۰
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۰

آمریکا و عربستان به دنبال شکایت از ایران

روزنامه العرب چاپ لندن نوشت اطلاعات تاییدشده ای را به دست آورده است که نشان می دهد عربستان سعودی به دنبال ارائه شکایت نامه ای علیه مقامات ایران در دادگاه بین المللی جنایی است.
به گزارش عصرایران، منابع آگاه مورد استناد روزنامه العرب که هویت آنها فاش نشده گفته اند: عربستان سعودی با ارائه درخواستی به آمریکا از این کشور خواست همه اطلاعات بیان شده توسط "منصور ارباب سیر" متهم ایرانی آمریکایی را دریافت کند.

ارباب سیر که هم اکنون در آمریکا بازداشت است به تازگی در محاکمه ای در این کشور اتهام تلاش برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را پذیرفت.

اریک هولدر دادستان آمریکا هم در این باره مدعی شده بود دستور ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، از سوی مقامات عالی ایران ارائه شده بود.

مقامات آمریکایی بارها هرگونه ارتباط با شخص ارباب سیر یا این ماجرا را تکذیب کرده اند.

ادعای مقامات امنیتی آمریکا درباره دستور مقامات ایران برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن بارها از سوی چهره های مستقل داخل و خارج آمریکا، با چالش و علامت سؤال های جدی رو به رو شده است.

مقامات آمریکایی با وجود بیان ادعاهایی علیه ایران و متهم کردن تهران به تلاش برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن، تاکنون نتوانسته اند دلایلی برای اثبات گفته های خود ارائه کنند.

پلیس آمریکا روز ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۱ هنگام ورود ارباب سیر از مکزیک به فرودگاه جان اف کندی نیویورک، او را بازداشت کرد.

قرار است در روز ۲۳ ژانویه ۲۰۱۳، حکم پرونده اتهامی ارباب سیر از سوی قاضی دادگاه منهتن نیویورک صادر شود. به احتمال زیاد، برای وی حکم ۲۵ سال زندان صادر خواهد شد.

روزنامه العرب به نقل از شماری از کارشناسان حقوقی نوشته است دادگاه جنایی بین المللی می تواند در این زمینه به نفع عربستان سعودی حکم صادر کند.

آنها در این باره به محاکمه متهمان حادثه بمب گذاری و انفجار هواپیمای مسافری آمریکا بر فراز منطقه لاکربی اسکاتلند اشاره می کنند.

این روزنامه اضافه می کند: عربستان سعودی تلاش می کند به این مسئله ابعاد حقوقی بدهد تا وسیله جدیدی برای اعمال فشار در اختیار همسایگان ایران قرار گیرد. علاوه بر عربستان سعودی این احتمال وجود دارد که دولت آمریکا نیز از ایران در دادگاه جنایی بین المللی شکایت کند زیرا ترور مورد ادعا قرار بود در خاک آمریکا عملی شود.

آمریکا با این اقدام می خواهد وسیله ای برای فشار علیه ایران در موضوع سوریه، عراق، لبنان و بستن تنگه هرمز در اختیار خود بگیرد.

کد مطلب: 11356
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *