۰
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۵۴

ماجرای "کرونا" و ماهی قرمز چینی عید

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با اشاره به برخی از نگرانی‌ها در رابطه با ورود ماهی‌های قرمز چینی در ایام نوروز و احتمال انتقال بیماری از این طریق، عنوان کرد: تا جایی که می‌دانم واردات کلیه محصولات غذایی و حیوانی از کشور چین ممنوع شده و هیچ منطقی وجود ندارد که در شرایط اپیدمی موجود محصولات غذایی و یا حیوانی از چین وارد شود
عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با اشاره به برخی از نگرانی‌ها در رابطه با ورود ماهی‌های قرمز چینی در ایام نوروز و احتمال انتقال بیماری از این طریق، عنوان کرد: تا جایی که می‌دانم واردات کلیه محصولات غذایی و حیوانی از کشور چین ممنوع شده و هیچ منطقی وجود ندارد که در شرایط اپیدمی موجود محصولات غذایی و یا حیوانی از چین وارد شود.
دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه هنوز میزبان واسط کروناویروس جدید "کووید 19"به صورت قطعی مشخص نشده است، ادامه داد: بنابراین نمی‌توان به صورت قطعی اعلام کرد که کدام حیوان میزبان واسط  این ویروس و بیماری است. البته برخی از حیوانات کاندید انتقال این بیماری به عنوان میزبان واسط هستند که از آنها می‌توان به خفاش، ماهی و حتی گربه نام برد؛ ولی هنوز هیچ کدام به صورت قطعی ثابت نشده است.
وی با تاکید بر اینکه در هر صورت توصیه کلی ما این است که در این شرایط از تماس با هر نوع حیوان خانگی و اهلی جدا خودداری شود، گفت: اگر هم به هر دلیلی این اتفاق رخ داد، باید بلافاصله با آب و صابون به مدت ۳۰ ثانیه دست خود را بشویید.
کاهش موج موارد ابتلا به کروناویروس جدید
این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه خوشبختانه اخبار منتشر شده طی یک هفته گذشته از طرف مقامات چینی نشان دهنده آن است که از موج رو به افزایش موارد ابتلا به کروناویروس جدید کاسته شده است، تصریح کرد: البته این کاسته شدن به معنی کاهش آمار نیست، بلکه آمار آن به حالت تقریبا پایدار  در آمده است. به عبارت دیگر در چهار هفته اول بیماری تعداد موارد ابتلا به طرز بی‌سابقه‌ای‌ رو به افزایش بود، به طوریکه هر روز 5 یا 6 برابر روز قبل بود، ولی الان خوشبختانه تعداد موارد جدید به حالت سکون یعنی به تعداد قابل قبول رسیده است.
وی این مساله را نشانه بسیار خوبی دانست و اظهار کرد: البته هنوز در خصوص بیماری‌زایی این ویروس جدید تحقیقات کامل نشده و نمی‌توان قضاوت دقیقی کرد. همچنین باید دقت کرد که در شهر ووهان چین تاکنون تعداد زیادی از افراد مبتلا شده‌اند و این مساله با پایدار شدن آمار ابتلا ارتباط دارد.
وی با بیان اینکه به اعتقاد اپیدمیولوژیست‌ها آمار اعلامی ابتلا به کروناویروس جدید تنها پنج درصد موارد واقعی ابتلاست، ادامه داد: به عبارت دیگر ۹۵ درصد موارد یا خفیف و بدون علامت بوده و نیازی به مراجعه به پزشک نداشته و یا شناسایی و تشخیص داده نشده است.
وی ادامه داد: موارد ابتلا به این بیماری اغلب از سوی کشورهایی گزارش شده که از نظر مالی توانایی خرید کیت تشخیصی را داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به کشورهای فرانسه، آمریکا، کانادا، استرالیا، آلمان و ایتالیا اشاره کرد. در سایر کشورها که توان مالی پایین‌تری داشته  و به امکانات تشخیصی بیماری دسترسی ندارند موارد ابتلا گزارش نشده است، به عبارت دیگر ممکن است در بسیاری از کشورها موارد ابتلا وجود داشته ولی امکان تشخیص و شناسایی آن وجود نداشته باشد. در کشور ما نیز امکان ورود ویروس وجود دارد ولی احتمالا نوع سبک و بدون علامت آن بوده که طی آن مراجعه به پزشک الزامی نداشته و در نتیجه آزمایشی برای تشخیص آن درخواست نشده و شناسایی نشده است.
مردم به شایعات بی‌اساس توجه نکنند
وی تعداد کیت‌های تشخیصی ارایه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت را محدود دانست و گفت: البته بیمارانی با علائم مشابه عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی مانند آنفلوآنزا و سایر بیماری‌ها به پزشک مراجعه کرده‌اند که همگی آزمایش شده‌اند، ولی تاکنون مورد قطعی و ثابت شده‌ای از کروناویروس جدید در کشور تایید نشده است.
عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا در خاتمه با بیان اینکه مردم باید همچنان هوشیار بوده و ضمن رعایت نکات ایمنی و بهداشتی به شایعات بی‌اساس توجه نکنند، اظهار کرد: متاسفانه عده‌ای در این شرایط به جای کمک به حفظ آرامش جامعه، برای مردم دغدغه‌های بی‌جا ایجاد می‌کنند، با این حال مردم مردم باید هوشیار باشند و در صورت مشاهده بیماری مشابه و موارد مشکوک به پزشک مراجعه کنند و در این شرایط به توصیه‌های بهداشتی درمانی توجه بیشتری داشته باشند.
کد مطلب: 124084
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *