۰
پنجشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۲۶

ما برای یک توافق خوب و پایدار آمادگی داریم

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: آنچه راهنما و معیار قطعی ما برای یک توافق خوب است، نفع مردم ایران از مزایای کامل اقتصادی برجام است. آقای بایدن اگر حسن نیتی دارد باید آن را بر روی زمین نشان دهد.
ما برای یک توافق خوب و پایدار آمادگی داریم


وزیر امورخارجه کشورمان گفت: آنچه راهنما و معیار قطعی ما برای یک توافق خوب است، نفع مردم ایران از مزایای کامل اقتصادی برجام است. آقای بایدن اگر حسن نیتی دارد باید آن را بر روی زمین نشان دهد.
به گزارش ایسنا، حسین امیر عبداللهیان در پنل اختصاصی  گفت‌گو در داووس به سوالات فرید ذکریا در مورد موضوعات منطقه‌ای و بین المللی، پاسخ گفت و در خصوص مذاکرات وین و اظهارات اخیر مقامات آمریکا و همچنین طرح ادعایی موضوع fto به عنوان تنها موضوع باقی مانده اظهار کرد: آن‌چه باعث کندی در مذاکرات شده است، موضوعات چندی مانند اخذ تضمین‌های ضروری، اطمینان از مرتفع شدن اجزاء فشار حداکثری و همچنین اطمینان از انتفاع کامل اقتصادی ایران است که طرف آمریکایی پاسخ های لازم را معطل کرده است. لذا نباید آنچه باقی مانده است را به یک موضوع تقلیل داد. بازگشت آمریکا به برجام یعنی آنکه وضعیت اقتصاد ایران مطابق تعهدات برجامی طرف های مقابل، میبایست در فضای اقتصاد و تجارت جهانی طبیعی شده و چرخه انتفاع اقتصادی ایران کامل باشد. در مورد fto نیز، این رژیم اسرائیل بود که به صورت هدفمند این موضوع را بزرگنمایی کرد تا اصل گفتگوها را به حاشیه ببرد.
ما برای یک توافق خوب و پایدار آمادگی داریم
وزیر امورخارجه تاکید کرد: به صراحت اعلام می‌کنم آن‌چه راهنما و معیار قطعی ما برای یک توافق خوب است، نفع مردم ایران از مزایای کامل اقتصادی برجام است. آقای بایدن اگر حسن نیتی دارد باید آن را بر روی زمین نشان دهد. همه باید بدانند جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای صلح آمیز هسته ای بزرگی را به دست آورده که در صورت توافق باید بخشی از آن را مطابق تعهداتش متوقف کند اما طرف آمریکا از جیب خودش چیزی نخواهد پرداخت بلکه نهایتا اگر به تعهداتش پایبند باشد، حقوق خود ما را بر می‌گرداند. در واقع آنچه را به صورت غیرقانونی از ملت ایران ستانده باید پس بدهد.
وی افزود: ما برای یک توافق خوب و پایدار آمادگی داریم اگر آقای بایدن تصمیم سیاسی خودش را بگیرد و انتخاب کند تا بالاخره به تعهدات کامل آمریکا برگردد.
افراط آمریکایی ها در تحریم یک نوع جنون تحریم است
امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی در خصوص روابط ایران و آمریکا نیز گفت: سیاست خارجی ایران اصول مشخص دارد و بر این اساس ملاکی که ما در نظر میگیریم رفتار عملی آمریکاست. متاسفانه واشنگتن طی ۴۰ سال گذشته تنها بر بی اعتمادی ها افزوده است. همین الان در میانه مذاکرات وین، آقای بایدن تحریم های جدیدی را اضافه می‌کند. در واقع اینقدر آمریکایی ها در تحریم‌ها افراط کرده‌اند که گاه یک نفر را سه بار تحریم کرده‌اند. این یک نوع جنون تحریم است. برای هر ارتباطی حداقلی از اعتماد لازم است که در موضوع آمریکا این از اساس وجود ندارد.
ایران برای حضور در بازسازی اقتصادی جهانی آماده است
وی در پاسخ به سوالی در خصوص بازگشت ایران به بازار انرژی با توجه به تحولات بین المللی اظهار داشت: ایران ظرفیت های متعددی در حوزه انرژی از جمله در تولید و انتقال انرژی برخوردار بوده و همچنین با توجه به موقعیت ژئوپلتیکی خود در حوزه ترانزیت با توجه به کریدورها شمال- جنوب و شرق-غرب از محوریت برخوردار است. در همین‌چارچوب، در نشست اخیر اوپک گازی در قطر، رئیس جمهور اسلامی ایران ایده استفاده از ظرفیت گاز برای دوران‌پسا کرونا را مطرح کرد که بر همین اساس از این ظرفیت برای بهبود و توسعه وضع اقتصادی جهانی می‌شود استفاده کرد.
وی افزود: ایران برای حضور در بازسازی اقتصادی جهانی آماده است و البته این الزاماتی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
ایران درها را برای بازگشت سعودی بازگذاشته است
وزیر امورخارجه در مورد روابط با سعودی نیز افزود: روشن است جغرافیا، تاریخ و مشترکات فرهنگی و مردمی پیوند دهنده ماست. ما و عربستان همسایه ایم. البته این عربستان بود که قطع روابط دیپلماتیک را انجام داد. جمهوری اسلامی ایران درها را برای بازگشت سعودی بازگذاشته است.
وی افزود: در دور اخیر مذاکرات پیشرفت های خوبی داشته ایم. حتی توافق کردیم در سطح ارشد سیاسی و دیپلماتیک و اگر شرایط فراهم شد در سطح وزرای خارجه دیدار داشته باشیم.
در قبال تحولات یمن کمک‌یار بوده‌ایم
امیرعبداللهیان در مورد یمن  نیز با اشاره به وضعیت تراژدی انسانی در آن کشور اظهار داشت: در قبال تحولات یمن از همان ابتدا سعی کردیم کمک‌یار باشیم. نگاه اصولی ما این است که باید همه طرف های یمنی در آینده آن‌کشور نقش داشته باشند. انصارالله البته در طی سالهای‌گذشته توانسته اند امن ترین‌مناطق را در داخل یمن ایجاد کند. شروع جنگ از سوی سعودی از همان ابتدا یک اشتباه بزرگ بود و لذا تمرکز باید بر ادامه آتش و رفع محاصره باشد. آینده یمن تنها با یک تصمیم تمام یمنی رقم خواهد خورد.
صهیونیست ها هرگاه پیشرفتی بوده، داستان‌سازی می‌کنند
وی در مورد سوال دیگر فرید ذکریا در خصوص گزارش رسانه‌ای اخیر منتشر شده در مورد برنامه هسته ای ایران اظهار داشت: روشن است صهیونیست ها سناریوی بیجان و نخ‌نمای دیگری را ساخته اند. دهه‌ها است رژیم اسرائیل این دروغ را میگوید که ایران ۶ ماه دیگر بمب خواهد داشت، واین دروغ را به انحا مختلف تکرار کرده و این‌ جعل را به شیوه های مختلف تکرار میکند. این مورد اخیر هم از همین نوع است.  مدل صهیونیست ها این است که هرگاه پیشرفتی بوده، داستان‌سازی می‌کنند.
باید همه واقع نگرانه به ثبات سویه کمک کنند
وزیر امور خارجه در مورد سوریه نیز گفت: ریس جمهور سوریه اخیرا تهران بود و شرایط سوریه کاملا متفاوت شده است. تهران در جنگ تروریست ها بر علیه مردم سوریه، تصمیم درستی گرفت و در کنار مردم سوریه ایستاد تا داعش و تروریست ها در دمشق حاکم نشوند که اگر این اتفاق می‌افتاد دنیای متفاوتی می‌داشتیم. امروز سوریه از این خطرات عبور کرده است و باید همه واقع نگرانه به ثبات سویه کمک کنند. متاسفانه از سوریه تا افغانستان شاهد استفاده ابزاری از تروریست ها هستیم. برای آینده بهتر سوریه باید تکلیف حضور مهندسی شده تروریست ها در آن کشور روشن شده و اشغال سوریه توسط نیروهای خارجی پایان پذیرد.
ایران مساعی خود را برای میانجیگری در جنگ اوکراین به کار خواهد گرفت
امیر عبداللهیان در پاسخ به سوالی در مورد جنگ اوکراین نیز تاکید کرد: مقامات ایران از همان ابتدا به صورت روشن جنگ را مردود اعلام‌کردند اما باید در عین حال به ریشه های این جنگ و تحریکات گسترده ناتو، غرب و  آمریکا بر علیه روسیه دقیقا توجه کرد.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از جنگ و آوارگی مردم کشورها چه در اوکراین باشد، چه فلسطین، یمن و یا سوریه ناراحت بوده و آن را مردود می‌داند؛ لذا به جای تقابل، باید همه تمرکز کنیم بر پایان ‌جنگ و در همین چارچوب ایران آمادگی برای تسهیل این امر و میانجیگری را اعلام کرده و مساعی خود را در ادامه نیز بکار خواهد گرفت.
کد مطلب: 164111
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *