۰
سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۲

بسته حمایتی معاونت علمی از ایده‌های معدنی

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به انتشار فراخوانی برای جذب ایده‌های نوآورانه در حوزه زمین شناسی، گفت: علاوه بر آن دو مرکز نوآوری و یک منطقه ویژه در حوزه معدن و یک پلتفرم همکاری‌های بین المللی در این حوزه راه اندازی خواهد شد
مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به انتشار فراخوانی برای جذب ایده‌های نوآورانه در حوزه زمین شناسی، گفت: علاوه بر آن دو مرکز نوآوری و یک منطقه ویژه در حوزه معدن و یک پلتفرم همکاری‌های بین المللی در این حوزه راه اندازی خواهد شد.
به گزارش ایسنا، کامبیز مهدی زاده در نشست خبری امروز منابع نفتی را برای توسعه و پیشرفت کافی ندانست و افزود: در زمانی تعداد کارخانه‌ها تعیین کننده میزان توسعه یافتگی کشورها بوده است، ولی امروزه میزان توسعه فناوری‌ها تعیین کننده توسعه یافتگی به شمار می‌رود.
وی با اشاره به وضعیت صنعت نفت کشور اظهار کرد: تنها در سال ۱۳۹۴ مبلغی بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار برای ترمیم و راه اندازی چاه‌های از دست رفته نفت هزینه شده است و چاه‌های نفتی مانند زالو، شیره جان اقتصاد کشور را به تحلیل می‌برند.
مهدی زاده معادن را جایگزین منابع نفتی ذکر کرد و ادامه داد: ایران با داشتن ۶۸ نوع ماده معدنی، کشور را در میان ۱۰ کشور شاخص معدنی به لحاظ تنوع معدنی قرار داده است، ولی متاسفانه در این حوزه بسیار مهجور و سنتی باقی مانده است.
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری عدم سرمایه گذاری در حوزه فناوری‌های معدن و ایجاد بسترهای لازم را از چالش‌های حوزه معدنی عنوان کرد و یادآور شد: به منظور رفع برخی از مشکلات این حوزه طرح "توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی" در سال جاری با دو هدف جایگزینی معدن با نفت و توسعه و ارتقای جایگاه علم زمین شناسی به عنوان رشته مادر در معاونت علمی تعریف شد.
وی ارتقای سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی، حمایت از استارتاپ‌ها و طرح‌های نو در حوزه معدن، کمک به توسعه بازار محصولات دانش بنیان حوزه معدن و صنایع معدنی، تسهیل تبادلات و همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی در حوزه معدن و ایجاد مطالعات کانی شناسی و تحقیقات روی مواد معدنی و انجام تحقیقات منطقه‌ای از ماموریت‌های طرح توسعه معدن تعیین شده است. 
مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری همچنین از انتشار فراخوانی برای جذب ایده‌های نوآورانه در حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی از امروز خبر داد و یادآور شد: محورهای این فراخوان شامل طرح‌های نوآورانه در زمینه‌های زمین‌شناسی، ارتقای ایمنی معدنکاری، ارتقای سلامت با بهره از علم زمین شناسی و توسعه اکتشاف در عمق تمرکز دارد.
به گفته وی، پس از ارسال ایده‌ها از سوی صاحبان ایده و شرکت‌های دانش‌بنیان و داوری طرح‌ها، از ایده‌های برتر حمایت می‌شود.
مهدی‌زاده راه اندازی دو مرکز نوآوری را از دیگر اقدامات حمایتی از فعالان حوزه معدن ذکر کرد و ادامه داد: یکی از این مراکز با همکاری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد است که در مهرماه سال جاری افتتاح می‌شود.
به گفته وی دومین مرکز نوآوری در برج فناوری کیش تاسیس خواهد شد.
مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری افزود: علاوه بر آن تفاهم نامه‌ای با منطقه ویژه ربع رشیدی در استان آذربایجان شرقی در زمینه راه اندازی منطقه ویژه فناوری‌های معدنی منعقد خواهد شد؛ چرا که این استان ظرفیت‌های خوبی در حوزه معدن دارد.
وی با اشاره به فعالیت بین المللی در این زمینه خاطر نشان کرد: با توجه به فراوانی منابع معدنی در کشور، در قالب طرح توسعه معدن اقدام به ایجاد پلتفرم همکاری‌های معدنی منطقه‌ای به منظور توسعه روابط اقتصاد معدنی با کشورهای منطقه کردیم.
کد مطلب: 135243
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *