۰
جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۰

حوزه‌های علمیه نباید دولتی باشند

رئیس مجلس با بیان اینکه در گذشته ایران با این نوع صف‌کشی کشورهای غربی مواجه نبوده است، یادآور شد: هم‌اکنون این کشور‌ها روش مبارزه سیاسی و امنیتی از طریق افزایش فشار اقتصادی را انتخاب کرده‌اند
به گزارش ایلنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز (پنج‌شنبه) در سخنانی در گردهمایی بزرگ مبلغان به مناسبت اعزام مبلغان تبلیغی در آستانه ماه محرم با بیان اینکه در کشور به خاطر وجود ریشه‌های فرهنگ دینی، برگزاری این‌گونه مراسم‌ها نشانگر حب مردم به اهل بیت (ع) است، اظهار داشت: خوشبختانه طلّاب با احساس وظیفه از فرصت استفاده کرده و معارف دینی را در جامعه اشاعه می‌دهند.
وی با اعلام اینکه مبلغان با صبر و تلاش وظایف خویش را به نحو احسن انجام می‌دهند، گفت: این افراد از زمان و شرایط کنونی و ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و احکام اسلامی را به مردم ارائه می‌کنند.
رئیس مجلس یکی از ویژگی‌های تفکر شیعی را استقلال فکری دانست و افزود: خوشبختانه حوزه در سال‌های گذشته به علت پیوند مستقیم با مردم توانسته است نیازهای فکری جامعه را تأمین کند.
وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب رسانه‌ها و مراکز فرهنگی تلاش‌های بسیاری را برای گسترش فرهنگ دینی انجام دادند، ولی به طور حتم هیچکدام از این تلاش‌ها نمی‌تواند جایگزین روش سنتی حوزه‌ها و مساجد در ارتباط با مردم باشد، زیرا این اقدامات تأثیرگذاری بیشتری بر مردم داشته است.
علی لاریجانی با اعلام اینکه روحانیون صدای مردم هستند، یادآور شد: این افراد حرف و درد مردم را از نزدیک شنیده و پاسخگوی نیازهای فکری جامعه هستند که این موضوع بسیار باارزش است؛ از طرف دیگر روحانیون در مواقع سرور و سختی در کنار مردم بوده‌اند که این موضوع موجب شده است که همیشه محل رجوع مردم باشند.
وی با اشاره به تأکید مجلس در رابطه با دولتی نشدن حوزه‌های علمیه کشور، تصریح کرد: این موضوع بسیار حساس است و در درازمدت تأثیرات خود را نمایان می‌کند.
رئیس قوه مقننه کشورمان با اشاره به مهاجرت مبلغان به شهر‌ها و مناطق محروم، اضافه کرد: با توجه به وضعیت کنونی کشور در حوزه‌های داخلی و بین‌المللی شما مبلغان به عنوان حاملان فکر دینی می‌توانید کمک‌های زیادی به ملت ایران کنید.
وی با ذکر این نکته که وضعیت کنونی کشور از نظر ظرفیت و تهدید‌ها در قیاس با گذشته بسیار متفاوت است، یادآور شد: کشور ما بعد از انقلاب با تهدیدات بسیاری روبرو بوده است، از طرف دیگر با شروع جنگ تحمیلی هزینه‌های بسیاری به کشور وارد شد، اما ظرفیت‌هایی را هم به وجود آورد که اهّم آن این بود که مردم فهمیدند دشمن نمی‌تواند با فشار نظامی ملت ایران را از اهداف خود منحرف کند.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان تأکید کرد: جنگ تحمیلی به طور حتم هزینه‌های بسیاری داشت، اما نکته‌ای در این اتفاق بود که ظرفیت‌های ملت بزرگ ایران را پدیدار کرد، به همین دلیل بعد از فروپاشی شوروی، آمریکا و غرب به افغانستان، عراق، لبنان و چند کشور دیگر حمله کرد ولی به علت همین ظرفیت‌ها نتوانست با ایران ستیز کند.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون سناریوی کشورهای غربی به ویژه آمریکا بر علیه ملت ایران تغییر کرده است، گفت: هم‌اکنون کشورهای غربی برای ستیز با ایران به سمت امور سیاسی و بین‌المللی گرایش پیدا کرده‌اند که عملا در ۱۶ سال اخیر این موضوع قابل مشاهده بوده است.
نماینده مردم قم در مجلس با تأکید بر اینکه یکی از ادعاهای واهی غرب علیه ملت ایران برای اجرای سناریوهای خود مسئله هسته‌ای ایران و حقوق بشر است، تصریح کرد: متأسفانه در یک دهه اخیر کشورهای غربی با استفاده از ابزارهایی همچون سازمان ملل و شورای امنیت به دنبال متوقف کردن اهداف ملت ایران بوده‌اند که این موضوع را می‌توان هم‌اکنون در گزارش احمد شهید مشاهده کرد.
وی افزود: گزارش اخیر احمد شهید به طور حتم نشانه عمق کینه کشورهای غربی و استکباری علیه ملت ایران است. در این گزارش آمده است که مجلس شورای اسلامی ایران قوانینی را در رابطه با مزاحمت برای حقوق بشر و امور بین‌الملل مانند قانون مجازات اسلامی تصویب می‌کند که این موضوع باعث تأسف است.
لاریجانی با اعلام اینکه هم‌اکنون مسئله هسته‌ای ایران وارد فاز جدیدی در عرصه بین‌الملل شده است، تاکید کرد: متاسفانه کشور‌ها در عرصه بین‌الملل با مدیریت آمریکا زد و بندی را با هدف افزایش فشار اقتصادی علیه ملت ایران به راه انداخته‌اند که هم‌اکنون در عرصه بین‌الملل با ماجراجویی غرب بر علیه ملت ایران به بهانه موضوع هسته‌ای مواجه هستیم.
این عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی گفت: البته افزایش فشارهای کشورهای غربی بر علیه ایران عوامل دیگری دارد که از این عوامل می‌توان به تحولات کشورهای منطقه و عربی مانند مصر، لیبی و بحرین اشاره کرد که به طور حتم این انقلاب‌ها پیام‌های بسیاری را برای کشورهای غربی داشت. آن‌ها هم‌اکنون می‌دانند که ملت‌های منطقه بیدار شده‌اند و اذعان دارند که نوع رفتار سیاسی ایران در چند دهه اخیر و ایستادگی ملت در برابر آمریکا گشایشی را در این رابطه به وجود آورده است، لذا هدف اصلی افزایش فشار اقتصادی منحرف کردن ایران از مدیریت و انتقال تفکر انقلابی به کشورهای منطقه است.
رئیس مجلس با بیان اینکه در گذشته کشور ایران با این نوع اراده و صف‌کشی کشورهای غربی مواجه نبوده است، یادآور شد: هم‌اکنون این کشور‌ها روش مبارزه سیاسی و امنیتی از طریق افزایش فشار اقتصادی را انتخاب کرده‌اند، لذا ملت ایران برای مقابله با این موضوع باید استقامت اقتصادی را در پیش گیرند.
این عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس شرایط داخلی کشور را از نظر تورم و اشتغال حساس دانست و گفت: متأسفانه هم‌اکنون تورم زیادی در کشور به وجود آمده است که ریشه اصلی آن در تحریم و مشکلات اقتصادی است، بنابراین باید با اتخاذ تدابیر مناسب با توجه به ظرفیت‌های کنونی کشور مشکلات را کاهش داد.
وی با تأکید بر اینکه به طور حتم انکار مشکلات و وضعیت کنونی کشور، وضعیت را تسهیل نمی‌کند، تصریح کرد: مسئولان باید وضعیت کنونی را پذیرفته و با تحلیل درست و دادن راه حل‌های مناسب در جهت حل موضوعات گام بردارند.
رئیس مجلس با بیان اینکه ریشه اصلی مشکلات اقتصادی کشور افزایش واردات بی‌رویه است، تصریح کرد: به طور حتم کشوری که درگیر جنگ سیاسی با کشورهای دیگر است، نباید اقدام به واردات بی‌رویه کند؛ از طرف دیگر باید با برنامه‌ریزی در جهت حمایت از تولید داخل گام برداشت.
وی ادامه داد: رهبری در سال جاری با تحلیل و دوراندیشی بسیار شعار امسال را تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی تعیین کردند زیرا علاج وضعیت کنونی کشور تحقق اقتصاد مقاومتی است که باید آن را دنبال کرد.
رئیس دستگاه قانونگذاری کشورمان با انتقاد از افزایش میزان نقدینگی در جامعه و کشور، تأکید کرد: به طور حتم این میزان اعتبار به هر سمتی برود موجب ایجاد تورم می‌شود.
وی با بیان اینکه ایجاد فضای کسب و کار، راه رونق تولید و بهبود شرایط اقتصاد در هر کشور است، افزود: متأسفانه کشور ما از این جهت با مشکلات بسیاری روبرو است.
علی لاریجانی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب به بخش‌های دولتی و مسئولان در رابطه با شناخت مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: به طور حتم یکی از مؤلفه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی مردمی‌کردن اقتصاد کشور است، لذا مسئولان باید با برنامه‌ریزی مناسب مردم را در جهت افزایش سرمایه‌گذاری تشویق کنند که این موضوع به طور حتم موجب رونق اقتصادی می‌شود.
این نماینده مجلس نهم ادامه داد: حدود یک دهه است که رهبر معظم انقلاب سیاست‌های اصل ۴۴ را ابلاغ کرده‌اند که در آن افزایش تولید داخل بسیار تأکید شده است و امروز هم می‌توان این سیاست‌ها را در شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی مشاهده کرد.
وی با بیان اینکه مردمی‌کردن اقتصاد کشور نیازمند ایجاد یک اراده در جامعه است، گفت: برای تحقق این موضوع نخست باید بسترهای آن از سوی دولت و مجلس فراهم شود که خوشبختانه مجلس در چند سال اخیر قوانین مناسبی را مانند قانون بهبود فضای کسب و کار به تصویب رسانده است؛ از طرف دیگر هم‌اکنون لایحه‌ای در راه مجلس است تا بتوانیم با تصویب آن در سرمایه‌گذاری در کشور را تسهیل کنیم.
لاریجانی با تأکید بر اینکه مؤلفه اصلی اقتصاد مقاومتی خودکفایی در تولید کالاهای اساسی است، تصریح کرد: در دولت‌های قبل رهبر معظم انقلاب می‌فرمودند که باید در جهت خودکفایی در محصولات گام برداریم، از این رو هم‌اکنون هیچ کشوری مایحتاج اولیه خود را در دست کشورهای دیگر نمی‌گذارد؛ از طرف دیگر عقل حکم می‌کند که با توجه به مبارزه ملت ایران با دولت‌های غرب و شرق در جهت خودکفایی کالاهای اساسی گام برداریم.
وی با اشاره به اقدام مناسب دولت در ابلاغ قیمت معقولانه گندم، تأکید کرد: خوشبختانه دولت در این موضوع بسیار خوب عمل کرده است، لذا اگر قیمت گندم متناسب با شرایط تعیین شود، کشاورزان هم برای تولید محصولات به ویژه گندم ترغیب می‌شوند، از طرف دیگر وزارت جهاد کشاورزی با برنامه‌ریزی به کشاورزان کمک کرد تا برنج را دو بار متوالی کشت کنند، از این رو هم‌اکنون اقتصاد کشور به ابتکارات این چنینی مجهز شده است.
لاریجانی با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های کشور در حوزه صنعت، افزود: در چند سال اخیر هزینه‌های بسیاری در حوزه صنعت برای واردات تکنولوژی‌های به روز انجام شده است، اما هم‌اکنون در این حوزه نواقص بسیاری وجود دارد، لذا مسئولان باید با تدابیر ویژه به مشکلات این حوزه رسیدگی کنند، از طرف دیگر باید با رفع مشکلات و ارائه تسهیلات بانکی به صنایع در جهت کاهش واردات محصولات صنعتی از خارج از کشور تلاش شود.
وی با تأکید بر اینکه تمام بخش‌های دولتی و ظرفیت‌های کشور برای حمایت از صنایع گام بردارند، گفت: به طور حتم باید به مقوله تولید به عنوان فکر جهادی نگاه کرد.
رئیس مجلس با انتقاد از عملکرد مسئولان محلی استان‌های شمالی کشور به علت بی‌توجهی به تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، تصریح کرد: تمام دستگاه‌ها به ویژه دستگاه‌های قضایی باید با این‌گونه اقدامات برخورد جدی کنند، زیرا باغ و ویلا را می‌توان در تمام نقاط کشور احداث کرد اما ایجاد زمین‌های کشاورزی به شرایط آب و هوا بستگی دارد. از طرف دیگر رسانه‌ها و حتی شما مبلغان هم باید در جهت افزایش تولید محصولات کشاورزی در کشور گام بردارید.
وی با اشاره به تفکرات و فرمایشات امام‌خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب در رابطه با ترویج فرهنگ وحدت در میان مسئولان، یادآور شد: در کشوری که آزادی و آرای مختلف وجود دارد، اختلاف‌نظر‌ها و نقدهای سازنده هیچ اشکالی ندارد، لذا نوع بیان و طرح موضوع می‌تواند در ایجاد وحدت تأثیرگذار باشد.
رئیس مجلس با انتقاد از ایجاد تفکر تخریبی و تهمت در کشور، خاطرنشان کرد: به طور حتم اقدامات و اظهارات کینه‌توزانه مشکلات بسیاری را برای کشور ایجاد می‌کند. از طرف دیگر رهبر معظم انقلاب بار‌ها تأکید فرموده‌اند که اختلاف‌نظر اشکالی ندارد ولی اختلافات نباید تبدیل به جدال شود.
وی با بیان اینکه بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، انگ‌زدن، تخریب کردن و بزرگ کردن موضوعات و ماجرا‌ها امری خائنانه است، افزود: هم‌اکنون کشور در شرایطی قرار دارد که تمام مسئولان باید تمام اراده خود را به سمت تولید معطوف کنند.
رئیس نهاد قانونگذاری با تأکید بر اینکه بر اساس روایت امام حسین (ع)، داشتن عقل، دین، ادب، حیا و اخلاق خوش موجب سعادتمندی انسان می‌شود، تصریح کرد: در کشور هم‌اکنون مشکلات زیادی وجود دارد و یکی از راه‌های به‌وجود آمدن آن‌ها این است که فضای یأس را در کشور ایجاد کنیم و یقیناً این موضوع آسیب‌های زیادی را به وضعیت کنونی می‌زند، از طرف دیگر راه اصلی و تأثیرگذار ایجاد روحیه مثبت و همدلی است که باید بین دستگاه‌ها این موضوع ایجاد شود.
علی لاریجانی در خاتمه در پاسخ به سؤالی در رابطه با وضعیت کنونی بودجه فرهنگی کشور، توضیح داد: به طور حتم تخصیص بودجه فرهنگی یکی از اقدامات مهم دولت باید باشد، لذا در حال حاضر ردیف‌های مناسبی برای وزارتخانه اختصاص داده شده است.
کد مطلب: 13262
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *