۰
يکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۸

مروری بر سرمقاله های روزنامه ها

 

چهار سالی به درازی یک چشم برهم زدن

همدلی_ سرمقاله:مجلس دهم باید در گام اول به پایش قوانین ادوار اخیر مجلس همت گمارد و قوانینی که حقوق نمایندگان و مردم را واگذار کرده بود نسخ و فسخ یا ابطال کند. همچنین مجلس باید در تنقیح قوانینی که بیشتر جنبه سلبی و بازدارنده دولت و مجریان را داشته است کوشش کند. در پایان اینکه مجلس دهم در خصوص دفاع از حقوق شهروندان و پیگیری مطالبات جامعه مدنی و موکلان خود باید به سازوکار لازم بیندیشد فراموش نکنیم که به تعبیر حدیث «الفرص تمر مرالسحاب» زمان بسان ابر می گذرد و طولی نخواهد کشید که عملکرد نمایندگان مجلس دهم در منظر و آیینه قضاوت مردم خواهد بود. نکند اگر بیش از دویست نفر از نمایندگان مجلس نهم در ایستگاه دهم مجلس از قطار پیاده شده‌اند، در ایستگاه یازدهم همه مسافران این قطار با رای مردم پیاده شوند.

. پیام، پیام تغییر است

 وقایع اتفاقیه_ سرمقاله:لازمه سیاست‌ورزی در ایران و در سایه حاکمیت نظام جمهوری اسلامی، شفافیت و صداقت است اما آنچه این روزها مردم را نگران می‌کند، درباره اتفاقات انتخاب رئیس مجلس دهم است. در کشورهایی که کارکرد حزبی بر انتخابات حاکم است، تکلیف در اموری مانند انتخاب هیئت‌رئیسه مجلس یا تشکیل هیئت دولت روشن است؛ به‌این‌صورت که هر حزبی اکثریت را کسب کند، در امور بالا نقش اول را داراست.

اصلاح طلبان ومسئله هویت، از فرصت طلبی به فرصت طلبی

 وطن امروز_ یادداشت:دوگانه‌ حمایت از ریاست علی لاریجانی یا محمدرضا عارف برای مجلس دهم، اصلاح‌طلبان را به رجوعی دوباره به مساله «هویت» سوق داده است. این موضوع وقتی برای اصلاح‌طلبان حاضر در امر سیاست جدی شد که با اعتراضاتی از ناحیه بدنه اجتماعی خود مواجه شدند. برای بخشی از پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان این سوال مطرح شده است که آنها که در بازه زمانی 76 تا 84، سرمست از پیروزی‌ و با اعتماد به نفس بالا از «عبور از خاتمی» و حتی «عبور از حاکمیت» سخن می‌گفتند، چگونه سراغ هاشمی‌رفسنجانی رفتند، پس از آن به روحانی پناه بردند و اینک بخشی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب به علی لاریجانی رسیده‌اند؟

مجلس دهم و اولویت های اقتصادی

آرمان_ یادداشت:همان طور كه آقاي رئيس‌جمهور در مجلس اعلام كردند به لحاظ قانوني به اندازه كافي قانون در زمينه‌هاي مختلف وجود دارد و آنچه لازمه توسعه همه‌جانبه كشور است، قوانين با كيفيت‌تر است. صرف قانون‌نگاري، مشكلات اقتصادي ايران حل نمي‌شود. درحال حاضركشور در زمينه اقتصادي، قوانين پنج ساله و چشم‌انداز ۲۰ ساله اي دارد كه بايد به آنها عمل كند. آنچه مورد نياز كشور است و دولت و مجلس مي‌توانند در به نتيجه رسيدن آن همديگر را ياري رسانند چابك‌سازي و كار آمدتر كردن نهاد دولت است. با در نظرگرفتن اين مورد كه هر سال در مقايسه با گذشته دولت با محدوديت منابع مواجه مي‌شود و از طرف ديگر هزينه‌هاي دولت درحال افزايش است و با توجه به پيشرفت كشورهاي جهان و توسعه برخي از كشورهاي منطقه، ديگر فرصتي براي از دست دادن منابع و فرصت‌هاي محدود وجود ندارد...

سخن خودمانی با منتخبان مردم

 شرق_ سرمقاله:مجلس گذشته در برخی موارد نارسایی‌هایی برای ایفای نقش خود در همراهی با دولت در عین حفظ اهرم‌های نظارتی داشت و رویکردی دوگانه در قبال اشتباهات دولت قبل و تلاش‌های دولت یازدهم از خود نشان داد؛ اگرچه در موضوع بررسی برجام، مجلس با اقتدار عمل کرد. به‌هرحال اگر نمایندگان این دوره بخواهند در ایفای وظایف نمایندگی و امانتداری مردم موفق عمل کنند، باید اول از همه اصل صداقت را سرلوحه خود قرار دهند. صداقت در رفتارهای درون‌پارلمانی و در حوزه‌های انتخابیه با مراجعان مردمی، اصلی‌ترین سرمایه یک نماینده است. ارتباط نزدیک با موکل‌ها یعنی مردم در طول چهار سال نمایندگی نیز یک اصل اساسی به شمار می‌رود. اگر رأی‌دهندگان احساس کنند نماینده منتخبشان صرفا در ایام انتخابات خود را در کنار آنها نشان می‌دهد و پس از آن با مردم کاری ندارد، حتما نسبت به رأی خود تجدید نظر خواهند کرد

کد مطلب: 56361
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *