۰
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۷
پوتين برای غرب خط و نشان کشيد

انگشت روسيه روی ماشه اتمی

درخشش بي‌سابقه اوپنهايمر در مراسم اوسکار همچنان در کانون توجه جهاني قرار دارد اما به راستي اين حجم از توجه به اثر «کريستفور نولان» تنها به دليل ساختار هنري و سينمايي است؟!
انگشت روسيه روی ماشه اتمی
گروه بينالملل - علي ودايع: درخشش بي‌سابقه اوپنهايمر در مراسم اوسکار همچنان در کانون توجه جهاني قرار دارد اما به راستي اين حجم از توجه به اثر «کريستفور نولان» تنها به دليل ساختار هنري و سينمايي است؟!
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،پاسخ به اين سوال‌ها مي‌تواند «نه» باشد؛ اوپنهايمر خطر وقوع جنگ هسته‌اي يا استفاده نظامي از بمب اتمي را به صورت جامعه جهاني مي‌کوبد. واقعيت اين است که جهان در نقطه خطرناک خروج از موازنه تهديد گرفتار شده است. بر اساس آخرين اطلاعات منتشر شده، روسيه 1458 و آمريکا 1389 کلاهک اتمي  در اختيار دارند که هر لحظه ممکن است مورد استفاده قرار گيرد. اين کلاهک‌ها روي موشک‌هاي بالستيک قاره‌پيما، موشک‌هاي بالستيک زيردريايي‌ها و بمب افکن‌ها قرار دارند.
«ولاديميرپوتين» که در انتظار ابقا به عنوان رئيس جمهوري روسيه است؛ صراحتا در پاسخ به اين که آيا روسيه واقعاً براي جنگ هسته‌اي آماده است، گفت: «از نقطه نظر نظامي و فني، ما البته آماده هستيم.»
رئيس جمهوري روسيه گفت: «(در ايالات متحده) به حد کافي کارشناس در زمينه روابط روسيه و آمريکا و نيز در زمينه مهار استراتژيک وجود دارد. بنابراين، من فکر نمي‌کنم که (براي رويارويي هسته‌اي) عجله‌اي وجود داشته باشد، اما با اين حال ما آمادگي آن را داريم.»
از زمان بحران موشکي کوبا در سال 1962 تاکنون، جنگ اوکراين عميق‌ترين بحران را در روابط روسيه با غرب ايجاد کرده و پوتين چندين بار هشدار داده است که غرب در صورت اعزام نيرو براي جنگ در اوکراين، خطر وقوع جنگ هسته‌اي را بالا مي‌برد.
پوتين که در روسيه بالاترين مرجع تصميم‌گيري درباره سلاح هسته‌اي است، بار ديگر تأکيد کرد که کاربرد اين سلاح در دکترين هسته‌اي کرملين مطرح است و در متن سياست‌هاي آن، شرايطي که روسيه ممکن است از سلاح اتمي خود استفاده کند، مشخص شده است. رئيس جمهوري روسيه در اين زمينه گفت: «اين سلاح‌ها براي پياده کردن آن سياست‌ها وجود دارد. ما اصول خودمان را داريم.»
وي تاکيد کرد که روسيه آماده استفاده از سلاح‌هاي هسته‌اي، در صورت تهديد موجوديت کشور روسيه است. پوتين همچنين گفت سه‌گانه هسته‌اي روسيه از هر کشور ديگري پيشرفته‌تر است.
او افزود: «سه‌گانه هسته‌اي روسيه نسبت به تسليحات مشابه در ساير کشورها پيشرفته‌تر است و اين توسط کارشناسان تاييد شده است. سه‌گانه ما، سه‌گانه هسته‌اي، از هر سه‌گانه ديگري پيشرفته‌تر است. در واقع فقط ما و آمريکايي‌ها چنين سه‌گانه‌هايي داريم. و ما در اينجا بسيار پيشرفت کرده‌ايم. تسليحات ما پيشرفته‌تر است، کل تشکيلات هسته‌اي... همه اين را مي‌دانند، همه متخصصان مي‌دانند.»
پوتين در عين حال گفت که روسيه آماده گفتگوهاي جدي در مورد اوکراين است و افزود: «روسيه آماده مذاکره در مورد اوکراين است، اما اين مذاکرات بايد بر اساس واقعيت باشد، نه بر اساس هوس پس از مصرف داروهاي روانگردان.»
رئيس‌جمهور روسيه به ديميتري کيسلف، مدير شبکه‌هاي روسي روسيا1 و نووستي گفت: «روسيه آماده است از زرادخانه هسته‌اي خود براي حفظ موجوديت و حاکميت کشور روسيه استفاده کند. ما آماده‌ايم از تسليحات استفاده کنيم، از هر نوع سلاحي، از جمله سلاحي که شما اشاره کرديد، اگر که صحبت از تضعيف وجود کشور روسيه، حاکميت و استقلال ما باشد. ما همه اين‌ها را در استراتژي خود نوشته‌ايم و آن را تغيير نداده‌ايم.»
پوتين در اين مصاحبه مفصل همچنين گفت که اگر ايالات متحده آزمايش‌ هسته‌اي انجام دهد، روسيه هم ممکن است همين کار را بکند: «براي ما فعلا چنين چيزي مطرح نيست... هنوز بايد درباره‌اش فکر کنيم، اما اين را رد نمي‌کنم که بتوانيم متقابلا همان کار را انجام دهيم.»
شبکه تلويزيوني سي‌ان‌ان روز شنبه گزارش داد که دولت جو بايدن، رئيس‌جمهوري آمريکا در سال 2022 به طور ويژه نگران اين بوده که روسيه از سلاح هسته‌اي تاکتيکي در ميدان جنگ در اوکراين استفاده کند.
سي‌ان‌ان گفت آژانس‌هاي اطلاعاتي آمريکا به اطلاعاتي دست يافته‌اند که نشان مي‌دهد مقامات روسي در ميان خود به صراحت درباره حمله هسته‌اي در سال 2022 بحث کرده‌اند.
معادله بي بازگشت
برهم خوردن تعادل در وضعيت پرتنشي که پيرامون جنگ اوکراين‌ها تحت تاثير فضاي آنارشي روابط بين‌الملل و معماواره امنيت حياتي‌ها مبتني بر تحليل رئاليستي وارد چرخه کنش و واکنش سريع خواهد شد.  روسيه به لحاظ شمار کلاهک هسته‌اي بزرگترين قدرت اتمي دنيا است. اين کشور 5977 کلاهک در اختيار دارد. در حالي که آمريکا با 5428 کلاهک هسته‌اي در رتبه دوم قرار دارد. اين تعداد شامل کلاهک‌هاي غير قابل استفاده هم مي‌شود اما حقيقت آن است که هر دو کشور براي چنديدن بار نابودي دنيا ميزان کلاهک لازم را در اختيار دارند.
او بارها تهديد کرده است که هر حمله‌ غرب به روسيه ممکن است پاسخ اتمي مسکو را برانگيزد. آيا پوتين از سلاح هسته‌اي استفاده خواهد کرد؟ مسکو چه تعداد از اين تسليحات را در اختيار دارد؟ پاسخ آمريکا و ناتو چه خواهد بود؟
کد مطلب: 213296
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *