۰
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۲

تصویب قطعنامه‌ حمایت از راهکار دو کشوری

مجلس نمایندگان آمریکا جمعه شب در اقدامی متناقض با سیاست‌های دولت ترامپ در قبال مساله فلسطین، قطعنامه‌ای را در حمایت از راهکار "دو کشوری" تصویب کرد.
مجلس نمایندگان آمریکا جمعه شب در اقدامی متناقض با سیاست‌های دولت ترامپ در قبال مساله فلسطین، قطعنامه‌ای را در حمایت از راهکار "دو کشوری" تصویب کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز، مجلس نمایندگان آمریکا با قطعنامه غیر الزام‌آور درباره پرونده فلسطین موافقت کرد که تأکید دارد راهکار "دو کشوری" به تنهایی ضامن بقای اسرائیل به عنوان یک "کشور یهود" است و خواسته‌های مشروع فلسطینی‌ها برای تشکیل کشورشان را برآورده می‌کند.

قطعنامه مذکور از سوی سه نماینده دموکرات این مجلس شامل آلن لوونتال، گری کانلی و کارن باس ارائه شده است.

از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شده، رهبران فلسطینی سیاست‌های ترامپ را که برخلاف سیاست‌های دولت‌های قبلی است محکوم می‌کنند. از جمله این سیاست‌ها به رسمیت شناختن قدس به عنوان "پایتخت اسرائیل"، انتقال سفارت آمریکا به قدس و قطع کمک‌های آمریکا به فلسطینی‌هاست.

آمریکا همچنین "حاکمیت" رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی را به رسمیت شناخت و شهرک‌های این رژیم در اراضی فلسطین را "قانونی" دانست. این اقدامات این سؤال را به ذهن می‌آورد که آیا دولت ترامپ راهکار تشکیل دو کشور را رها کرده است.

چپ‌گراها اما با قطعنامه مذکور مخالفت کردند. رشیده طلیب اعلام کرد که با تشکیل دو کشور جداگانه مخالف است بلکه ترجیح می‌دهد یک کشور تشکیل شود که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در آن حقوق مساوی داشته باشند.

کاخ سفید و دولت اسرائیل هنوز واکنشی به این قطعنامه نداشته‌اند.

تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: این قطعنامه پاسخی به سیاست‌های اشتباه آمریکاست. این قطعنامه این پیام را می‌رساند که صلح تنها از طریق تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی ممکن است.
کد مطلب: 119574
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *