۰
جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۵

اسپانیا به ائتلاف دریایی خلیج فارس نپیوست

 یک روزنامه اسپانیایی روز جمعه نوشت: دولت مادرید درخواست رسمی واشنگتن برای پیوستن به ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا در حفاظت از نفت کش ها در خلیج فارس را رد کرد.
 یک روزنامه اسپانیایی روز جمعه نوشت: دولت مادرید درخواست رسمی واشنگتن برای پیوستن به ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا در حفاظت از نفت کش ها در خلیج فارس را رد کرد.
روزنامه الکونفیدنشیال (El Confidencial) اسپانیا به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: دولت مادرید به تازگی درخواست رسمی از واشنگتن برای پیوستن به ائتلاف دریایی دریافت کرده است اما اسپانیا در حال حاضر هیچ تمایلی برای پیوستن به این ائتلاف ندارد.
روزنامه اسپانیایی افزود: دولت مادرید در حالی درخواست آمریکا را نمی پذیرد که دیگر کشورهای اروپایی مانند آلمان نیز دست رد به پیشنهاد مقامات آمریکایی زده اند.
«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان روز گذشته تأکید کرد که آلمان با پیشنهاد آمریکا در تشکیل ائتلافی در خلیج فارس به منظور تأمین امنیت کشتیرانی در این منطقه مخالف است.
«ولاف شولتز» معاون صدراعظم آلمان نیز گفت: این کشور باید هر اقدامی را برای ممانعت از تشدید تنش ها در حوزه خلیج فارس به کار گیرد.
در کنار کشورهایی مانند اسپانیا و آلمان، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز روز چهارشنبه گفت که تا کنون هیچ‌ درخواست رسمی از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی برای مشارکت در ائتلاف نظامی در تنگه هرمز و اغاز ماموریت در این منطقه طرح نشده است.
آمریکا پیشنهاد کرده است تا ائتلافی برای محافظت از مسیر حیاتی انتقال نفت در تنگه هرمز تشکیل شود و کشورهای اروپایی در آن مشارکت داشته باشند. واشنگتن اخیرا فشارها بر آلمان، فرانسه و بریتانیا را برای پیوستن به ائتلاف دریایی تنگه هرمز افزایش داده است.
بریتانیا نیز خواستار تشکیل ائتلافی اروپایی برای حفاظت از امنیت عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز شده است.
تنش مرتبط با نفتکش‌ها در منطقه خلیج فارس نخست با حمله به دو نفتکش آغاز شد که منشاء آن حملات هنوز مشخص نشده است. بعد از این حملات، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی یک فروند پهپاد آمریکایی را ساقط کرد و در تاریخ ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیرماه) یک نفتکش بریتانیایی به دلیل رعایت نکردن مسائل بین المللی توسط تهران توقیف شد.
کد مطلب: 112313
برچسب ها: اسپانیا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *