۰
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۱۸

کواکبیان:اجماع اصلاح‌طلبان بر کاندیدای غیراصلاح‌طلب، خودکشی است

دبیرکل حزب مردم‌سالاری، اجماع اصلاح‌طلبان بر روی یک کاندیدای غیراصلاح‌طلب در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم را خودکشی سیاسی دانست.
مصطفی کواکبیان درباره مطرح شدن پیشنهادی از سوی برخی افراد مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان بهتر است بر روی یک کاندیدای غیراصلاح‌طلب اجماع کنند، گفت: این کار، خودکشی سیاسی است.
وی با بیان اینکه ما یا کاندیدا نخواهیم داشت یا حتما یک کاندیدای اصلاح‌طلب معرفی خواهیم کرد، افزود: مگر نخبه اصلاح‌طلب کم داریم؟ درست است که شاید برخی دوستان تمایل نداشته باشند کاندیدا شوند و هرچند که بارها گفته‌ایم اگر آقای خاتمی کاندیدا شود حتما از او حمایت می‌کنیم، اما مفهوم این حرف این نیست که بگوییم یا خاتمی یا هیچ‌کس. این تفکر که بگویند اصلاح‌طلبان باید بر روی یک کاندیدای اجاره‌ای اجماع کنند، انحرافی‌ترین تفکر است.
اهم صحبت‌های دبیرکل حزب مردمسالاری به نقل از ایسنا می آید:
* حزب مردم‌سالاری همچنان به دنبال تبیین «طرح مناسک» است. طرح مناسک با توجه به تجربه انتخابات سال ۸۴ بر این باور است که در یک مجمع حداقل چهار هزار نفره از سراسر کشور که نمایندگان تمام استان‌ها، احزاب و نخبگان اصلاح‌طلب در آن حضور داشته باشند باید تمام کاندیداهایی با گرایش اصلاح‌طلب هستند دیدگاه‌های خود را مطرح کنند و پس از رای‌گیری، فرد برتر و برگزیده به عنوان کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان شناخته شود.
* هنوز همه اصلاح‌طلبان اعلام نکرده‌اند که می‌خواهند وارد عرصه انتخابات شوند و ما در حال بسترسازی هستیم تا این اتفاق بیفتد. اگر مُر قانون انتخابات دقیقا اجرا شود، نوعی عدالت تبلیغاتی برای افراد محتمل‌الورود وجود داشته باشد و اینطور نباشد که صداوسیما برنامه‌های خود را فقط برای یک جریان خاص تدارک ببینند، همچنین هیچگونه تخلفی از قانون انتخابات انجام نگیرد و از امکانات دولتی به نفع فعالیت‌های انتخاباتی استفاده شود، در این صورت شرایط ورود به عرصه انتخابات فراهم‌ خواهد بود.
بعید می‌دانم طرح اصلاح قانون انتخابات به نتیجه برسد
* بعید می‌دانم طرح‌های جدیدی که برای قانون انتخابات مطرح می‌کنند به نتیجه برسد. ما در مجلس هشتم طرحی قوی‌تر از آنچه امروز ارائه می‌شود مطرح کردیم و مثلا در آن تاکید کردیم که در تفسیر «رجل سیاسی»، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها،‌ دبیرکل‌های احزاب، مدیران مطبوعات و شخصیت‌های صاحب‌نظر نیز گنجانده شوند ولی شورای نگهبان این طرح را رد کرد و دوباره به مجلس آمد و پس از یکی دو رفت و برگشت، در نهایت بیش از سه سال است که این طرح در مجلس گرد و خاک می‌خورد. از مجمع تشخیص مصحلت نظام و رییس آن درخواست داریم که آن طرح را دوباره به جریان بیندازند چرا که آن طرح می‌تواند به انتخابات آتی برسد ولی طرح‌های دیگر نمی‌رسند.
* شرایط امروز کشور به گونه‌ای است که همه باید در عرصه حضور داشته باشیم و اصلاح‌طلب‌ها نیز باید انتخابات را نه فقط به عنوان نقطه‌ای برای انتقال قدرت، بلکه به عنوان فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خود و نقد وضعیت فعلی کشور بدانند.
* اگر آقای هاشمی رفسنجانی بخواهد به طور جدی بازی‌گردانی سیاسی داشته باشد و این طرح واقعا عملی شود، طرحی دلسوزانه است. نباید عده‌ای بگویند که این طرح‌ها توطئه و فتنه است چراکه اینها از سر دلسوزی و برای برون‌رفت از مشکلات کشور است.
* اجرای طرح دولت ائتلافی در صورت وجود شرایط مناسب بین طیف‌های مختلف سیاسی در زمان پس از انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم را مناسب است. من طرفدار دولت ائتلافی هستم ولی نمی‌شود قبل از انتخابات ائتلاف کرد بلکه باید اجازه بدهیم انتخابات به خوبی پیش برود و بعد، طیف پیروز در صورت تمایل می‌تواند از نخبگان بخش‌های مختلف کشور ولو با تفکرات سیاسی متفاوت، استفاده کند.
کد مطلب: 12982
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *