۰
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۹
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

مرحله نخست یارانه ها خوب اجرا نشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره موفقیت طرح هدفمندی یارانه در مرحله اول گفت: به نظر بیشتر نمایندگان مجلس مرحله نخست هدفمند کردن یارانه‌ها به خوبی اجرا نشد و تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد این طرح پیشرفت داشت.
محسن صرامی درباره مسائل و مشکلات اخیر در بازار ارز اظهار کرد: وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی به عنوان مسئولان اقتصادی کشور باید در این زمینه پاسخگو باشند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد یک موجود زنده و ظریف است، گفت: نباید با اقتصاد مثل یک موجود مرده، بی‌جان و خشن رفتار کرد.

* فرافکنی در این شرایط ممنوع

رئیس مجمع نمایندگان اصفهان خطاب به مسئولان اقتصادی کشور گفت: سؤال من این است که آیا با ایجاد شبهه و ربط دادن مشکلات اقتصادی به دیگر دستگاه‌ها، به معنی گزیر از قبول واقعیت نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: چرا در تمام سیستم‌های اقتصادی دنیا قوه مجریه نسبت به مسائل اقتصادی پاسخگو است اما در کشور ما دولت پاسخگو نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نقش وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی در کجا قرار دارد، ادامه داد: نقش تیم اقتصادی دولت در این شرایط چیست و آنها چه نقشی درباره سامان بخشیدن وضعیت اقتصادی دارند.

صرامی با بیان اینکه دولت نباید در این زمینه فرافکنی کند، گفت: در این شرایط هم دولت و هم مجلس نقش دارند و باید باهم وحدت داشته باشند، همانطور که در بخشنامه دولت به استانداران با موضوع تفکیک، حوزه‌های کاری و فعالیت قوا مشخص شده که حوزه کاری اقتصاد کشور نیز جزو حوزه کاری دولت است.

وی با اشاره به اینکه فرافکنی در این شرایط ممنوع است و دولت باید به دور از هیجان‌زدگی عمل کنند، تصریح کرد: دشمنان ما با ایجاد تحریم‌ها علیه ایران، تمام شرایط و زمینه‌های پیشرفت را فراهم کرده‌اند و مسئولان باید به این موضوع آگاه باشند که تحریم‌ها نه تنها تهدید نیست بلکه فرصتی برای پیشرفت و بالندگی است.

* دولت برای شانه خالی کردن از وظایف خود توپ را در میدان دیگران می‌اندازد

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با بیان اینکه دولت برای شانه خالی کردن از وظایف خود توپ را در میدان دیگران می‌اندازد، افزود: سؤال ما مجلسی‌ها از رئیس جمهور این است که آیا احمدی‌نژاد می‌خواهد مجلس یک ماه سکوت کند تا ببینیم دولت می‌تواند اقتصاد را نجات دهد یا نه؟

وی با تاکید بر اینکه آیا آقای رئیس جمهور می‌خواهد به تنهایی اقتصاد مقاومتی را پیاده کند یا به کمک مجلس باید وضعیت قیمت ارز و دلار برای مردم و بازار کشور شفاف شود، گفت: رئیس جمهور باید نمایندگان مجلس، اعضای کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس را قانع کند.

صرامی با بیان اینکه ما معتقدیم مسئولان اقتصادی به وظیفه خود به درستی عمل نمی‌کنند، افزود: نمایندگان مجلس بازوان خوبی برای قانع کردن افکار عمومی هستند و ما به دنبال این موضوع هستیم کسانی که باید به وظیفه واقعی خود در این زمینه عمل می‌کردند و نکرده‌اند را شناسایی کنیم.

* رئیس جمهور نباید با قلدری با مردم رفتار کند

وی به طرح استیضاح وزیر اقتصاد اشاره کرد و گفت: استیضاح وزیر اقتصاد در برنامه و افکار بود ولی نهایی نشد.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با بیان اینکه گزینه استیضاح برای مجلس یک نوع اهرم است نه راه حل مشکلات، اضافه کرد: اگر وزیر اقتصاد را استیضاح نمی‌کنیم به این دلیل است که در انتخاب فرد جایگزین وی تردید داریم.

وی با تاکید بر اینکه باید با واقعیت‌ها با مردم حرف بزنیم و نمودار و آمار در بخش مدیریتی برای رضایت مسئولان رده بالاست، ادامه داد: اعتماد و اعتباری به بعضی از این آمارها نیست ما به اقتصاد کشور باید دیدگاه میدانی داشته باشیم و از نزدیک باید مشکلات را دید و بررسی کرد.

* مدیریت بانک‌های ما بیمار است

صرامی با اشاره به نقش بانک‌ها در اقتصاد کشور گفت: به نظر ما بانک‌های ما بیمار هستند، عوامل نفوذی و سودجویان زیادی در بانک‌ها وجود دارند که هیچ علاقه‌ای به دولت ندارند و در این شرایط آنها سودجویی می‌کنند و همچنین باید گفت بانک‌های ما در بخش نظارت بر خود نیز مشکل دارند.

وی با اشاره به اینکه باید یک ستاد رسیدگی به کارشکنی بانک‌ها تشکیل و این موضوعات را پیگیری کند، افزود: بارها اعلام کردم خساراتی که برخی بانک‌ها به بخش صنعت زدند کم‌تر از خساراتی که دشمنان به کشور زدند، نبوده است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس تاکید کرد: صنعت ما امروز از طرف بانک‌ها تحریم شده است.

وی با بیان اینکه بعد از سال‌ها که بانک‌ها نظارتی بر اعمال خود نداشتند در زمان تحریم‌ها معوقات فعالان صنعت و تولید بانکی را به اجرا گذاشتند، تصریح کرد: امور مالیاتی کشور در این شرایط به فکر قانون‌مند کردن وظایف خود افتاد و در این شرایط فعالان اقتصادی که با مشکل روبه‌رو شدند آنها را ممنوع الخروج کرده‌اند.

صرامی با بیان اینکه فعالان بخش صنعت نیاز دارند برای توسعه صنعت و ارتباط با کشورهای دیگر از کشور خارج شوند، گفت: نمی‌توان انتظار داشت فعالان این بخش فعالیت نکند و توسعه نیز صورت گیرد.

* امور مالیاتی کشور و بخش صنعت بیمار است

وی گفت: برای پیگیری شرایط به وجود آمده باید در ابتدا ریشه‌یابی کنیم که از چه زمانی این مشکلات در کشور کلید خورد و به اینجا ختم شده و علت آن چیست و چرا کشور به چنین وضعیتی رسیده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به نظرات اقتصاددانان کشور قبل از ورود به وضعیت فعلی اقتصادی گفت: اگر در ریشه‌یابی خود به نظرات عقلا و بزرگان شهر قم و نظرات اقتصاددانان و مسئولان امنیتی دقت کنیم متوجه می‌شویم که آنها می‌گویند ما از مدت‌ها قبل به دولت دهم شرایط امروز را تذکر داده بودیم.

وی با اشاره به اینکه نباید اجازه دهیم شرایط برای رانت خواری تعدای افراد سودجو فراهم شود، افزود: البته ما به دنبال این نیستم که اعلام کنیم در این زمینه چه کسی مقصر است، بلکه معتقدیم باید تمام راه‌هایی که سودجویان می‌توانند از طریق آن به رانت‌خواری بپردازند را بگیریم.

صرامی به بازدید از شهرک‌های صنعتی تهران، رباط کریم، صنعت سنگ محمودآباد اصفهان و صنعت آلومینیوم، اشاره کرد و گفت: در این بازدید اعتراض فعالان اقتصادی کشور را داشتیم مبنی بر اینکه ما از تحریم‌ها خسارات و ضرر ندیدیم، آنچه به بخش تولید و صنعت خسارات می‌زند نوع نگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت به فعالان صنعتی و اقتصادی کشور است.

وی تاکید کرد: سخن من این است که بعضی از این دلایل که دولت می‌آورد بهانه است و باید این بهانه تراشی‌ها تمام شود چرا که مردم ما هوشیار هستند.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان افزود: امروز بانک‌ها، بخش تولید و صنعت ما را اذیت می‌کنند و این اعمال فشار جلوی تولید را می‌گیرد و نتیجه آن، این است که مجبوریم از کشور چین واردات کالای مورد نیاز خود را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مسئولان بخش صنعت و تولید باید پاسخگو باشند که چرا صنعت سنگ در حال نابودی است، ادامه داد: امروز صنعت طلا و سنگ کشور به دلیل ضعف مدیریت مسئولان مالیاتی کشور و اجرای نادرست قانون مالیات بر ارزش افزوده در حال نابودی است نه به خاطر تحریم‌ها.

صرامی افزود: در این شرایط مسئولانی که به بخش صنعت و تولید ظلم می‌کنند باید کنار روند.

وی در ادامه با بیان اینکه با تغییر مدیران ناکارآمد، مشکلات تولید و صنعت برطرف می‌شود، تاکید کرد: در این شرایط باید از صنعتگران و تولیدگران حمایت کنیم.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس با تاکید بر اینکه رئیس جمهور باید در مجلس حاضر شود و به حرف نمایندگان مجلس با حوصله گوش کند، اضافه کرد: رئیس جمهور با مشورت گرفتن از نمایندگان می تواند بهتر نتیجه‌گیری کند.

* احمدی‌نژاد تعامل بیشتری با مجلس داشته باشد

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به اینکه آقای احمدی نژاد باید تعامل بیشتری با مجلس داشته باشد، گفت: نمایندگان مجلس به دلیل اینکه همواره با مردم و بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور در ارتباط هستند، می‌توانند مشاوره‌های خیلی خوبی به رئیس جمهور دهند.

وی با بیان اینکه نبود تعامل موثر میان وزرای صنعت و نفت، بخش کشاورزی را دچار مشکل کرده است، گفت: به طور مثال، برای کاهش قیمت کود شیمیایی، یکی از وزرا کود را صادر و دیگری کود شیمیایی را وارد کشور می‌کند، در این بین کشاورزان در بلاتکلیفی عملکرد دو وزیر قرار می‌گیرند و در نتیجه کود را گران می‌خرند.

* دولت به تعهدات خود در مرحله اول هدفمند کردن یارانه عمل نکرد

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس به قانون هدفمند کردن یارانه اشاره کرد و گفت: علت اینکه مجلس مرحله دوم هدفمند کردن یارانه را متوقف کرد، به علت عمل نکردن دولت به تعهداتش در مرحله نخست هدفمندی یارانه‌ها بود.

وی افزود: تعهد دولت در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها تقویت و گسترش بخش خدماتی و تولیدی بود که اجرا نشد و دولت به تعهد خود برای پرداخت سهم ۱۰ درصد، سه درصد و سهم توسعه ملی را عمل نکرد و به هیچ کدام از تعهدات و سهم صنعت که باید پرداخت می‌شد، عمل نکرد.

* طرح هدفمندی یارانه‌ها تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد موفقیت داشت

وی درباره موفقیت طرح هدفمندی یارانه در مرحله اول افزود: به اتفاق نظر بیشتر نمایندگان مجلس مرحله نخست هدفمند کردن یارانه‌ها به خوبی اجرا نشد و تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد این طرح پیشرفت داشت. ما به دلیل شرایط تحریم‌ها و عدم اقبال دولت مرحله دوم متوقف کردیم.
کد مطلب: 10689
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *