۰
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۶

وضعیت سدهای سیستان وبلوچستان بعدازسیل

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: سدهای استان سیستان و بلوچستان بدون هیچ خسارت و آسیبی به طور کامل در مدار بهره‌برداری قرار دارند.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: سدهای استان سیستان و بلوچستان بدون هیچ خسارت و آسیبی به طور کامل در مدار بهره‌برداری قرار دارند.
به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، «محمد حاج‌رسولی‌ها» ضمن بی‌اساس خواندن شایعات مطرح‌شده در فضای مجازی درباره آسیب دیدن سد «خیرآباد» افزود: ۳۰ درصد مخزن سد خیرآباد تا پیش از وقوع سیلاب در استان خالی بود که اکنون پر شده و اکنون به‌ طور کامل در حال بهره‌برداری است.
وی ادامه داد:ممکن است یک بند کوچک آبخیزداری در ارتفاعات دچار آسیب شده باشد، اما سدهای بزرگ استان با هیچ مشکلی مواجه نیستند.
حاج رسولی ها گفت:سدهای بزرگ استان هم توانستند از شدت سیلاب بکاهند هم ذخیره خوبی انجام دهند، به‌گونه‌ای که در سد «پیشین» حدود ۳۹ درصد، سد «زیردان» ۴۵ درصد، سد «خیرآباد» ۲۷ درصد، سد «شی‌کلک» ۴۴ درصد و در سد «ماشکید» سراوان حدود ۱۰۰ درصد سیلاب مهار شد.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره مدیریت مناسب صورت گرفته در مخازن استان ادامه داد: سد شی‌کلک ۳۵۰ متر مکعب در ثانیه ورودی داشت که بر اساس برنامه ۱۹۰ متر مکعب در ثانیه از آن خروجی صورت گرفت و از طریق این سدها مدیریت سیلاب  در مناطقی که دارای سد بودند انجام شد.
حاج‌رسولی‌ها افزود: استان سیستان و بلوچستان از رودخانه‌های فصلی زیادی برخوردار بوده که باید سدهای بیشتری روی آنها ساخته شود تا تاسیسات مهار آب و سیلاب در سایر سرشاخه‌ها هم تکمیل شده و ضمن تامین آب در فصول مورد نیاز، از سیلاب هم جلوگیری کنند.
وی میزان بارندگی‌ ثبت شده در برخی از ایستگاه‌های سنجش استان را تا حدود ۲ برابر متوسط سالانه برشمرد و  افزود: در ایستگاه‌های کهیر ۱۴۹ میلی‌متر، پیشین ۱۲۵ میلی‌متر، پیش سهراب ۱۲۰ میلی‌متر، باهوکلات ۱۰۷ میلی‌متر بوده و به طور میانگین حدود ۱.۵ برابر برخی ایستگاه‌ها بارش صورت گرفته است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: سدهای استان سیستان و بلوچستان صرفا از طریق سیلاب‌ها آبگیری می‌شوند و دبی پایه رودخانه ندارند،  ۷۸ درصد از سد زیردان تا قبل از سیلاب پر بود که با بارش‌های اخیر ۲۲ درصد ظرفیت خالی آن پر شد.
وی خاطرنشان کرد:  پیش از وقوع سیلاب بخشی از ذخیره سد پیشین تخلیه شده بود که  اکنون این سد نیز پر شده و برای بهره‌برداری کشاورزان در سال آینده آماده است.
کد مطلب: 122200
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *