۰
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۰

از مهمترین آرمانهای انقلاب رفع فقر بود

«به جای تحریف اهداف انقلاب بهتر است که در مقابل رانت‌جویی‌ها، فسادطلبی‌ها، اختلاس‌ها، ناکارآمدی‌ها و بی‌برنامگی‌ها ایستاد تا با تحقق اهداف راستین انقلاب، مردم به رفاه دست یابند. روا نیست که بعد از ۴۰ سال هنوز بخشی از مردم زیر خط فقر یا نزدیک به آن باشند.»
«به جای تحریف اهداف انقلاب بهتر است که در مقابل رانت‌جویی‌ها، فسادطلبی‌ها، اختلاس‌ها، ناکارآمدی‌ها و بی‌برنامگی‌ها ایستاد تا با تحقق اهداف راستین انقلاب، مردم به رفاه دست یابند. روا نیست که بعد از ۴۰ سال هنوز بخشی از مردم زیر خط فقر یا نزدیک به آن باشند.»
به گزارش ایسنا، روزنامه شرق نوشت: «انقلاب اسلامی ایران در شرایطی به پیروزی رسید که ساختارهای نظام پهلوی از حیث توسعه سیاسی با بن‌بست روبه‌رو شده بود. انسداد حاکم بر جامعه ایران، هماهنگ نبودن توسعه اجتماعی با خواسته‌های عموم مردم و مشارکت‌نکردن یا مشارکت‌ندادن مردم در تعیین چگونگی امور اجرایی و نظری همه‌وهمه دست به دست هم دادند تا جامعه ایران از اصلاح نظام پهلوی ناامید شود و به فکر تغییر رژیم بیفتد؛ به نحوی که تمام نیروهای انقلابی اعم از سنت‌گرایان اسلامی، نوگرایان اسلامی یا همان روشنفکران دینی، چپ‌های اسلامی، باورمندان به اندیشه کمونیسم و حتی نیروهای غیر انقلابی مانند راست‌گرایان ملی به این جمع‌بندی رسیده بودند که با استمرار نظام پهلوی نمی‌توان به یک جامعه دموکراتیک نائل شد. از این رو در میان خطاهای محرز رژیم مانند سرکوب گسترده و خشن منتقدان و معترضان گروه‌ها و نیروهای سیاسی توانستند آحاد مردم را به انقلاب گره بزنند تا در نهایت در بهمن سال ۵۷ نظام سلطنتی سقوط کند و نظام جمهوری اسلامی روی کار بیاید.
مجید انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که خود نیز در مبارزات انقلاب نقش داشته است، باور دارد که در کنار اسلام مهم‌ترین رکن انقلاب اسلامی شناسایی حق حاکمیت مردم است و نظام اسلامی زمانی بالنده می‌شود که اراده مردم همراهش باشد. او در بخشی از این گفت‌وگو درباره سخنان اخیر آیت‌الله مصباح یزدی و آیت‌الله احمد جنتی اظهار کرد:
قبول داریم که تمام اهداف انقلاب در مسائل اقتصادی خلاصه نمی‌شود اما بی‌تردید یکی از مهم‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی رفع فقر بوده است زیرا وجود فقر نشان از وجود بی‌عدالتی است و هیچ‌کس شک ندارد که انقلاب به دنبال رفع بی‌عدالتی بود. انقلاب اهداف دیگری مانند آزادی‌های سیاسی و مدنی، استقلال و استقرار ارزش‌های دینی را نیز دنبال می‌کرد اما در کنار تمام اینها حمایت از طبقات محروم نیز به شدت مهم قلمداد می‌شد. پیامبر (ص) می‌فرمایند که فقر به کفر می‌انجامد یا آن که امیرالمؤمنین (ع) می‌گویند هر کجا ثروت انباشته‌ای دیده شود، در کنارش حقوق تضییع‌شده دیگران وجود دارد. امام به صورت مدام خطاب به مسئولان می‌گفت که درصدد رفع فقر و کمک به محرومان باشید. کسانی که رفع فقر را در زمره اهداف انقلاب نمی‌دانند، جلد ۲۲ صحیفه نور را تورقی کنند تا دریابند که امام تا چه حد بر لزوم رفع فقر تأکید داشت. امام در سال ۵۸ و پیش از هر اقدام دیگری دستور تأسیس جهاد سازندگی را داد تا مشکلات مردم محروم برطرف شود. اساساً فلسفه نهضت انبیا تحقق عدل و قسط است و در دید مسلمانان، به ویژه شیعیان در حکومت امام زمان (عج) برنامه‌های عدالت‌محور به گونه‌ای است که فقر ریشه‌کن می‌شود و افراد برای دادن صدقه و زکات مال خود باید شهر به شهر بگردند تا یک فقیر پیدا کنند. به جای تحریف اهداف انقلاب بهتر است که در مقابل رانت‌جویی‌ها، فسادطلبی‌ها، اختلاس‌ها، ناکارآمدی‌ها و بی‌برنامگی‌ها ایستاد تا با تحقق اهداف راستین انقلاب، مردم به رفاه دست یابند. روا نیست که بعد از ۴۰ سال هنوز بخشی از مردم زیر خط فقر یا نزدیک به آن باشند.»
کد مطلب: 102507
برچسب ها: انقلاب اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *