه اي حاکم بوده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ، بيش از 3 هزار و 408 ميليارد تومان از سرمايه‌هاي حقيقي طي دو هفته اخير از بازار بورس تهران خارج شده است.بازار سرمايه  از اواخر دي‌ماه در مسير افت قرار گرفته است. عواملي همچون تنش‌هاي منطقه‌اي، تعيين نرخ خوراک و ترس سهامداران ناشي از تجربه سال 1399 بر تالار شيشه‌اي سايه انداخته و هنوز اين مساله ادامه دارد. اگرچه بازار سرمايه هنوز کانال دو ميليون واحد را حفظ کرده و برخي از مديران دارايي بازار سهام معتقدند بورس در سال آينده بيش از تورم رشد مي‌کند اما اين بازار در روزهايي که ساير بازارهاي موازي همچون طلا و ارز و خودرو با جذب نقدينگي و رشد قيمتها مواجه اند حال و روز خوشي را ندارد.بنابر اين گزارش، روزگذشته شاخص کل در بازار بورس با ريزش 4032 واحدي روبرو شد و اين شاخص نهايتا در عدد 2 ميليون و 45 هزار  و 751 واحدي ماندگار شد.همچنين در روز قبل از آن ( دوشنبه ) هم  بيش از 16 هزار واحد ريزش داشت. بر اين اساس شاخص هم‌وزن نيز با کاهش 3243 واحد مواجه شد و به رقم 709 هزار و 227 واحد رسيد.روز سه‌شنبه بيش از 284 هزار معامله به ارزش 3701 ميليارد تومان در بورس انجام شد.تاپيکو، سدشت و شپنا بيشترين تاثير منفي را بر شاخص داشتند و وپارس مثبت شد. از نمادهاي پرتراکنش نيز مي‌توان به شستا، کساپا، سصفها و خودرو اشاره کرد که همگي قرمز شدند.فرابورس ايران نيز ديروز 83 واحد از ارتفاع خود را از دست داد و به عدد 24 هزار و 303 واحد رسيد.روز سه‌شنبه در فرابورس بيش از 281 هزار معامله انجام شد که ارزش آن بالغ بر 49 هزار ميليارد تومان بود.بپاس، و وسپهر از نمادهاي تاثيرگذار منفي و انتخاب و آريا از نمادهاي تاثيرگذار مثبت فرابورس بودند. هم‌چنين بيوتيک، فنر، فصبا و کرمان بيشترين تراکنش را داشتند که بجز فنر، ساير نمادها منفي به کار خود پايان دادند.در 16 روز معاملاتي اخير از نيمه بهمن ماه به اين سو در مجموع 3 هزار و 408 ميليارد تومان سرمايه حقيقي از بورس تهران خارج شده است. در اين دوره زماني شاخص کل بيش از 50 هزار واحد ريزش کرده است. روز سه‌شنبه خالص تغيير مالکيت حقوقي به حقيقي بازار براي شانزدهمين روز معاملاتي متوالي منفي شد و 258 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد.امروز نماد وبملت بيشترين خروج پول حقيقي را داشت که ارزش آن 24 ميليارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهاي شستا، بيوتيک، بپاس و شپديس بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند.در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي سمگا، خودرو، فزر، زماهان و انرژي تعلق داشت.
کد مطلب: 212401
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *