۰
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۲

تکذیب شایعه بیماری دلفین برج میلاد

در پی انتشار ویدیویی درباره وضعیت دلفین دلفیناریوم برج میلاد،مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان محیط زیست گفت: این حیوان درحال حاضرهیچگونه مشکلی ندارد.
در پی انتشار ویدیویی درباره وضعیت دلفین دلفیناریوم برج میلاد،مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان محیط زیست گفت: این حیوان درحال حاضرهیچگونه مشکلی ندارد.
به گزارش ایسنا انتشار ویدیویی درباره وضعیت دلفین دلفیناریوم برج میلاد باعث شد که بعداز ظهر روز گذشته (۱۰ فروردین ماه) جمعی از مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل استان تهران، با مراجعه سرزده به این مرکز در جریان آخرین وضعیت نگهداری این دلفین قرار گیرند.
داود میرشکار - مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم ها و سواحل دریایی سازمان محیط زیستر - در تشریح این بازدید، ضمن اشاره به اینکه وضعیت عمومی و ظاهری دلفین، درحال حاضر ثابت و مناسب است، گفت: در این بازدید نوع و مقدار تغذیه و انبار غذایی این جاندار مورد پایش و رصد قرار گرفت.
وی افزود: از نظر رسیدگی به دلفین، مربیان و دامپزشک به‌طور دایم حضور دارند و براساس توضیحات مسئولان این مجموعه و شواهد موجود، تمرینات و نمایش‌های انفرادی دلفین، به‌صورت روزانه و مرتب انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان محیط زیست با بیان اینکه این حیوان درحال حاضر هیچگونه مشکلی ندارد، تأکید کرد: از آنجا که دلفین‌ها حیواناتی گروهی و اجتماعی هستند، با توجه به شرایط پیش آمده و مرگ دلفین اول، این دلفین تنها شده است و تنهایی برای این جاندار مناسب نیست.
میر شکار در ادامه تصریح کرد: با توجه به اظهارات مسئولان این مجموعه، تصمیم مدیریت دلفیناریوم بر انتقال دلفین به زیستگاه اصلی خود در دریای سیاه است و سازمان محیط زیست نیز مجوزهای لازم برای این کار را صادر کرده اما این موضوع با محدودیت های هوایی به دلیل شیوع کرونا مواجه شده است.
وی با اشاره به اینکه این تلاش‌ها کماکان ادامه دارد و پیگیری‌های لازم نیز از سوی محیط زیست برای تسهیل در این موضوع انجام می‌شود، گفت: در این خصوص برنامه مدیریت مجموعه آن است که دلفین مورد نظر، چندماهی به یک کمپ پیش بینی شده در سواحل دریای سیاه که زیستگاه اصلی این حیوان است، منتقل شود و پس از آموزش‌های لازم و برخورداری از شرایط کامل رهاسازی به طبیعت خود بازگردد.
محمد کرمی - رییس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست استان تهران - نیز در این بازدید اظهارکرد: بعد از مرگ دلفین اول، بر اساس دستورالعمل‌های موجود، اقدامات اولیه و قانونی صورت گرفته است و با تعیین یک کارشناس معین، وضعیت نگهداری و سلامت این دلفین از سوی محیط زیست استان تهران کنترل و پایش م‌یشود.
وی با اشاره به اینکه در دوماه پایانی سال، شش مرتبه از این مرکز، بازدید سرزده انجام شده است،اظهارکرد: کارشناس اداره کل محیط زیست استان تهران در هربار مراجعه، تمامی شرایط نگهداری این حیوان را رصد کرده است و گزارش‌های کارشناسی در هر بازدید تهیه شده که در هیچ یک از موارد، موضوع خاص و مشکوکی در بحث تغذیه و سلامت این حیوان وجود نداشته است.
رییس اداره نظارت برحیات وحش محیط زیست استان تهران در پایان گفت: به هرحال تا زمانی که دلفین مذکور در این مرکز نگهداری شود، محیط زیست وظایف ذاتی و قانونی خود را در مورد سلامت و وضعیت نگهداری آن انجام خواهد داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، طی روزهای اخیر ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که در آن دامپزشک روس دلفیناریوم برج میلاد توضیحاتی در خصوص وضعیت کاسیا - دلفین این دلفیناریوم - موضوع شیوع ویروس کرونا و پاره‌ای از محدودیت‌ها برای انتقال هوایی این دلفین به خارج از کشور ارائه و از مجامع بین المللی و سایر کشورها درخواست کمک برای خروج این حیوان و انتقال به کشور ثالث کرده بود. این ویدئو در یکی از صفحات اینستاگرامی، باعنوان "دلفین دلفیناریوم برج میلاد درحال مرگ است" منتشر و علت این موضوع هم گرسنگی و تنهایی این دلفین عنوان شده بود.
کد مطلب: 126423
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *