۰
پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۰

کرونا یک خطر بالقوه برای اقتصاد جهان

رئیس بانک مرکزی آمریکا گفت: ویروس کرونا یک خطر بالقوه برای اقتصاد جهانی است.
رئیس بانک مرکزی آمریکا گفت: ویروس کرونا یک خطر بالقوه برای اقتصاد جهانی است.
به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتد پرس، با وجود بهبود چشم انداز اقتصاد جهانی در ماه‌های اخیر، انتشار بیماری تنفسی ویروسی جدید از چین می‌تواند ریسک جدیدی را به کشورها تحمیل کند.
جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا در نشستی خبری گفت: امضای فاز نخست توافق تجاری بین آمریکا و چین، حل و فصل مساله برگزیت و قرار داشتن نرخ بهره در سطح پایین در آمریکا و سایر کشورها می تواند نشانه ای از این باشد که اقتصاد جهانی با سرعت بیشتری از قبل رشد خواهد کرد، اما این سناریو خوش بینانه اکنون با موقعیت اضطراری ناشی از ویروس کرونا مواجه شده است.
رئیس بانک مرکزی آمریکا با بیان این‌که برآورد خسارت های ناشی از این ویروس بر روی اقتصاد چین و دیگر کشورها نیاز به زمان بیشتری دارد افزود: هنوز مطمئن نیستیم که این ویروس چه تاثیری روی اقتصاد چین و شرکای تجاری آن خواهد گذاشت. ما به دقت اوضاع را زیر نظر داریم.
بانک مرکزی آمریکا در نشست این هفته خود نرخ بهره را بدون تغییر نگه داشت. به نظر می‌رسد مدیران بانک مرکزی آمریکا در مقطع فعلی قصدی برای کاهش بیشتر نرخ بهره ندارند؛ هرچند که پیشتر دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور کاهش نرخ بهره را به نفع رشد اقتصادی و کاهش میزان بدهی‌های آمریکا دانسته بود.
برخی از کارشناسان معتقدند که در صورت تداوم شرایط اضطراری ناشی از شیوع ویروس کرونا، بانک مرکزی آمریکا مجبور به کاهش بیشتر نرخ بهره خواهد شد.
در حال حاضر بسیاری از شرکت های جهانی سطح حضور خود در چین را کاهش داده یا به طور کلی تعلیق کرده‌اند. مک دونالد فعالیت شعباتش در برخی از استانهای چین را به حال تعلیق درآورده است. خطوط هوایی مختلفی نظیر بریتیش ایرویز و امریکن ایرلاینز پروازها را متوقف و برخی دیگر نظیر ایرفرانس و لوفت هانزا پروازها به چین را کاهش داده‌اند. خودروسازانی نظیر اشکودا و فولکس واگن واحدهای تولیدی خود را در چین به طور موقت تعطیل کرده اند و برخی از کشورها نظیر هنگ کنگ ورود گردشگران چینی از مناطق آلوده را ممنوع اعلام کرده اند.
جروم پاول هم چنین در بخش دیگری از سخنان خود بر تداوم روند خرید اوراق قرضه تاکید کرد. از ماه اکتبر تاکنون بانک مرکزی آمریکا به منظر تزریق نقدینگی اقدام به خرید ۶۰ میلیارد دلار اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا کرده است.
از سوی دیگر پتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان نیز با بیان این‌که شیوع ویروس جدید قطعا فعالیت های اقتصادی را تحت تاثیر قرار خواهد داد گفت: زمان بیشتری برای اندازه گیری پیامدهای منفی این ویروس بر روی اقتصاد چین و آلمان نیاز است. تاکنون چهار مورد ابتلا به کرونا در آلمان گزارش شده است.
کد مطلب: 122928
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *