۰
يکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۷

دانشگاهها باید به سمت مهارت آموزی بروند

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در مقطعی که بیکاری دو رقمی است با صدای بلند فریاد می زنیم که دانشگاه‌های کشور باید به سمت مهارت آموزی بروند.
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در مقطعی که بیکاری دو رقمی است با صدای بلند فریاد می زنیم که دانشگاه‌های کشور باید به سمت مهارت آموزی بروند.
به گزارش ایسنا، عبدالرضا عزیزی در مراسم روز ملی کارآفرینی و آموزشهای فنی و حرفه ای اظهار کرد: از مجلس نهم پیگیر تصویب قانون نظام جامع مهارت آموزی بودیم و با تلاش هایی که انجام دادیم توانستیم در برنامه ششم توسعه، آموزش مهارتی و فنی و حرفه‌ای را بگنجانیم چرا که هدف تقویت و تمرکز بر مهارت آموزی بوده است و خوشبختانه به دنبال آن شورای عالی آموزش فنی و حرفه ای هم به ریاست معاون اول رییس جمهور تشکیل شد.
 وی افزود: برای آنکه بر بیکاری غلبه کنیم باید در دانشگاه ها مهارت افزایی را توسعه دهیم. اکنون مهارت تنها کافی نیست بلکه زمان عرض اندام استارت آپ‌ها و شرکت های دانش بنیان است.
سخنگو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رواج پدیده پشت میز نشینی گفت: همه فکر می کنند که باید پشت میزنشین باشند در حالی که به این فکر نمی کنیم که خود ما هم می توانیم تولید کننده باشیم.
وی ادامه داد: در این مقطع از زمان به شدت به مهارت آموزی نیاز داریم، در این مقطع که بیکاری دو رقمی است، فریاد زدیم و می زنیم که دانشگاهها باید به سمت مهارت آموزی بروند. دانشجوی پزشکی و پیراپزشکی مشکل کار ندارد چون پس از دو ترم در بیمارستان ها آموزش های مهارتی را می بینند.
عزیزی گفت: سال گذشته شش میلیارد دلار  صادرات از برزیل داشتیم همین حالا در کشورمان یک عشایر با صد گوسفند با شیوه سنتی می تواند سالانه ۴۰۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد ولی آیا یک کارمند می‌تواند این اندازه درآمد داشته باشد؟ پس اگر تلاش کنیم می توانیم این شش میلیارد دلار صادرات را با توانمندیهای خود داخلی کنیم.
محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم تفکر پزشک شدن دانش آموزان را برای آینده کشور خطرناک دانست و گفت: در حوزه آموزش و پژوهش وضعیت خوبی داریم اما فارغ التحصیلان دانشگاهی نمی توانند برای خود کار پیدا کنند و دنبال میز نشینی هستند.
وی گفت: دانش آموزان خوشبختی را در رشته های پزشکی می دانند در حالی که این تفکر برای آینده کشور تفکر خطرناکی است که بچه های نخبه تنها بخواهند پزشک شوند.
زاهدی ادامه داد: اینکه بیش از ۷۰ درصد دانش آموزان علاقمند به رشته تجربی هستند یک آفت در آموزش و پرورش است. متاسفانه به رشته های علوم انسانی توجه لازم را نکردیم شاید چون درآمد زیادی نداشته و جایگاه اجتماعی بالایی هم ندارد ولی باید به رشته های مهارتی و علوم انسانی جایگاه و منزلت اجتماعی با حقوق مناسب بدهیم.
به اعتقاد وی، زمانی که آموزش و پرورش درست شود جامعه هم درست می شود و فارغ التحصیلان دیگر به دنبال میز نشینی نمی روند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات  مجلس شورای اسلامی در پایان گفت:در برنامه ششم توسعه برای حمایت از آموزش مهارتی تلاش بسیاری صورت گرفته و ما در قانون گذاری مشکل نداریم اما تنگناهایی در عرصه عمل داریم که باید برطرف شوند.
 
کد مطلب: 111982
برچسب ها: دانشگاه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *