۰
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۴

آینده علی لاریجانی در هاله‌ای از ابهام

آینده علی لاریجانی در هاله‌ای از ابهام است زیرا نه در میان اصولگرایان و نه در میان اصلاح‌طلبان جایگاه ممتازی ندارد و از سوی دیگر افکار عمومی را نیز همراه خود ندارد و رئیس مجلس در ماه‌های پایانی مجلس دهم به شدت تنها شده است.
آینده علی لاریجانی در هاله‌ای از ابهام است زیرا نه در میان اصولگرایان و نه در میان اصلاح‌طلبان جایگاه ممتازی ندارد و از سوی دیگر افکار عمومی را نیز همراه خود ندارد و رئیس مجلس در ماه‌های پایانی مجلس دهم به شدت تنها شده است. با همه این اوصاف به دلیل برخورداری او از هوش بالای سیاسی، کمتر کسی حکم بر پایان عمر کنشگری وی می‌دهد.

به گزارش ایلنا، آینده علی لاریجانی در سپهر سیاست ایران یکی از سوالات بحث برانگیز این روزهای محافل سیاسی است به طوریکه بسیاری از تحلیل‌گران با در نظرگرفتن واقعیت‌های امروز جامعه، جایگاه آقای فیلسوف را مناسب ارزیابی نمی‌کنند به عبارتی دیگر آینده علی لاریجانی در هاله‌ای از ابهام است زیرا نه در میان اصولگرایان و نه در میان اصلاح‌طلبان جایگاه ممتازی ندارد و از سوی دیگر افکار عمومی را نیز همراه خود ندارد و رئیس مجلس در ماه‌های پایانی مجلس دهم به شدت تنها شده است. با همه این اوصاف به دلیل برخورداری علی لاریجانی از هوش بالای سیاسی، کمتر کسی حکم بر پایان عمر کنشگری علی لاریجانی می‌دهد.
رئیس مجلس از کوچک‌ترین روزنه‌ها برای خروج از بن‌بست استفاده می‌کند. شاید یکی از همین روزنه‌ها مرکز پژوهش‌های مجلس باشد. کاظم جلالی به عنوان یکی از یاران نزدیک رئیس مجلس استعفای خود را جهت حضور در قامت سفیر ایران در مسکو تقدیم هیات رئیسه کرده است و لاریجانی به دنبال بازی خود در این مرکز است. از این روی گزینه‌های ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس به صورت چراغ خاموش در دفتر رئیس مجلس بررسی می‌شوند. اخبار متعدد از کنش‌های بهارستان و گزارش‌های غیررسمی حاکی از فعالیت و رایزنی محمدرضا پورابراهیمی، محمدحسین فرهنگی، جهانبخش محبی‌نیا و ایروان مسعودی اصل برای تصدی ریاست بازوی علمی پارلمان است.
ناکام رقابت با حضرتی در تکاپوی مرکز پژوهش‌ها
محمدرضا پورابرهیمی نماینده دوره‌های نهم و دهم مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی است که در سه سال اول مجلس دهم ریاست کمیسیون اقتصادی را برعهده داشت که در سال چهارم رقابت را به الیاس حضرتی نماینده مردم تهران واگذار کرد. پورابراهیمی از چهره‌های نزدیک به محمدرضا باهنر و جامعه اسلامی مهندسان محسوب می‌شود و از آنجایی که از دست دادن ریاست کمیسیون اقتصادی تاثیر منفی در سبد رای او در انتخابات پیش رو داشته، در تلاش است تا این خلاء را برطرف کند و خالی شدن پست مرکز پژوهش‌ها این امکان را برای رایزنی‌های او مهیا کرده است. همچنین رابطه نزدیک پورابراهیمی با باهنر می‌تواند به عنوان یک ابزار مهم برای معامله سیاسی بین لاریجانی و باهنر استفاده شود.
مرد لابی‌های خاموش 
محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در دوره‌های هفتم تا دهم است که عضو فراکسیون ولایی (اصولگرایان) است. فرهنگی لابی‌گر قهاری است و از قدرت لابی‌گری‌اش برای مناصب مدنظر خود استفاده می‌کند و جالب اینجاست فرهنگی برخلاف پورابراهیمی نسبت به لوایح و طرح‌های مجلس خیلی حساسیت نشان نمی‌دهد و سعی می‌کند رایزنی‌های خود را با نمایندگان فقط معطوف به انتخابات سالانه کند. اما این بار انتخابات مرکز پژوهش‌ها در صحن علنی مجلس نیست و مجمع عمومی آن هیئت رئیسه مجلس است، گفته می‌شود حامی محمدحسین فرهنگی همشهری‌اش مسعود پزشکیان است و باید منتظر ماند و این شایعه را پیگیری کرد که آیا مسعود پزشکیان به عنوان یکی از اعضای اصلی فراکسیون امید به دلایل نزدیکی‌های قومیتی حاضر به تعامل با یکی از عناصر اصلی فراکسیون اصولگرایان در مجلس می‌شود. از سوی دیگر با توجه به افزایش اختلافات بین لاریجانی و فراکسیون ولایی و حتی جریان اصولگرایی، احتمال دارد لاریجانی بر سر مرکز پژوهش‌ها با اصولگرایان و فراکسیون ولایی معامله کند.
اصولگرای خاص
جهانبخش محبی‌نیا یکی از پرسابقه‌ترین نماینده‌های مجلس با پنج دوره حضور در پارلمان است و از معدود اصولگرایانی است که مواضع چند سال اخیرش، متفاوت از پژواک جریان راست است اما هیچگاه نیز در اردوگاه اصلاح‌طلبان قرار نگرفته است. محبی‌نیا یکی از نزدیکان علی لاریجانی است که سابقه ریاست دانشگاه فرهنگیان را نیز در کارنامه دارد و از نمایندگان فعال در صحن علنی است و بر اساس اخبار غیرموثق تعدادی از نمایندگان مجلس با استناد به سابقه تقنینی محبی‌نیا در حال رایزنی برای او هستند ولی به نظر می‌رسد آقای رئیس در صورتیکه از معامله سیاسی بر سر مرکز پژوهش‌ها منصرف شود، اصولگرای خاص پارلمان را انتخاب خواهد کرد.
فراکسیون امید بی‌اعتنایی یا چراغ خاموش
فراکسیون امید تاکنون تحرک خاصی در خصوص ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس نداشته است. به نظر می‌رسد با توجه به ماه‌های باقی مانده تا پایان عمر مجلس دهم، این فراکسیون مجلس علاقه چندانی به معرفی گزینه ندارد. از سویی دیگر گفته می‌شود آنها در تعامل با هیات رئیسه در حال بررسی شرایط و آنالیز تحرک اصولگرایان مجلس بوده تا در زمان مناسب گزینه خود را معرفی کنند.
سرپرستی با لابی آقای سفیر
ایروان مسعودی اصل تنها گزینه غیرنماینده است و در حال حاضر قائم مقام مرکز پژوهش‌های مرکز است که سابقه معاونت دانشگاه آزاد اسلامی را نیز دارد. مسعودی اصل گزینه مدنظر کاظم جلالی است و در تلاش است تا با استناد به اساسنامه مرکز پژوهش‌ها، مسعودی به عنوان سرپرست تا پایان مجلس دهم عهده‌دار این سمت باشد و با توجه به اینکه رویه در انتخاب رئیس مرکز بر انتخاب یکی از نمایندگان بوده، بعید به نظر می‌رسد این امر اتفاق بیافتد مگر اینکه نظر لاریجانی چیز دیگری باشد.
کد مطلب: 117993
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *