۰
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۳۲

واکنش شورای آرشیو به اظهارات ترامپ

شورای جهانی آرشیو به اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر هدف قراردادن اماکن فرهنگی ایران واکنش نشان داد.
شورای جهانی آرشیو به اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر هدف قراردادن اماکن فرهنگی ایران واکنش نشان داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، شورای جهانی آرشیو از بیانیه بین‌المللی «سپر آبی» درمورد هدف قراردادن خاص سایت‌های فرهنگی در ایران پشتیبانی می‌کند.
سپر آبی یک سازمان بین‌المللی است که بر طبق قانون هلند تأسیس شده است. این سازمان مشاور یونسکو در زمینه حفاظت از اموال فرهنگی در صورت بروز مناقشات مسلحانه است و مأموریت آن حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی محسوس و نامحسوس در زمان حوادث طبیعی و یا ساخته دست بشر است.
بیانیه بین‌المللی سپر آبی نگرانی شدید خود درباره اظهارات اخیر رئیس جمهوری امریکا مبنی بر این که «اگر ایران بخواهد به ترور ژنرال قاسم سلیمانی واکنش نشان دهد، با هدف قرار دادن جدی اماکن فرهنگی در ایران روبرو خواهد شد» را ابراز کرد.
طبق قوانین بین‌المللی بشردوستانه، هدف‌گیری مکان‌های فرهنگی و مذهبی (که طبق قانون اهداف نظامی ندارند) به‌طور خاص و تحت هر شرایطی ممنوع است. این قانون اولین بار در کنوانسیون لاهه در سال ۱۹۵۴ و پروتکل دوم آن در ۱۹۹۹ برای حمایت از اموال فرهنگی در درگیری‌های مسلحانه مورد توجه قرار گرفت. ایالات متحده امریکا این کنوانسیون را در سال ۲۰۰۹ تصویب کرد.
 حفاظت از دارایی‌های فرهنگی جزئی جدایی‌ناپذیر از پروتکل الحاقی ۱۹۷۷ کنوانسیون ژنو در سال ۱۹۴۹ (قانون ۵۳ و ۸۵(۴)(d))؛ اساسنامه دادگاه کیفری بین‌المللی در سال ۱۹۸۸ (قانون ۸(۲)(b)(ix) و ۸(۲)(e)(iv)) و قطعنامه ۲۳۴۷ شورای امنیت سازمان ملل متحداست. حفاظت از دارایی‌های فرهنگی در صورت بروز درگیری‌های مسلحانه به عنوان یک قانون بین‌المللی عرف در نظر گرفته می‌شود.
این مسئله از آن‌جایی بیشتر مشکل‌ساز و تأسف‌آور است که ایالات متحده امریکا اولین کشوری بود که در سال ۱۸۶۳ کد [i]Lieberدر زمان جنگ داخلی امریکا، حمایت از اموال فرهنگی در صورت بروز مناقشات مسلحانه را تصویب کرد.اخیرا، افرادی به خاطر جرائم جنایت علیه اموال فرهنگی در دادگاه بین‌المللی یوگسلاوی سابق مقصر شناخته شده و زندانی شده‌اند. و در سال ۲۰۱۶، آقای المهدی عضو گروه افراط گرایانه  انصار دین، به جرم تخریب ۹ مقبره و یک مسجد در Timbuktu مالی، در دادگاه بین‌المللی جزایی محاکمه و به ۹سال زندان و پرداخت جریمه نقدی ۲.۷ میلیون یورویی محکوم شد.
این عمل تضییع اساسی حقوق بشر محسوب شده، و اگر جامعه امریکا به این عمل اقدام نماید به‌ویژه با توجه به رهبری تاریخی خود، باید در قبال تخریب عمدی و غیرقانونی میراث فرهنگی پاسخگو باشد.
ما از رئیس جمهور می‌خواهیم که مکان‌های فرهنگی را از فهرست اهداف خود خارج نماید و از تهدید این مکان‌ها خودداری نماید تا امریکا مرتکب جنایات جنگی نشود.
کد مطلب: 121938
برچسب ها: دونالد ترامپ
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *