۰
پنجشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۲

هلال ماه‌رمضان در غروب پنج شنبه دیده نمی‌شود

عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان با بیان اینکه غروب پنج شنبه (چهارم اردیبهشت) احتمال رصد ماه در هیچ کجای ایران فراهم نیست، از امکان رصد هلال ماه رمضان در غروب روز جمعه، پنجم اردیبهشت ماه خبر داد.
عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان با بیان اینکه غروب پنج شنبه (چهارم اردیبهشت) احتمال رصد ماه در هیچ کجای ایران فراهم نیست، از امکان رصد هلال ماه رمضان در غروب روز جمعه، پنجم اردیبهشت ماه خبر داد.
عمران مرادی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس تقویم رسمی کشور، شنبه- ششم اردیبهشت ۱۳۹۹ روز اول رمضان ۱۴۴۱ هجری قمری است. بر این اساس در صورت تایید رویت هلال ماه در غروب روز جمعه، روز شنبه اول ماه رمضان اعلام خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه رویت هلال اول رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: رویت هلال ماه در رمضان به لحاظ شرعی و مذهبی از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، در حال حاضر سال‌هاست رویت‌گران هلال در این زمینه در ایران فعال هستند.
این مدرس و پژوهشگر نجوم ادامه داد: در ایران ستاد استهلال در بیت مقام معظم رهبری فعال است و هر ساله گروه‌های زیادی در مناطق کوهستانی که بتوانند ماه را به خوبی رصد کنند، مشاهدات خود را به دفتر مرکزی می‌فرستند و رصدگران برتر پس از بررسی گزارش‌ها و اثبات صحت و ارسال به بیت مقام معظم رهبری در صورت تایید مسایل شرعی، روز نخست ماه رمضان اعلام می‌شود.
عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب به رویت هلال ماه‌های قمری اشاره کرد و گفت: از لحاظ نجوم، رویت هلال ماه‌های قمری با یکدیگر متفاوت است و ممکن است گاهی شرایط رصد ساده و گاهی دشوار باشد.
وی گفت: پارامترهایی برای رصد هلال اول ماه وجود دارد که نشان می‌دهد، رصد هلال ماه سخت است یا آسان و این آیتم‌ها در ماه‌های مختلف متفاوت است.
به گفته مرادی ضخامت هلال، میزان سطح روشن ماه نسبت به سطح کل آن (فاز ماه)، ماه در اوج است یا حضیض، مدت زمان مکث ماه در آسمان بعد از غروب خورشید و ارتفاع ماه در زمان غروب خورشید از جمله این پارامترها هستند که هر یک از این پارامترها موجب می‌شود، شرایط رصد متغیر شود.
عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب یادآور شد: علاوه بر این‌ها شرط صاف بودن هوا نیز برای رصد هلال ماه وجود دارد و شرایط هوایی نیز بسیار مهم است.
ماه در حالت «ماه نو» شرایط رصدی بدی دارد
وی با بیان اینکه ماه از روز پنجشنبه «ماه نو» می شود، در توضیح این پدیده، گفت: ماه نو به زمانی گفته می شود که ماه در حرکت خود به دور زمین، بین خورشید و زمین است و از زمین در راستای خورشید یا در حالت مقارنه خورشید قرار می گیرد که در این حالت شرایط رصدی بدی دارد.
مرادی با تاکید براینکه ماه نو زمانی است که ماه را در آسمان نمی بینیم، تصریح کرد: به دلیل اینکه ماه با خورشید طلوع و با آن غروب می کند، امکان رصد آن در آسمان فراهم نیست و برای دیدن آن باید صبر کنیم تا ماه از خورشید دور شود. زمانی که ماه نو و مقارنه با خورشید اتفاق می افتد، امکان رصد از بین می رود و از لحظه مقارنه با گذشت زمان فاصله ماه و خورشید افزایش می یابد و ماه نو متولد می شود. هرچه سن ماه بیشتر شود جدایی از خورشید نیز بیشتر و انتظار رویت ماه افزایش می یابد.
به گفته این مدرس نجوم ماه باید حدود ۷ درجه که به آن جدایی زاویه ای هلال ماه می گویند، برسد تا شرایط رصدی آن در آسمان فراهم شود. به این میزان این حد دانژن گفته می شود و یعنی فاصله ظاهری ماه از خورشید زیاد شده و این انتظار را داریم که ماه را در آسمان رصد کنیم.
وی خاطرنشان کرد: غروب پنج شنبه ماه به دلیل اینکه ماه نو است در آسمان نیست و امکان رصد آن وجود ندارد، اما غروب جمعه احتمال رویت هلال فراهم است و به نظر می رسد رویت هلال امکان پذیر باشد.
۱۹:۴۰ تا ۲۰:۵۰ غروب جمعه، زمان رصد هلال ماه رمضان
مرادی تصریح کرد: ماه در غروب جمعه از زمان غروب خورشید در ساعت۱۹:۴۰ تا زمان غروب ماه در ساعت ۲۰:۵۰ قابل رصد خواهد بود و اگر در روز جمعه ماه رویت شود روز شنبه اول ماه رمضان ۱۴۴۱ هجری قمری است.
به گفته وی در شرایط ماه نو بهترین زمان رصد دیگر اجرام آسمانی است، زیرا نور ماه مانع رصد نیست و علاقه مندان به نجوم می توانند از این فرصت استفاده کرده و اجرام آسمانی را رصد کنند.
کد مطلب: 127944
برچسب ها: رصد ماه ماه رمضان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *