۰
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴

۱۱باور نادرست درباره کرونا

از زمان آغاز همه گیری بیماری کووید-۱۹، اطلاعات و توصیه‌های نادرست بسیاری رواج پیدا کرده که راه تشخیص واقعیت را برای مردم دشوار کرده است. در اینجا ۱۱ مورد از بزرگترین توصیه‌های نادرست در خصوص کرونا آورده شده است.
از زمان آغاز همه گیری بیماری کووید-۱۹، اطلاعات و توصیه‌های نادرست بسیاری رواج پیدا کرده که راه تشخیص واقعیت را برای مردم دشوار کرده است. در اینجا ۱۱ مورد از بزرگترین توصیه‌های نادرست در خصوص کرونا آورده شده است.
ایندیپندنت در مطلبی با عنوان «۱۱ افسانه بزرگ در مورد ویروس کرونا» نوشت؛  از زمان آغاز همه گیری کرونا در سراسر جهان، توصیه‌های گیج کننده و گاه متناقضی در مورد این ویروس وجود داشته است. آیا نباید ماسک بزنیم، آیا پوشیدن دستکش کمک می‌کند؟ آیا امکان انتقال ویروس از حیوانات خانگی به انسان وجود دارد و غیره.  

در این میان، به رغم شمار بسیار اطلاعات در مورد شیوع کووید-۱۹، توصیه‌های اندک و ثابتی در این خصوص از سوی سازمان جهانی بهداشت ارائه شده است؛ از جمله حفظ فاصله اجتماعی، شستن مرتب دست‌ها، ماندن در خانه در صورت داشتن علائمی از جمله تب بالا، سرفه مداوم و یا از دست دادن حس بویایی یا چشایی.  

در ادامه مطلب درج‌شده در این روزنامه بریتانیایی می‌خوانیم: اما اطلاعات نادرست بسیار در خصوص کرونا و راه‌های مبارزه با آن به شدت در حال ترویج است و این امر راه تشخیص واقعیت را برای مردم دشوار کرده است.  

در پایگاه خبری سازمان جهانی بهداشت هم برخی از این اطلاعات نادرست درج شده از جمله مصرف مایع سفیدکننده برای مبارزه با کرونا و یا وجود شبکه‌های تلفن همراه که باعث افزایش انتقال نمی‌شوند.  

۱۱ مورد از مهم ترین اطلاعات نادرست درباره کرونا که از سوی سازمان جهانی بهداشت نیز آورده شده است؛  

۱. هنگام ورزش باید ماسک بزنید
در حالیکه تصور می‌شود هنگام ورزش خارج از منزل باید از ماسک استفاده کرد، سازمان جهانی بهداشت توضیح می‌دهد پوشیدن ماسک هنگام ورزش "ممکن است توانایی نفس کشیدن آسان را کاهش دهد، ضمن انکه زدن ماسک در هنگام ورزش به طور بالقوه سبب افزایش رشد ارگانیسم‌ها پس از مرطوب شدن ماسک ناشی از تعریق می‌شود.  
این نهاد جهانی ضمن تاکید بر رعایت اقدامات مهم پیشگیرانه هنگام ورزش، حفظ فاصله اجتماعی دستکم یک متر را مهم می‌داند.  

۲- استفاده طولانی مدت از ماسک‌های پزشکی می‌تواند باعث کمبود اکسیژن شود 
سازمان جهانی بهداشت این نظریه را رد می‌کند. این سازمان اظهار می‌دارد که هنگام پوشیدن ماسک‌های پزشکی، مردم باید "اطمینان حاصل کنند که آن متناسب بااندازه صورت بوده و به‌اندازه کافی محکم است و به شما امکان تنفس طبیعی را می‌دهد.  
این نهاد بین المللی توصیه می‌کند که اگر از ماسک یکبار مصرف استفاده می‌کنید، نباید آن را بیش از دوبار مورد استفاده قرار دهید و در صورت مرطوب شدن ماسک آن را تعویض کنید.  

۳. اضافه کردن فلفل به غذای شما می‌تواند مانع از ابتلا به کووید-۱۹ شود
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که استفاده از فلفل در وعه‌های غذایی مصونیتی در برابر کرونا ایجاد نمی‌کند و شخص مبتلا هم نمی‌تواند از آن به عنوان راهی برای مبارزه با بیماری بهره ببرد.  
این سازمان می‌افزاید: حفظ سلامتی عمومی بسته به یک رژیم سالم غذایی در کنار ورزش و داشتن خواب کافی است.  

۴- نوشیدن الکل شما را در برابر ویروس محافظت می‌کند
 سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که نوشیدن الکل برای مبارزه با کرونا یک اشتباه است. علاوه بر این می‌تواند با به خطر انداختن سلامتی، بدن انسان را در برابر کرونا آسیب پذیرتر کند.  
در ماه مارس (اسفندماه)، یک کارشناس سازمان جهانی بهداشت هشدار دد که نوشیدن الکل برای مقابله با کرونا، یک راهبرد بی‌فایده است که حتی می‌تواند اوضاع را بدتر کند.  

 ۵- اسکنرهای حرارتی می‌توانند ویروس کرونا را تشخیص دهند 
در حال حاضر از اسکنرهای حرارتی در مکانهای عمومی مانند فرودگاه‌ها و مغازه‌ها برای بررسی دمای تخمینی بدن اعضای عمومی استفاده می‌شود.  
سازمان جهانی بهداشت استفاده از این دستگاه‌ها را برای تشخیص افراد مبتلا به کووید-۱۹ رد کرده و آن را تنها در تعیین دمای بدن افراد موثر دانسته است.  

۶. در حال حاضر برای درمان یا جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ دارو وجود دارد
سازمان بهداشت جهانی توضیح می‌دهد در حالیکه آزمایش چندین نوع دارو برای درمان کرونا در حال انجام است، در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان یا پیشگیری از کووید-۱۹ وجود ندارد.  
سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد هیدروکسی کلروکین یا هر داروی دیگری می‌تواند کووید-۱۹ را درمان یا از آن جلوگیری کند.  
این سازمان در عین حال همچنین استفاده از برخی داروها برای تسکین و درمان علائم را توصیه کرده است.  

۷. از مایع سفید کننده برای محافظت در برابر ویروس کرونا
در ماه آوریل (فروردین)، گزارش شد که «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا پیشنهاد کرده برای مقابله با کووید-۱۹ این ماده ضدعفونی را به خود تزریق کنند.  
سازمان جهانی بهداشت در واکنش به این اظهرات "اسپری و تزریق سفید کننده یا مواد ضد عفونی کننده دیگر را به بدن برای مقابله با کرونا رد کرد و چنین اقدامی را خطرناک خواند. هرچن این نهاد بین الملی استفاده از این ماده را برای ضدعفونی کردن سطوح موثر دانست.  

۸. استفاده از شبکه‌های ۵جی خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد 
در حالی که داستان سرایی‌ها در مورد ارتباط میان شبکه‌های تلفن همراه ۵ جی و انتقال کرونا بسیار بوده است، اما سازمان جهانی بهداشت هرگونه ارتباط میان این دو را رد کرده است.  
ویروس‌ها نمی‌توانند از طریق امواج رادیویی و شبکه‌های تلفن همراه حرکت کنند. ضمن آنکه کرونا در بسیاری از کشورها که شبکه تلفن همراه ۵ جی ندارند هم در حال گسترش است.  
ویروس کرونا از طریق قطره‌های تنفسی فرد مبتلا هنگام سرفه یا عطسه گسترش پیدا می‌کند ضمن آنکه لمس یک سطح آلوده و سپس دست به چشم، دهان یا بینی می‌تواند فرد را مبتلا کند.  

۹. درجه حرارت بالاتر و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب می‌تواند مانع ابتلا به کرونا شود
در آغاز گسترش بیماری کووید-۱۹، برخی اعتقاد داشتند که آب و هوای گرم مانع انتشار ویروس می‌شود. اما سازمان جهانی بهداشت هرگونه ارتباط میان گسترش ویروس کرونا و آب و هوا را رد کرده است.  
۱۰- افرادی که آزمایش کرونای انها مثبت است، ممکن است تا پایان عمر این ویروس را با خود داشته باشندسازمان جهانی بهداشت این اظهارنظر را رد کرده و می‌گوید بیشتر افراد مبتلا به کرونا بهبود پیدا می‌کنند و پس از بهبودی ویروس در بدن آن‌ها از بین می‌رود.  

۱۱- تمامی افراد از سنین مختلف به کرونا مبتلا نمی‌شوند.  
سازمان جهانی بهداشت تاکید می‌کند در حالیکه اعتقاد بر این است که کودکان احتمالا کمتر از بزرگسالان به کرونا مبتلا می‌شوند، اما امکان ابتلای آن‌ها وجود دارد و ویروس کرونا می‌تواند تمامی سنین را درگیر کند. برخی افراد، از جمله افراد مسن‌تر و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم، دیابت و بیماری‌های قلبی دارند، نسبت به کووید-۱۹ آسیب پذیرتر هستند.  

براساس آخرین آمار منتشر شده، تا به امروز بیش از ۱۴ میلیون و ۱۹۴ هزار نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و از این میان نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.  
کد مطلب: 133045
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *