۰
يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۳

واکنش به شایعات پیرامون بازداشت کارگران

استاندار خوزستان گفت: برخی با توسل به شایعات پیرامون بازداشت کارگران هفت تپه قصد دارند سناریو سازی کنند و قسم خورده اند تا نگذارند جمهوری اسلامی سالگرد چهل سالگی اش را جشن بگیرند.
استاندار خوزستان گفت: برخی با توسل به شایعات پیرامون بازداشت کارگران هفت تپه قصد دارند سناریو سازی کنند و قسم خورده اند تا نگذارند جمهوری اسلامی سالگرد چهل سالگی اش را جشن بگیرند.
به گزارش ایرنا، غلامرضا شریعتی شامگاه شنبه اظهار داشت: مسائل پیرامون بازداشت اسماعیل بخشی کارگر بازداشتی شرکت هفت تپه سناریویی برعلیه نظام است که بیگانگان می خواهند آن را رقم بزنند.
وی افزود: زمانی که این کارگر بازداشت بود برخی رسانه های معاند اعلام کردند که او به دلیل شکنجه به بیمارستان منتقل شده در حالی که ما از حال او آگاه بودیم و معلوم نبود که آنها این اطلاعات غلط را از کجا آوردند.
وی ادامه داد: کسانی که قصد دارند سناریو سازی کنند تیرشان به سنگ خورده است و برای همین عصبانی هستند و دست به شانتاژ خبری و سناریو سازی می زنند.
استاندار خوزستان با اشاره به مشکلات کارگران هفت تپه گفت: پس از به وجود آمدن این مشکلات پیگیری های ما آغاز شد و پس از مدتی حقوق کارگران، اورهال و بازسازی کارخانه صورت گرفت اما در حین تجمعات و سخنرانی ها، حرفهایی بیرون می آمد که به نوعی ظلم به برخی مسئولان و نظام محسوب می شد.
وی افزود: با تحمل و بردباری همه کارها را پیش بردیم چرا که معتقدیم مساله کارگران یک موضوع اجتماعی است و حق و حقوق کارگر باید ادا شود.
وی اضافه کرد: همچنین می بایست مواد اولیه در اختیار کارگر قرار گیرد و آینده شغلی آن ها تضمین شود، این موضوعات تنها مختص به امروز نیست بلکه جزو سیاست های نظام و دولت است.
شریعتی با تاکید بر این که انقلاب اسلامی ایران انقلاب محرومان و مستضعفین بوده و هست توضیح داد: در زمینه پیگیری حقوق کارگران کوتاهی نداشته ایم و به طور مدام پیگیری کرده ایم اما در جریان این اتفاقات تعدادی کارگر بازداشت شدند که تاکید شد حقوق بازداشت شدگان رعایت شود.
وی گفت: در طول مدتی که افرادی بازداشت بودند شخصا پیگیر وضعیت کارگران بودم و به طور روزانه وضعیت آن ها را از مسئولان امر مستقیما جویا می شدم و تا جایی که امکان داشت اصرار داشتم در سریعترین زمان ممکن آزاد شوند که همه آنها جز 2 نفر که یکی از آنها نیز جزو کارگران نبود پس از یک تا 2 روز بازداشت همگی آزاد شدند.
استاندار خوزستان با اشاره به وضعیت اسماعیل بخشی تنها بازداشتی کارگران گفت: هر روز به من وضعیت این کارگر را گزارش می دادند و نظارت لازم در این زمینه انجام شد و تلاش شد در سریع ترین زمان ممکن آزاد شود و با تاکید من در شورای تامین استان و نیز موافقت اعضای شورای تامین وی در تاریخ 20 آذر آزاد شد. 
وی ادامه داد: پس از تاریخ 20 آذر اسماعیل بخشی در محل کار خود حاضر و مشغول به کار شد و هیچ گونه مساله خاصی نداشت چرا که اگر مساله ای بود باید در این مدت گفته می‌شد.
وی گفت:سوال اینجاست چرا بعد از گذشت 25 روز از آزادی وی مساله شکنجه اش مطرح شده است.
شریعتی یادآور شد: زمانی که همین کارگر در بازداشت بود تبلیغاتی دروغین به راه افتاد و اعلام شد که کارگر بازداشتی به علت شکنجه شدید و وخامت حالش به بیمارستان منتقل شده اما در اولین مصاحبه به علت این که اشراف کامل از وضعیت وی داشتم اعلام کردم که کذب است زیرا هر روز پیگیر وضعیت وی بودم. 
وی بیان کرد: بر اساس توصیه اسلام و بزرگان دین و نظام حقوق بازداشت شده برای ما مهم و محترم است و در قانون اساسی ما این حق، محترم شمرده شده و من نیز به عنوان نماینده حاکمیت خود را مقید به این قانون می دانم.
استاندار خوزستان ادامه داد: اسماعیل بخشی در طول بازداشت خود هشت بار ارتباط تلفنی با خانواده داشت و یکبار نیز ملاقات حضوری انجام داد و مورد خاصی در این مدت نبود که مدارک و مستندات لازم در این زمینه هم موجود است که در صورت نیاز ارایه می شود. 
وی تصریح کرد: تلاش ما بر این است که به کسی ظلم نشود هر چند در کنار حق نظام و جمهوری اسلامی، حق بازداشت شده ها را نیز محترم شمرده خواهد شد. 
شریعتی گفت: در شرکت هفت تپه اخیرا انتخابات شورای اسلامی کارگری برگزار شد و اعضای آن نیز انتخاب شدند در صورتی که در 10 سال گذشته هفت تپه شورای کارگری نداشت و ما به کمک کارگران این انتخابات را برگزار کردیم تا آنها طبق ضوابط از حقوق خود دفاع کنند.
وی ادامه داد: بیش از 100 کانتینر وارد این کارخانه شده و بیش از 40 کانتینر دیگر به منظور تجهیز کارخانه در گمرک است اما دشمنان وقتی مشاهده کردند دسیسه های آنها راه به جایی نبرد به دنبال تزریق التهاب به جامعه افتادند. 
استاندار خوزستان با تقدیر از توجه و حساسیت مردم نسبت به این موضوعات توضیح داد: قطعا حکومت و دولتی هم که در یک نظام مردم‌سالاری دینی است نیاز به کنترل و نظارت مردمی دارند در عین حال هم در دستورات دینی ما به رعایت حق الناس و حفظ حقوق زندانیان تاکید شده است.
وی اضافه کرد: مقرارت و قوانین هم به این موارد تاکید کرده اند و رئیس جمهوری نیز به این مسائل بسیار حساس می باشد و از این جهت هم منشور حقوق شهروندی را تدوین و ابلاغ کرد و حساسیت و پیگیری مردم برای ما ارزشمند است.
به گزارش ایرنا از روز گذشته نامه منتسب به این کارگر بازداشتی و خطاب به وزیر اطلاعات در فضای مجازی در حال باز نشر است که در آن ادعا شده وی شکنجه روحی و جسمی شده است 
جمعی از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در ماه هاای اخیر در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مزایای معوق خود و نیز برای مطالبه بازگشت این واحد صنعتی به بخش دولتی تجمع هایی برپا کردند. 
کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می گذرد و طبق اصل 44 قانون اساسی اواخر سال 1394 از سوی سازمان خصوصی سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد. 
حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و پیمانکاری در بخش های مختلف این شرکت بزرگ تولید شکر مشغول کار هستند. 
شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در 15کیلومتری شهر شوش در شمال خوزستان واقع است.
کد مطلب: 100498
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *