۰
شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۵۴
واکاوی فضای مجازی

عصر جدید؛ خوب، بد یا زشت؟

با وجود تمجید یک وزیر دولت و برخی اصولگرایان از برنامه «عصر جدید»،برخی فعالان سیاسی اصلاح طلب و کارشناسان رسانه‌ای، از این برنامه انتقاد کرده و خواستار بازگشت برنامه‌های محبوبی همچون «نود» به رسانه‌ی ملی شدند.
با وجود تمجید یک وزیر دولت و برخی اصولگرایان از برنامه «عصر جدید»،برخی فعالان سیاسی اصلاح طلب و کارشناسان رسانه‌ای، از این برنامه انتقاد کرده و خواستار بازگشت برنامه‌های محبوبی همچون «نود» به رسانه‌ی ملی شدند.
پخش اخرین قسمت از مسابقه «عصر جدید» و پیروزی «فاطمه عبادی» شرکت کننده خوزستانی این مسابقه، مورد توجه بسیاری از مسوولان، فعالان سیاسی و استادان دانشگاهی قرار گرفت و این کاربران به نقد و بررسی مسابقه عصر جدید پرداختند.

عصر جدید؛ موفق یا ناکام؟
«موفقیت» یا «شکست» برنامه عصر جدید، موضوعی بود که صاحب نظران در شبکه اجتماعی توئیتر درباره آن به بحث و تبادل نظر پرداختند. «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از این برنامه حمایت کرد و در توئیتی نوشت: « برنامه عصر جدید فرصت دورهمی ملی و خانوادگی است. مرجعیت رسانه‌ای و انسجام اجتماعی به این‌گونه برنامه‌ها نیازمند است.»
«مهرداد بذرپاش» فعال سیاسی اصولگرا نیز در توئیتی از سازندگان این برنامه تمجید کرد و آورد: «تیمی از جوانان با انگیزه و انقلابی در شبکه ۳ و برنامه عصر جدید چندماه نشاط را مهمان خانه‌های مردم کردند و با تکثیر عدالت در پهنه‌ی کشور، مرز بین خلاقیت‌های جوانان پایتخت و شهرستان‌ها را شکستند؛ خداقوت. آدم از این حجم، استعداد مورد غفلت قرارگرفته، حیرت می‌کند»
«عبدالله گنجی»، مدیر مسوول روزنامه «جوان» هم آورد: «هنر عصر جدید این بود که اگر چه ابزار آن از حاکمیت بود (سیما)؛ اما تصمیم گیر نتیجه آن حاکمیت نبود، شرایطی در آن فراهم شد که مردم برای مردم از پایین تصمیم بگیرند. اما هم از حاکمیت قدردان باشند هم همدیگر را پیدا کنند. هم عوارض نداشته باشد هم جذاب باشد.»
در مقابل «علی اصغر شفیعیان» مدیر تارنمای خبری «انصاف نیوز» در توئیتی به تناقض‌های موجود میان برنامه عصر جدید و رویکردهای کلان در صدا و سیما پرداخت و به این موضوع اشاره کرد که صدا و سیما برای جذب مخاطبان برنامه عصر جدید، خطوط قرمزی را شکستند. وی از شکستن این خطوط قرمز استقبال کرد، هرچند که به زعم وی یک مدیر خاص توانست این کار را انجام دهد.
اما «محمدرضا زمردیان» معاون فرهنگی کانون پرورش فکری  به برخی از آسیب_های احتمالی ناشی از این  برنامه پرداخت و خواستار بازنگری در نحوه ساخت چنین برنامه‌هایی شد. وی توئیت کرد: عصر جدید به پایان رسید و در کنار تعریف‌ها و نقدها یک نکته مهم وجود دارد که بدون حب و بغض باید درمورد آن اندیشیده و تصمیم گیری شود. رقابت در این حوزه برای کودکان و نوجوانان بیش از آورده، آسیب‌زا است و برای استعدادیابی این گروه بهتر است بستر دیگری فراهم شود. شهرت می تواند پایان کودکی باشد.»

پیروزی یک زن؛ فرصتی برای تمجیدها و انتقادات
«فاطمه عبادی» توانست بیشترین آرای این مسابقه را از آن خود کند. موضوعی که مورد توجه فعالان سیاسی و صاحب نظران قرار گرفت. «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی نوشت:
«خانم فاطمه عبادی
حتی شرکت‌کنندگان نهایی عصر جدید هم برای برنده شدن و جذب بیشتر آرای مردمی به استفاده ابزاری از قوم‌گرایی روی آورده‌اند!
شایان تقدیر است: با استعداد تحسین‌برانگیز هنری از شهرستانی با امکانات محدود با دغدغه‌های احترام‌برانگیز انسانی به او تبریک می‌گویم.»
«شهناز رمارم»، عضو شورای شهر مشهد هم وی را تحسین کرد و آورد: «۶.۵ میلیون رای فاطمه عبادی پیش از آنکه او را نفر اول اولین مسابقه استعدادیابی ایران کند، حدنصاب بیشترین رای به یک زن در تاریخ ایران را شکست. سدی که بسیاری از نامزدان پرآوازه انتخابات ریاست جمهوری هم نتوانستند بشکنند. آفرین به مردم شایسته گزین»
«مجتبی زارعی»، هیئت علمی دانشگاه مدرس نیز در توئیت خود ضمن «استارت آپ» خواندن این برنامه، پیروزی یک بانوی محجبه را در برابر هجمه‌های رسانه‌ای خارجی، قابل ستایش دانست.
«علی شکوری راد» فعال سیاسی اصلاح طلب هم از پیروزی عبادی حمایت کرد و در توئیت خود آورد: «خانم فاطمه ‌عبادی موفق شد در سری اول مسابقه عصرجدید صداوسیما با هنرنمایی در نقاشی شنی و با کسب بیش از ۶/۵ میلیون رای به مقام اول دست بیابد. او یک زن از دل جامعه است و در عرصه رقابت به این توفیق دست یافته‌است. به او و به زنان کشورم این موفقیت را تبریک می‌گویم. نقد برنامه به جای خود.»
اما برخی کارشناسان نیز از این پیروزی انتقاد کردند. «محمدرضا رهبرپور»، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، در توئیتی چنین نوشت: «حتی شرکت‌کنندگان نهایی عصر جدید هم برای برنده شدن و جذب بیشتر آرای مردمی، به استفاده ابزاری از مولفه‌های قومی-نژادی و نیز جنسیتی روی آورده‌اند»!

نود یا عصر جدید؟
در حالی که هواداران این برنامه، در توئیت‌های خود، موفقیت این برنامه را با برنامه «نود» مقایسه کردند، برخی فعالان سیاسی اصلاح طلب، از این مقایسه انتقاد کردند. «مهدی محمودیان» فعال سیاسی اصلاح طلب در توئیت خود چنین نوشت: «برنامه نود را فقط بخاطر بیش از اندازه محبوب شدن متوقف کردند؛ این روش کوتوله‌های مستبد است. فرقی بین نود با عصرجدید نیست. اگر عصر جدید هم از حد مجاز محبوب‌تر شود، سرنوشتی بهتر از نود نخواهد داشت. عصرجدید برنامه خوبی است، حالا که مردم خوششان آمده است کاش دیرتر گرفتار کوتوله‌ها شود»
«علیرضا خوشبخت» دیگر فعال سیاسی اصلاح طلب هم در توئیت خود خواستار بازگشت برنامه نود به رسانه ملی شد و نوشت: «۹۰  را با عصر جدید مقایسه می‌کنند و به فردوسی‌پور طعنه بیننده میلیونی می‌زنند. عزیزان ارزشی اگر شما و رییس شبکه سه و کل امپراتوری رسانه‌ای شما ذره ای جرات دارد، یک ساعت برنامه در پرت ترین ساعت شبانه روز و در هر شبکه ای به ۹۰ اختصاص دهید، بعد در مورد تعداد بینندگان قضاوت می‌کنیم».
«مصطفی جلیلی» فعال سیاسی اصلاح طلب هم در توئیتی آورد: «دروغی بزرگ از اصولگرایان و حامیان صداوسیمای میلی القای کسب ٢٤ میلیون رای توسط برنامه عصرجدید است. قطعا عواملی چون یک نفر به چند گزینه یا با چند خط موبایل می‌تواند رای دهد، باعث این امر شده است. بی‌شک هر انسان عاقلی می‌داند نهایت بینندگان صداوسیما بین ٤ تا ٥میلیون هستند.»
کد مطلب: 113461
برچسب ها: صدا و سیما
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *