۰
چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۱۲

جزییات سفر شبانه پمپئو به عراق

سفر غیرمنتظره مایک پامپئو به عراق شبانه و تحت تدابیر امنیتی شدید انجام شد. مایک پمپئو در بغداد با برهم صالح رئیس جمهوری و عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق خبر داد. وزارت امور خارجه آمریکا متن کامل گفت‌وگوی مایک پامپئو، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با خبرنگاران همراهش را در جریان سفر غیرمنتظره او به عراق منتشر کرد.
سفر غیرمنتظره مایک پامپئو به عراق شبانه و تحت تدابیر امنیتی شدید انجام شد. مایک پمپئو در بغداد با برهم صالح رئیس جمهوری و عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق خبر داد. وزارت امور خارجه آمریکا متن کامل گفت‌وگوی مایک پامپئو، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با خبرنگاران همراهش را در جریان سفر غیرمنتظره او به عراق منتشر کرد.
 
به گزارش مردم سالاری آنلاین در بخشی از این گفت‌وگو از پامپئو درباره تغییرات ایران در رویکرد خود در قبال برجام پرسیده شد که او پاسخ داد: من هم برخی از این گزارش‌ها را خوانده‌ام که نشان می‌دهد آن‌ها تغییراتی ایجاد خواهند کرد. فکر می‌کنم در گزارشی آمده که آنها فقط اندکی کمتر به برجام عمل خواهند کرد.
 
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: این مسأله صفر و یکی است. شما یا متعهد به توافق هستید یا نیستید. ما مشخصاً باید منتظر بمانیم و ببینیم که آنها چه انتخابی می‌کنند اما این امر، به صورت صفر و یکی است. شما یا به توافق متعهد هستید یا نیستید. ببینید، ما از توافق خارج شدیم. ایرانی‌ها باید درباره این که می‌خواهند چگونه ادامه دهند، انتخاب خودشان را داشته باشند.
 
در ادامه خبرنگار پرسید: پس در واقع این امر در هر صورت تأثیری بر سیاست شما نمی‌گذارد که آنها متعهد باشند یا نباشند؟ زیرا از نظر شما، اجرای تعهدات موضوعیت ندارد بلکه مسأله این است که این توافق، توافق بدی بود... پامپئو پاسخ داد: عمدتاً درست است. علاوه بر این، اقدام عملی که آنها انجام خواهند داد، چیزی خواهد بود که ما به طور جدی آن را ملاحظه خواهیم کرد.
 
او اظهارات خود را با رویکرد واهی مبتنی بر ایران‌هراسی ادامه داد و مدعی شد: ما به ماهیت اقدامی که آنها در ارتباط با برجام در پیش می‌گیرند، نگاه خواهیم کرد اما فکر می‌کنم سایر کشورهای جهان -آنهایی که بخشی از برجام هستند و در این توافق مانده‌اند و آنهایی که هرگز بخشی از این توافق نبودند- همگی به تصمیم ایرانی‌ها نگاه خواهند کرد و باید ارزیابی خود را در این باره داشته باشند که افزایش خطر تا چه اندازه وجود دارد.
 
پامپئو در سفر به عراق به خبرنگاران گفت، هدف از این سفر این بوده که به مقام‌های عراقی نشان دهد که آمریکا از استقلال عراق حمایت می‌کند. وزیر امور خارجه آمریکا گفت‌وگو درباره توافق‌های تجاری ناتمام را از جمله دیگر محورهای سفرش به بغداد عنوان کرد؛ توافق‌هایی که بنا به ادعای پامپئو به عراق اجازه خواهد داد از وابستگی به ایران در حوزه انرژی رهایی یابد.
 
پامپئو پیش از دیدارهایش با مقامات عراقی گفته بود در این ملاقات‌ها به این موضوع خواهد پرداخت که هرگونه حمله‌ای از سوی ایران و گروه‌های وابسته به آن علیه نیروهای آمریکایی در عراق، بر دولت عراق نیز اثرگذاری خواهد داشت. او مدعی شد که کشورش با توجه به فعالیت‌ها و اقدامات ایران، نسبت به استقلال عراق نگرانی دارد. او گفت علت این سفر اطلاعاتی است که نشان می‌دهد ایران فعالیت‌های خود را افزایش داده است.
 
پامپئو درباره لغو دیدارش با مقام‌های آلمانی هم گفت: وزیر امور خارجه آلمان کاملاً متوجه بوده که چرا او سفرش را به برلین لغو کرده است. او همچنین می‌داند که رابطه ما با عراق مهم است. ما در چالش‌هایی که ایران برای آلمان و اروپا ایجاد می‌کند، شریک هستیم.
 
کد مطلب: 107331
برچسب ها: مایک پمپئو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *