۰
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۵
وزیر صنعت و تجارت:

وضعیت ذخیره کالای اساسی در نقطه قابل قبولی است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خوشبختانه با همکاری بانک مرکزی و پیگیری شبانه روزی و مساعی همکارانم در دو شرکت بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام بتدریج برای مشکلات راهکارهایی جستجو شد.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت درباره وضعیت ذخیره کالاهای اساسی در کشور گفت: خوشبختانه با همکاری نزدیک همه دستگاه ها بویژه بانک مرکزی بحمداله هم اینک وضعیت ذخیره کالای اساسی در نقطه قابل قبولی قرار دارد. مهدی غضنفری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه درگذشته مشکلاتی برای تامین کالاهای اساسی وجود داشت ، درحال حاضر وضعیت چگونه است ، گفت : در مقطعی درماه های پایانی سال قبل و ماه های نخستین سال جاری مشکلاتی در مورد تامین منابع مالی و جابجایی ارز وجود داشت که خوشبختانه با همکاری بانک مرکزی و پیگیری شبانه روزی و مساعی همکارانم در دو شرکت بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام بتدریج برای این مشکلات راهکارهایی جستجو شد.
قصد نداریم بازار را از طریق واردات تنظیم کنیم
وزیر صنعت ، معدن و تجارت در پاسخ به پرسشی دیگر درمورد اظهار نظر برخی مقامات میانی دولت در مورد برداشتن محدودیت ها در امر واردات عنوان کرد: ما قصد نداریم بازار را از طریق واردات تنظیم کنیم.
اصل در تنظیم بازار اتکا به تولید داخلی است
غضنفری با بیان اینکه ، همواره تذکر داده ایم که قاعده و اصل در تنظیم بازار اتکاء به تولید داخلی و پر کردن کمبودها از طریق واردات یک استثناء و فرع است، افزود: باید اتکاء به واردات را به حداقل برسانیم و هیچ فردی اجازه ندارد واردات بدون محدودیت را مطرح کند.
از نظر وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، تولید داخلی باید بیش از گذشته تقویت شود و نیازهای بازار داخلی و نیز صادرات از طریق تولید داخلی تامین گردد.
وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی براینکه چرا علیرغم اینکه دولت در سال گذشته به منظور حمایت از تولید داخلی واردات برخی کالاها از جمله مرغ را ممنوع کرد ، امسال مجددا از واردات آنها می گوید، توضیح داد : متاسفانه برخی بخش های تولیدی از فرصتی که از سال گذشته برای این گونه اقلام فراهم شده بود ، به درستی استفاده نکرده اند و به همین دلیل مشکلاتی در این خصوص بروز کرد .
سوء استفاده برخی از ممنوعیت واردات
دکتر غضنفری افزود: هر چند بروز چنین مشکلی در حوزه تولید دلایل متعددی داشت اما ممنوعیت وارداتی که از حدود یکسال قبل برای واردات برخی کالاها وضع شده بود و می توانست موجب اعتلای تولید شود مورد سوءاستفاده برخی قرار گرفت و موجی از فشارها بر مردم شریف کشورمان تحمیل شد.
وی تاکید کرد : در واقع وضع این محدودیت ها باید متناسب با حجم تولید داخلی پیش بینی می شد که متاسفانه از سوی دستگاه مربوطه رعایت نشده بود.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی دیگر با این موضوع که آیا با توجه به این وضعیت بازهم سیاست های گذشته ادامه خواهد یافت ، توضیح داد: حمایت از تولید داخلی سیاستی کلیدی و تغییرناپذیر دولت است و در سال تولید ملی باید بیش از گذشته مورد توجه باشد.
راهی جز قطع وابستگی از تولید خارجی وجود ندارد
غضنفری افزود: با توجه به تاکید رهبرمعظم انقلاب اسلامی در مورد اقتصاد مقاومتی راهی جز قطع وابستگی از تولیدات خارجی وجود ندارد ، باید دقت کنیم که محدودیت ها هوشمندانه وضع شود تا بی جهت فشاری به مردم وارد نشود.
کد مطلب: 1372
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *