۱
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۵
دکترصالح آبادی مطرح کرد:

شناسنامه دار کردن گردش پول

شناسنامه دار کردن گردش پول

شناسنامه دار کردن گردش پول سدی در برابر فساد
 
 
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران معتقد است با شناسنامه دار کردن گردش پول می توان به راحتی خطا و فساد را در اقتصاد ردیابی کرد .
 
بیماری دلالی عرصه کسب و کار ایران را تنگ کرده است؛ سوداگران اقتصادی نه تنها هیچ منفعتی برای اقتصاد کلان و منافع ملی کشور ندارند، بلکه با اقدامات خود تنها به آشفتگی اقتصادی دامن می‌زنند؛ حلقه های مازاد زنجیره تولید ، عرضه و تقاضا، بستر مناسب برای تاخت و تاز دلالان در بازارهای مختلف را فراهم کرده است تا به آنجا که دولت به این مهم معترف شده و خواهان کوتاه کردن دست دلالان از اقتصاد کشور شده است، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز به بررسی راهکارهای خلاصی اقتصاد از چنگ دلالی پرداخت و گفت:راهکارهایی برای این وضعیت وجود دارد مثلا تشکیل بازار متشکل می تواند تا حد زیادی به ایجاد شفافیت در بازار ارز کمک کند
علی صالح آبادی افزود: .متاسفانه کشور در زمینه نظام توزیع مشکل دارد و ضروریست که به سرعت نظام های توزیع در کشور اصلاح شود. در حوزه ارزی بازار متشکل ابزاریست که توزیع ارز را مدیریت می کند.
به گقته صالح آبادی اگر بتوانیم نظام های اقتصادی را در قالب سامانه های مربوط به خود بگنجانیم و آنها را به یکدیگر متصل سازیم ، این امکان فراهم می شود که نظام های اطلاعاتی کشور به هم وصل شده و به شفافیت و انسجام اقتصاد کمک کند.
صالح آبادی رد و بدل شدن پول در کشور را در این فرایندمهمترین مبنا برای اصلاح معرفی کرد و گفت: این کاریست که در دنیا انجام می شود و سیستم بانکی همه مبادلات را رصد و ثبت می کند و به این ترتیب به راحتی می توان آن را ردیابی کرد و با اشتراک این داده ها با سامانه مالیاتی فرایند مالیات ستانی را نیز توسعه بخشید و جلو حجم عظیمی از فرارهای مالیاتی را گرفت. در واقع با شناسنامه دار کردن گردش پول می توان به راحتی خطا و فساد را در اقتصاد ردیابی کرد .
وی اذعان داشت: شناسنامه دارکردن گردش پول کمک بزرگی به سامان دهی نظام مالیاتی در کشور خواهد کرد، متاسفانه ما در کشور برای شرکت ها مالیات داریم ولی برای اشخاص حقیقی مالیات نداریم؛ یک فرد هر فعالیتی داشته باشد اظهارنامه نمی دهد در حالیکه در کشورهای پیشرفته شخص حقیقی نیز به سازمان مالیاتی اظهارنامه ارائه می کند.
مدیر عامل بانک توسعه صادرات تصریح کرد: اگر برنامه اتصال سامانه ها راه بیفتد همه چیز روشن و شفاف می شود و البته کار پیچیده ای نیست و تنها مستلزم ثبت دیتا بیس در سیستم IT است. در واقع با روش IT نیازی به پلیس و بازرس نداریم چرا که سیستم به شکلی طراحی می شود که خطا را بی پاسخ می گذارد. نمی توانیم انتظار داشته باشیم تنها بر مبنای دستورالعمل و مقررات دلال ها کنترل شوند این از امتیازات بالقوه سیستم هاست که می تواند رفتار انسان ها را کنترل و تنظیم کند و جلو بروز خطا را بگیرد.
منبع اگزیم نیوز
 
کد مطلب: 108069
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *