۰
دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۴

واشنگتن در پی مداخله نظامی در کاراکاس است

تارنمای روزنامه انگلیسی گاردین امروز (دوشنبه) در یادداشتی نوشت: آمریکا امید دارد تا واکنش دولت ونزوئلا به اعتراضات، توجیه اخلاقی لازم را برای مداخله نظامی علیه این کشور فراهم کند، مداخله ای که بی تردید مورد تایید سازمان کشورهای آمریکایی قرار خواهد گرفت.
تارنمای روزنامه انگلیسی گاردین امروز (دوشنبه) در یادداشتی نوشت: آمریکا امید دارد تا واکنش دولت ونزوئلا به اعتراضات، توجیه اخلاقی لازم را برای مداخله نظامی علیه این کشور فراهم کند، مداخله ای که بی تردید مورد تایید سازمان کشورهای آمریکایی قرار خواهد گرفت.
به گزارش ایرنا از تارنمای این روزنامه، بحران در کاراکاس با سقوط قیمت های جهانی، رکود در تولید، کاهش ارزش ارز ملی، وابستگی به واردات و انحصار خرده فروشی، ایجاد شد. مسئولیت این اوضاع بر دوش دولت و اپوزیسیون راست گرای صنعتی است. اما تصور این که اپوزیسیونی که به دست خوان گوایدو احیا شد، براساس نگرانی واقعی برای فقرا، سیاهپوستان و آمریکایی هایی که در سال های انقلاب بولیواری قدرت گرفتند عمل می کند، احمقانه است.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری خودبزرگ بین، دمدمی مزاج و دروغگوی آمریکا در بدو ورود خود به کاخ سفید با انتقاد از مداخلات دولت های پیشین واشنگتن که در نفرت از هوگو چاوز رئیس جمهوری سابق ونزوئلا و تلاش ها برای بازیابی نفوذ خود در منطقه ثابت قدم بودند، وعده داد که به تمام این حقه بازی ها پایان دهد. اما «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه از انتصاب خودخوانده گوایدو به عنوان رئیس جمهوری کاراکاس استقبال کرد. این کار به نوعی دست به دامن دکترین مونرو شدن است که به موجب آن ایالت متحده آمریکا مداخله در کشورهای آمریکای لاتین را مسئولیت خود می داند.
ترامپ سریعا گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخت و ژائر بولساناروی برزیل، موریسیو ماکری آرژانتین، ایوان دوکه کلمبیا و سباستین پینیه رای شیلی که همگی از رهبران سفیدپوست و اشرافی آمریکای لاتین هستند، در این راه از وی تبعیت کردند. این دروغگویان خود را منجی دمکراسی و انسان دوستی می دانند اما در عمل با کمال میل از تحریم های بیشتر آمریکا، تعلیم تاکتیک های شکنجه که 7 میلیون نفر را در کلمبیا آواره کرد به شبه نظامیان اپوزیسیون ونزوئلا و ادامه مداخلات موسسات حامی آمریکا در امور کشورهای آمریکای لاتین، حمایت خواهند کرد.
گاردین در بخش دیگری از این گزارش نوشت: این اقدامات خریدار نخواهند داشت. واشنگتن نیز از این امر آگاه است. بنابراین ترامپ و دیگران خود را برای اتخاذ رویکردی قدرتمندتر آماده می کنند. در بحبوحه نزدیک شدن به انتخابات در زمانی که ترامپ با تحقیقات و تهدید استیضاح روبه رو است،چنین اقدامی به نفع وی تمام خواهد شد. جنگ افکارعمومی را منحرف کرده و پول سازی می کند. اما پس از بولیوی، مکزیک، اوروگوئه و کوبا، چین و روسیه که هردو در ونزوئلا منافعی دارند، نمایش گوآیدو را به درستی کودتا نامیده اند. روسیه نشان داده است که به دفاع از متحد خود برخواهد خواست.
واشنگتن در حالی که «تمامی گزینه ها را روی میز دارد،» نظاره گر تحولات در ونزوئلا است. این بدان معناست که آمریکا امید دارد تا واکنش دولت مادورو به اعتراضات توجیه اخلاقی لازم را برای مداخله نظامی ای که بدون تردید از سوی سازمان کشورهای آمریکایی تایید خواهد شد، فراهم کند.
به نقل از این رسانه انگلیسی، انتقادهای موجود از دولت مادورو نمی تواند بر کودتا در این کشور سرپوش بگذارد یا یک مداخله نظامی خارجی را توجیه کند. ترامپ روی حمایت ایوان دوکه کلمبیا و نئوفاشیست های برزیل حساب کرده و انتظار دارد تا آن ها سربازان خود را در صورت نیاز به صحنه اعزام کنند. یک نئوفاشیست ریاست جمهوری برزیل و یک دروغگوی خودشیفته ریاست جمهوری یکی دیگر از قدرت های آمریکای لاتین را برعهده دارند. این یک ترکیب سمی است. کودتای ونزوئلا تهدیدی برای تمام دنیاست.
به گزارش ایرنا، ونزوئلا در روزهای گذشته صحنه تحولات عمده سیاسی بوده است. «خوان گوایدو» رهبر حزب مخالف که رئیس مجلس ملی این کشور است، روز چهارشنبه با حضور در جمع هوادارانش، سوگند ریاست جمهوری یاد کرد.
واشنگتن که پیشتر در حین برگزاری مراسم تحلیف نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا، او را «غاصب قدرت» خوانده بود، اعلام کرد گوایدو را به عنوان رئیس دولت موقت این کشور به رسمیت می شناسد.
مادورو آمریکا را عامل پشت پرده تشدید اعتراض‌ها علیه دولتش می‌داند و مخالفان را به طرح‌ریزی کودتا متهم می‌کند.
تاکنون برخی دولت‌ها همچون روسیه، چین، کوبا، مکزیک و ترکیه، ریاست جمهوری گوایدو را به رسمیت نشناخته و از مادورو اعلام حمایت کرده‌اند.
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در ونزوئلا شده است.
«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به این تحولات روز پنجشنبه در بیانیه ای اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در مقابل هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی ونزوئلا و یا هر اقدام نامشروع و غیرقانونی هم چون تلاش برای کودتا و اقدامات ضد مردمی، از دولت و ملت این کشور حمایت می کند.
وی افزود: ما امیدواریم هرگونه اختلاف و مشکل سیاسی در ونزوئلا توسط مردم و دولت این کشور با بکارگیری راهکارهای قانونی و مسالمت آمیز هرچه سریع تر حل و فصل شود.
کد مطلب: 101948
برچسب ها: واشنگتن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *