۰
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۱
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان :

وضعیت مدارس تهران مطلوب نیست

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران درباره برخی مدارس که به گفته شهردار تهران وضعیت ایمنی آنها در سطح قرمز است، گفت: در شرایط عادی هیچ کدام از مدارس شهر تهران و حتی شهرستان‌های استان تهران دچار مشکل نخواهند شد و بر اساس طرح تخریب و بازسازی و مقاوم سازی، کار بازسازی مدارس در حال انجام است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران درباره برخی مدارس که به گفته شهردار تهران وضعیت ایمنی آنها در سطح قرمز است، گفت: در شرایط عادی هیچ کدام از مدارس شهر تهران و حتی شهرستان‌های استان تهران دچار مشکل نخواهند شد و بر اساس طرح تخریب و بازسازی و مقاوم سازی، کار بازسازی مدارس در حال انجام است.
«علی شهری» مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این پرسش که شهردار تهران اعلام کرده است؛ تعدادی از مدارس شهر تهران از نظر ایمنی در وضعیت قرمز هستند؛ چرا نام این مدارس جهت آکاهی والدین عنوان نمی‌شود تا آنها نسبت به این مسأله آگاهی داشته باشند؟ اظهار داشت: وضعیت فضاهای آموزشی استان تهران در شرایط کنونی مطلوب نیست، اما دارای وضعیت قرمز و امکان بروز مشکلات در شرایط عادی نیست.
وی افزود: تعدادی از کلاس‌های درس شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران نیازمند مقاوم‌سازی و یا تخریب و بازسازی هستند که این موضوع در دستور کار اداره کل نوسازی مدارس استان تهران است.
شهری با اشاره به طرح مقاوم‌سازی و تخریب و بازسازی در شهر تهران، خاطرنشان کرد: از ابتدای طرح، ۱۰ هزار و ۶۱۷ کلاس درس شهر تهران نیازمند تخریب و بازسازی بود که با تلاش اداره کل نوسازی مدارس استان تهران، ۳ هزار و ۵۴۸ کلاس درس تخریب و بازسازی شد، همچنین ۱۱ هزار و ۷۰۷ کلاس درس شهرتهران نیازمند مقاوم سازی بود که ۲ هزار و ۸۷۸ کلاس درس مقاوم سازی شدند.
وی ادامه داد: آمار مذکور نشان می‌دهد که کار مقام‌سازی و تخریب و بازسازی مدارس شهر تهران در حال انجام است و بر اساس اعتباراتی که در اختیار نوسازی مدارس قرار می‌گیرد، مدارس بر اساس اولویت در طرح مذکور بازسازی می‌شوند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا در سطح شهر تهران مدارسی با وضعیت نگران کننده وجود دارد؟ گفت: در شرایط عادی هیچ کدام از مدارس شهر تهران و حتی شهرستان‌های استان تهران دچار مشکل نخواهند شد و بر اساس طرح تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی، کار بازسازی مدارس در حال انجام است.
وی اضافه کرد: اینکه وضعیت‌هایی را اعلام کنیم که حاصل آن جز نگرانی برای اولیا نیست، شرایط را برای مردم سخت می‌کنیم و نتیجه خوبی نخواهد داشت. دوباره تأکید می‌کنم که مدارس استان تهران شرایط مطلوبی ندارند، اما در شرایط کنونی و عادی هیچ مشکلی برای این مدارس رخ نخواهد داد.
وی ادامه داد: در شرایط غیرعادی و بروز رخدادهای طبیعی مانند زلزله و سیل، نه تنها فضاهای آموزشی فرسوده، بلکه اماکن و ساختمان‌های مختلف نیز در تمام دنیا دچار مشکلاتی می‌شوند؛ پیشنهاد می‌کنم به جای اعلام وضعیت قرمز برای مدارس، دست به دست هم دهیم تا بتوانیم مشکلات کنونی فضاهای آموزشی را مرتفع کنیم.
شهری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر قرار باشد مدرسه‌ای در تهران بازسازی یا تخریب شود، بیش از یک سال زمان می‌برد، در این مدت تکلیف دانش‌آموزان مدرسه‌ای که باید تخریب یا بازسازی شود چه خواهد شد؟ عنوان کرد: به صورت معمول تخریب و بازسازی مدارس در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در این مدت دانش‌آموزان با هماهنگی منطقه آموزشی به شیفت دوم نزدیک‌ترین مدرسه منتقل می‌شوند. برنامه‌ریزی  تخریب و بازسازی مدارس به گونه‌ای است که در زمان شروع سال تحصیلی جدید امکان استفاده از مدرسه جدید الاحداث وجود داشته باشد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران در پاسخ به این پرسش که تعیین‌تکلیف ایمنی مدارس با آتش نشانی و شهرداری است. تعامل اداره کل نوسازی مدارس استان تهران با این نهادها در راستای افزایش ایمنی مدارس چگونه است؟ اظهارکرد: احداث فضاهای آموزشی در مجموعه استان تهران و توسط اداره کل نوسازی مدارس استان تهران مطابق بالاترین استانداردهای فنی و مهندسی انجام می‌شود، لذا مدارس جدید الاحداث دارای بهترین ایمنی در بین تمام ساختمان‌های سطح شهرها هستند.
وی افزود: مدارسی که در سال‌های اخیر توسط اداره کل نوسازی مدارس احداث شده است، در شرایط وقوع بحران به محل مدیریت بحران و اسکان مردم تبدیل می‌شود که نشان از امنیت بالای فضاهای آموزشی است و مردم می‌توانند در شرایط اضطرار نیز به مدارس اطمینان کامل داشته باشند.
شهری با اشاره به اینکه عمده فضاهای شناسایی شده توسط شهرداری تهران جهت استفاده در شرایط بحرانی، مدارس مستحکم هستند، گفت: مابقی مدارس موجود که اکنون به عنوان مدارس فرسوده از آنها یاد می‌شود، در شرایط عادی هیچ مشکلی نخواهند داشت و جای نگرانی برای والدین نیست.
وی در پاسخ به این سوال حدود پنج درصد از عوارضی که شهرداری دریافت می‌کند، باید به نوسازی مدارس اختصاص یابد. آیا این بودجه به شکل مرتب به سازمان اختصاص پیدا می‌کند؟ تصریح کرد: ارقامی از این محل در اختیار اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران قرار می‌گیرد که عمدتا به علت مبلغ کم آن، مشکل عمده‌ای از فضاهای آموزشی را تاکنون مرتفع نکرده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با بیان اینکه در هر سال نیز تعداد زیادی فضای آموزشی به مجموعه استان تهران اضافه می‌شود، خاطرنشان کرد: با تلاش دولت و خیرین مدرسه‌ساز، هرسال حدود ۱۰۰۰ کلاس درس به مجموعه فضاهای آموزشی استان تهران اضافه می‌شود که این موضوع در نوع خود بسیار ارزشمند است و باید توجه کافی به آن داشت. همچنین، کار مقاوم سازی و تخریب و بازسازی مدارس در جمهوری اسلامی ایران به اذعان نهادهای بین المللی کاری بی‌نظیر نه تنها در منطقه بلکه در جهان بوده است.
کد مطلب: 122319
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *