۰
چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۷

کلید طلایی لوت در دست سه استاندار است

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: بیابان لوت یک اثر ثبت جهانی در محدوده سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان است که کلید طلایی آن در دست استانداران این سه استان قرار دارد.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: بیابان لوت یک اثر ثبت جهانی در محدوده سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان است که کلید طلایی آن در دست استانداران این سه استان قرار دارد.
به گزارش ایرنا ،محمدرضا مجیدی روز چهارشنبه در صبحانه کاری تور معرفی جاذبه های بیابان لوت در بیرجند افزود: ایران در آثار ثبت جهانی در یونسکو جایگاه خوبی دارد و هم اکنون عدد این آثار به 23 رسیده است.
وی گفت: بیابان لوت تنها اثر طبیعی ثبت جهانی است که امیدواریم این تور در معرفی بیشتر آن اثرگذار باشد.
رئیس «همایش بین المللی بیابان لوت » که قرار است اردیبهشت ماه سال آینده در بیرجند برگزار شود، افزود: مسئولیت همگانی است که به این میراث جهانی آسیبی وارد نشود در غیر این صورت ابتدا با کارت زرد و سپس قرمز مرکز میراث جهانی یونسکو مواجه خواهد شد.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در پاسداشت این اثر طبیعی جهانی پیش قدم شده است گفت: در راستای همایش بین المللی بیابان لوت سلسه کارگاه های آموزشی برای تورگردانان و جامعه خبری برگزار می شود که این اینفو تور مقدمه آن است.
مجیدی ادامه داد: امیدواریم این برنامه فرصت خوبی برای معرفی بهتر بیابان لوت باشد.
وی با تاکید بر اینکه گردشگری می تواند در کنار تجارت و معدن برای استان یک مزیت نسبی توسعه باشد گفت: گردشگری در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز رویکرد خوبی برای توسعه است.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند افزود: بیابان لوت پرچم مواریث طبیعی را بالا برده و باید همه توان را برای معرفی و حفظ آن به کار گرفت.
وی با تاکید بر تعریف حریم و دالان امن در بیابان لوت بیان کرد: امیدواریم با برگزاری همایش بین المللی بیابان لوت کارنامه خوبی برای ارایه به نمایندگان یونسکو در دو سال آینده داشته باشیم.
مجیدی با بیان اینکه سند توسعه گردشگری استان خراسان جنوبی نوپا است گفت: باید برای ارتقای این سند و آموزش فراگیر افراد تلاش کرد.

** ویژگی های بومی مورد توجه تورهای گردشگری باشد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: راهنمایان تورهای گردشگری به ویژگی های بومی و محلی هر منطقه و پایبندی مردم به آنها توجه لازم را داشته باشند.
حسن رمضانی افزود: پایبندی به فرهنگی بومی و محلی از خصوصیات مردم استان خراسان جنوبی است و خدشه دار شدن این فرهنگ غنی از دغدغه های حوزه گردشگری محسوب می شود.
وی گفت: با توجه به فرهنگ غنی مردم استان که نسبت به آداب و سنن ملی و مذهبی پایبند هستند، این نگرانی وجود دارد که توسعه گردشگری به این فرهنگ های غنی خدشه وارد نکند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: از همین رو انتظار می رود لیدرها و راهنمایان تور به این ویژگی های مردم استان حتما توجه داشته باشند و در تورهایی که برگزار می کنند، به این موضوع اشاره کنند.
وی گفت: امید است با رعایت احترام به این سنت ها برگزاری تورهای گردشگری زمینه توسعه بیش از پیش استان را فراهم کند.
رمضانی ادامه داد: هدف از برگزاری تور اینفو (ویژه همکاران آژانسی) معرفی جاذبه های بیابان لوت در راستای تقویت اقتصاد مردم محلی است.
وی تصریح کرد: زاویه دید شرکت کنندگان این تور می تواند گشایشی برای زندگی مردمان حاشیه کویر باشد که به انتظار نشسته اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به طبیعت بکر این استان گفت: همه جذابیت های تاریخی خراسان جنوبی در کنار آثار طبیعی موقعیتی را فرارو نهاده که به توسعه گردشگری بیاندیشیم.
وی از مردمان این استان به عنوان مرزبانان یاد کرد و گفت: موقعیت مرزی استان و تربیت مردم به عنوان مرزبان باعث شده که این استان در حوزه استحکام های دفاعی مقام اول را کسب کند.
رمضانی ادامه داد: در گذشته نیز به خاطر قرارگیری خراسان جنوبی در مسیر تجارت، خدمات رسانی مردم خوب بوده که رونق کاروانسراها و تعدد آن حاکی از این موضوع است.
اعضای تور رسانه ای اینفو با حضور 14 میهمان کشوری از تورگردانان و لیدرها به همراه چند تن از خبرنگاران خراسان جنوبی از مجموعه های گردشگری استان در شهرستان های بیرجند، نهبندان و خوسف دیدن می کنند.
هدف اصلی این تور معرفی بیشتر بیابان لوت است که ثبت جهانی شده و بین استان های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان مشترک است.
خراسان جنوبی بیش از 860 اثر ثبت ملی و چهار اثر ثبت جهانی شامل باغ اکبریه بیرجند، قنات بلده فردوس، بیابان لوت و حوله بافی روستای خراشاد دارد.
بیابان لوت با تلاش مسئولان کشورمان سال 1395 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.
پدیده های زیبایی مانند کلوت ها، گندم بریان، تپه های ماسه ای و گرم ترین نقطه جهان در بیابان لوت وجود دارند که دیدن آنها منظره بسیار جذابی است.
کد مطلب: 102079
برچسب ها: کویر لوت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *