۰
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۲

جزئیات چهارمین جلسه دادگاه گروه عظام

امروز چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «گروه عظام» به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
امروز چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «گروه عظام» به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از خبرگزاری آنا، چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو صبح دوشنبه (۱۵ مهر ماه ۹۸) در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
در جلسه اول، دوم و سوم دادگاه، عباس ایروانی(متهم ردیف اول) و  امیررضا رفیعی( متهم ردیف دوم) به دفاع از اتهامات وارده به خود پرداختند؛ همچنین نماینده گمرک نیز در جلسه اول اظهاراتی درخصوص نوع واردات کالا توسط گروه عظام را بیان کرد.
در ابتدای جلسه چهارم دادگاه گروه عظام، قاضی صلواتی از مرتضی روغنی‌ها متهم ردیف سوم درخواست کرد تا در جایگاه قرار بگیرد.
قاضی صلواتی خطاب به روغنی‌ها گفت: مرتضی روغنی‌ها فرزند علی متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به میزان ۱۱۸ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۸۷۶ دلار، معاونت در پرداخت رشوه، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از سند مجعول و مشارکت در فراری دادن متهم حامد خاتمی پور.
رئیس دادگاه از متهم ردیف سوم خواست که از خودش دفاع کند.
روغنی‌ها گفت: اواسط سال ۹۵ تا اواخر سال ۹۶ به‌عنوان معاون امور لجستیک برق و الکترونیک شرکت سازه صنعت و ساز سیم و از اواخر سال ۹۶ به‌عنوان معاون امور بین الملل شرکت عظام منصوب شدم. در این مدت تمام تلاش خود را برای وارد کردن تکنولوژی در حوزه خودرو به کشور انجام دادم و به صراحت می‌گویم که بخشی از پیشرفت علمی در ایران حاصل تلاش بنده و همکارانم بوده است. همواره در کارهای خود حلال و حرام را رعایت می‌کردم و این موضوع را دیگر همکارانم نیز می‌توانند شهادت دهند و در همین مدتی که در زندان بودم به برخی از زندانیان زبان انگلیسی و فرانسوی آموزش دادم.
متهم ردیف سوم این پرونده ادامه داد: در مدت مسئولیت بنده در گروه عظام، بسیاری از قراردادها بومی‌سازی شد و به خودکفایی رسیدیم و انتقال دانش فنی خطوط از فرانسه به ایران در زمان بنده رخ داد. من مطالبی را که در این دادگاه بیان می‌کنم قبول دارم و البته این مطالب مورد تأیید سازمان اطلاعات سپاه نیز است. متأسفم تمام اقدامات موثر بنده در حوزه قطعات خودرو امروز به عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور عنوان می‌شود و بنده بیش از ۲۰ سال در ایران مسئولیت داشته‌ام و هرگز تخلفی انجام ندادم و تمام اقدامات برای پیشرفت کشور و اشتغال جوانان بوده است.
وی اظهار کرد: در کیفرخواست بنده آمده است که به‌صورت سازمان‌سافته اقدام به قاچاق قطعات خودرو به میزان  ۱۱۸ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۸۷۶ دلار کرده‌ام و از طرفی بیان می‌شود که بنده نفر سوم گروه عظام بودم که به اسناد دسترسی داشتم اما باید بگویم که حوزه فعالیت بنده در بخش بین‌الملل بوده است. زمانی که در شرکت سازه پویش بودم حدود ۹۴ میلیون دلار واردات قطعات خودرو داشتم اما در کیفرخواست عنوان شده که ۱۱۷ میلیون دلار واردات داشتیم و از دادگاه تقاضا دارم نظر نماینده گمرک را نیز در این خصوص جویا شود. شرکت سازه پویش هم قطعات مربوط به سوخت و موتور و هم قطعات الکترونیک را وارد کشور می‌کرد.
روغنی‌ها با اشاره به توقیف اموال در گمرک قزوین اذعان کرد: ما تمام قطعات را با مجوز وارد کردیم.  بر اساس بند ۹ حقوق ورودی قطعات Ecu  معادل ۵ درصد بوده است و  تقاضا دارم تا صحت تمام موارد اعلام شده توسط گمرک مورد بررسی قرار گیرد. گمرک بعد از برسی‌های صورت گرفته، ۱۵ میلیارد تومان کسری را اعلام کرد و شرکت حدود ۷ میلیارد تومان تبرئه شد و مابقی آن نیز در دست بررسی گمرک قرار دارد.
این متهم خاطرنشان کرد: عنوان می‌شود که بنده در بخش معاونت در پرداخت رشوه اقداماتی انجام دادم. در بخش ترخیص کار و ارزیابی من هیچ دخالتی نداشتم و از وجود تقلب در ترخیص‌کاران بی‌اطلاع بودم و حتی مهر مورد نظر را در بازجویی‌ها برای اولین بار دیدم. حق العمل ترخیص از قبل مشخص بوده و این‌طور نبوده که با ورود من به شرکت تغییر کند لذا در بحث رشوه هیچ دخالتی نداشتم و نقشی در اصلاح فاکتورها از سوی مشتری خارجی نداشتم و اظهارنامه‌ها تا سال ۹۴ از سوی نماینده گمرک انجام می‌شد و بعد از آن نیز الکترونیکی شد لذا امکان دست‌کاری اظهارنامه‌ها اصلاً وجود نداشت.
روغنی‌ها در رابطه با تحویل دو سکه به قنبر حسین پور و ۱۰ سکه به نماینده شیرزاد گفت: حسین‌پور از کارمندان واحد لجستیک نبود و تحویل سکه برای این رخ داد تا در دریافت مجوزها تسریع صورت گیرد و سکه‌ها را هدیه دادیم. عنوان می‌شود که بنده در جعل اسناد نیزی تخلفاتی انجام دادم که باید بگویم بنده اصلاً دسترسی به آن نداشتم.
وی درباره فراری دادن متهم دیگر پرونده به نام خاتمی پور گفت: سال گذشته با وی تماس گرفتم و گفتم که بازرسان گمرک می‌خواهند برای بازرسی به دفترت بیایند و از طرفی چون یکی از افرادی که با خاتمی پور کار می‌کرد آدم صالح و درستی نبود، به همین خاطر به او گفتم که شاید درباره اقدامات شخص متخلف می‌خواهند پیش تو بیایند. در آن زمان خاتمی پور به من گفت که بمانم یا بروم که در جواب اعلام کردم که هرجوز خودت صلاح میدونی عمل کن. درضمن خاتمی پور در آن زمان نه متهم بود نه مجرم.
این متهم اعلام کرد: تمام واردات قطعات خودرو با مجوز رسمی بوده است و حدود ۸۴۵ میلیارد ریال بابت حقوق و عوارض گمرکی پرداخت شده ایت لذا اتهام اخلال در نظام اقتصادی به اینجانب منصفانه نیست و ما هیچ قصد مقابله‌ای با نظام نداشتیم. اقدامات ما در راستای رونق تولید صورت گرفت.
روغنی‌ها خاطرنشان کرد: ما خود را سرباز صنعت خودروسازی کشور می‌دانستیم و با اینکه با شرکت‌های فرانسوی ارتباط داشتیم اما در ایران ماندیم تا به کشور خدمت کنیم. در فرانسه برایمان فرش قرمز پهن می‌کردند.
جلسه چهارم دادگاه گروه عظام به ارائه دفاعیات متهم ردیف سوم این پرونده اختصاص یافت و بعد از پایان جلسه، قاضی صلواتی برگزاری جلسه بعدی دادگاه را ساعت ۱۳ سه شنبه(۱۶ مهرماه)اعلام کرد.
کد مطلب: 115936
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *