۰
جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۲۸

هلدینگ خلیج فارس واگذار می شود

رییس سازمان خصوصی سازی از واگذاری سهام هلدینگ خلیج فارس در ماه آینده خبر داد و گفت: برهمین اساس بزرگترین واگذاری اصل ۴۴ قانون اساسی کلید می خورد.
 ˈمحمد رحیم احمدوندˈ روز جمعه با اشاره به نهایی شدن مراحل آماده سازی سهام شرکت مادرتخصصی (هلدینگ) خلیج فارس ،‌اظهار داشت: قرار است ۵ درصد از سهام این هلدینگ برای کشف قیمت در بورس واوراق بهادار عرضه شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: امور مربوط به واگذاری هلدینگ خلیج فارس انجام شده و قرار بود این سهام در نیمه دوم سال جاری واگذار شود که بر همین اساس ۵ درصد آن در ماه آینده کشف قیمت می شود.

به گفته وی،‌ سپس مابقی سهام این هلدینگ در مدت کوتاهی در بورس و اوراق بهادار عرضه می شود.

وی با بیان اینکه ارزش سهام هلدینگ خلیج فارس بیش ازارزش سهام مخابرات است، تصریح کرد: هلدینگ خلیج فارس شامل سهام ۱۳ شرکت پتروشیمی و دو شرکت تاسیسات آب، برق و بخار(یوتیلیتی) است.

یادآور می شود پتروشیمی خلیج فارس نخستین هلدینگ تخصصی صنعت پتروشیمی است که دارای زیرمجموعه هایی از این صنعت است .

از مجموع شرکت های زیرمجموعه ۷ شرکت تولیدی، ۲شرکت تامین کننده یولیتینی و مابقی بازرگانی و خدماتی هستند. سرمایه این شرکت ۲هزار و۴۸۰ میلیارد تومان است و در فهرست شرکت های بازار دوم بورس پذیرفته شده است.

جمع دارایی ها و ارزش دفتری این هلدینگ حدود ۱۷۶ هزار میلیارد ریال و ۲۷ میلیون تن ظرفیت اسمی تولید این هلدینگ است،که شامل محصولات میانی و نهایی می باشد.

از لحاظ ارزش روز بازار ،بزرگترین شرکت مشمول اصل ۴۴ محسوب می شود،این هلدینگ پس از مخابرات با توجه به سرمایه اسمی ، بزرگترین شرکت بورسی است و همچنین این مجموعه، ۴۵ درصد سهام شرکت تخصصی بازرگانی پتروشیمی را برای فروش و صادرات محصولات خود در اختیار دارد.

منطقه فعالیت این هلدینگ مناطق ماهشهر، عسلویه و تهران است برخی از شرکت های هلدینگ خلیج فارس به عنوان مثال پتروشیمی پارس شرکت های فرعی و وابسته دارند به طوری که این شرکت مالکیت ۵۰ درصدی سهام پتروشیمی آریاساسول را در اختیار دارد. بنابراین زیرمجموعه غیر مستقیم این هلدینگ بیشتر از ۱۵ شرکت پتروشیمی خواهد بود.
کد مطلب: 11136
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *