۰
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۱۱
وزیر کشور:

سوخت نیروگاه ها باید ذخیره شود

وزیر کشور با اشاره به اینکه ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم و بستر رودخانه ها در هنگام بروز سیل موجب افزایش خسارت ها می شود، بر لزوم جلوگیری از این ساخت و سازها و برخورد قانونی با متجاوزین به حریم رودخانه ها تاکید کرد.
وزیر کشور با اشاره به اینکه ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم و بستر رودخانه ها در هنگام بروز سیل موجب افزایش خسارت ها می شود، بر لزوم جلوگیری از این ساخت و سازها و برخورد قانونی با متجاوزین به حریم رودخانه ها تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در جمع بندی جلسه ستاد ملی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران، گفت: جلسات این ستاد باید حداقل در هر فصل برگزار شود تا پیش بینی و آمادگی لازم جهت پیشگیری از حوادث غیر مترقبه داشته باشیم تا از این مسیر خسارت های این حوادث کاهش یابد و خدمات لازم را به مردم ارائه کنیم.
وی افزود: باید سابقه و تجربه گذشته را مد نظر قرار دهیم تا در نقاطی که حادثه خیز هستند غافلگیر نشویم و خسارت های در پی بروز حادثه را کاهش دهیم. به این ترتیب باید اطلاعات و تحلیل های بارش و دما به موقع ارائه شود. در حقیقت باید زمانی این اطلاعات ارائه شود که امکان پیش بینی و ایجاد آمادگی فراهم شود، مثلا ظرف مدت یک هفته پیش بینی ها در زمینه بارش و دما ارائه شود که پیشگیری در خصوص بروز حوادث امکان پذیر باشد. تمامی استان ها باید جلسات ستاد ملی پیشگیری را برگزار کنند و با شناسایی نقاط آسیب پذیر نسبت به تامین کمبودها اقدام کنند.
وی ادامه داد: باید بر مبنای تجربیات و سوابق گذشته در مناطق مختلف کشور اولویت بندی انجام شود تا نسبت به تامین امکانات و تجهیزات اقدام کنیم. از سوی دیگر رصد و بازدید دوره ای پل های کم ارتفاع که در زمان بارش مشکلات بسیاری ایجاد می کنند و باعث می شوند آب به سمت مناطق مسکونی و کشاورزی حرکت کند باید در دستور کار قرار گیرد. پیشتر مقرر شده بود پل های کم ارتفاع از این مناطق حذف شوند اما این کار تا کنون محقق نشده لذا باید رصد و بازدید دوره ای آنها در دستور کار قرار گیرد.
وزیر کشور تاکید کرد: باید از هم اکنون سوخت مناسب برای نیروگاه ها ذخیره شود تا در موقع بروز حوادث غافلگیر نشویم. باید برای همه موارد برنامه ریزی مناسب وجود داشته باشد. بی تردید هر چه شدت بحران بیشتر باشد آزمون بزرگتری برای ما رقم خواهد خورد.
وی ادامه داد: باید مکان های مناسب در هنگام بروز حوادث پیش بینی شود تا با تجهیز امکانات امکان ارائه خدمات مناسب وجود داشته باشد. بی تردید در بروز حوادثی همچون سیل ظرف دو سه روز اول سردرگمی ایجاد می شود که مشکلات بسیاری به همراه دارد و موجب افزایش خسارت ها می شود. باید امکانات با کمک بسیج و شوراها به صورت درست در میان شهروندان توزیع شود و این مهم نیازمند سازماندهی و برنامه ریزی است.
رحمانی فضلی با تاکید بر لزوم بهره گیری از ظرفیت بسیج در هنگام بروز حوادث گفت: پایگاه های بسیج باید مدیریت بحران را یکی از دستور جلسات خود قرار دهند و آموزش های لازم را در این حوزه ببینند. باید برنامه ای جامع برای بهره گیری از ظرفیت های بسیج داشته باشیم. در خصوص تجهیزات و امکانات نیز قطعا خسارت های مالی و جانی وارد شده در پی سیل قابل قیمت گذاری نیست لذا اگر بتوانیم حداقل تجهیزات را تامین کنیم می توانیم در بروز خسارت ها نقش بسزایی داشته باشیم. بی تردید باید وضعیت انبارهای هلال احمر پیگیری شود چرا که در هنگام بروز حادثه اگر این تجهیزات وجود نداشته باشد گفته خواهد شد که چرا زودتر این کمبودها اعلام و پیگیری نشده است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود بر لزوم آموزش مستمر به شهروندان از طریق رسانه ها تاکید کرد و افزود: این آموزش ها باید به صورت روتین و مستمر در دستور کار قرار گیرد و از طریق رسانه ها به ویژه صدا و سیما در طول سال پیگیری شود در مدارس و کتاب های درسی نیز می توان این آموزش ها را گنجاند. قطعا آموزش بسیار مهم است.
وی ادامه داد: باید از ظرفیت های بخش خصوصی نیز در هنگام بروز حوادث بهره بگیریم. البته باید برای این کار مکانیسم مناسب دیده شود. باید نظام و پروتکل جدی برای بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی تدوین کنیم. در استان های خاص که به عنوان نقاط حادثه خیز هستند باید دپوی اولیه ای از تجهیزات و مواد خاص مورد نیاز داشته باشیم.
وزیر کشور به پاکسازی و لایروبی انهار و قنات ها به ویژه در حوزه های شهری تاکید کرد و افزود: باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد. برای مثال در جنوب شهر تهران در هنگام بارش ها مشکلاتی برای مردم ایجاد می شود که در جلسه امروز شهردار تهران گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه کردند اما همه شهرها باید این کار را در دستور کار قرار دهند. همچنین ساخت و سازهای حریم و بستر رودخانه ها باید مورد توجه قرار گیرد و از این پس اجازه چنین ساخت هایی نباید داده شود و وزارت نیرو باید از حریم رودخانه ها صیانت کند. با متجاوزین به حریم رودخانه ها باید برخورد قانونی صورت گیرد.
وی در خصوص بیمه حوادث نیز گفت: قطعا بیمه مسئله بسیار مهمی است. در سیل سال ۹۸ اعلام شد که ساختمان ها بیمه هستند اما بعدا مشخص شد پولی که بیمه پرداخت کرده کمتر از یک دوم پولی بوده که دولت به افراد پرداخت کرده، لذا باید تلاش کنیم قانون بیمه اصلاح شود و خود بیمه در مورد ساختمان ها باید به صورت جدی پیگیری شود. دولت در حوزه خسارت ها از محل بودجه عمومی رقم بالایی را پرداخت می کند با این حال این رقم تنها بخشی از خسارت های مردم است.
وزیر کشور ادامه داد: باید در بحران ها طرح لازم تدوین شود و نیروی انتظامی نیز هر چند که نیروهای دیگر در خدمت رسانی به آنها کمک می کنند اما نیازهای آنها باید رفع شود. در هنگام بروز حوادث باید از عکس های هوایی و ماهواره ای بهره بگیریم. این عکس ها می توانند در برآورد خسارت ها کمک بسزایی داشته باشند. علاوه بر این در مدیریت و کنترل بحران نیز بهره گیری از عکس های هوایی می تواند در تصمیم گیری های درست یاریگر ما باشند.
کد مطلب: 137864
برچسب ها: وزیر کشور
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *