۰
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۰

فریب تغییر شیوه‌های غرب را نخوریم

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: فراموش نکنیم که شیوه‌های غرب شاید متفاوت شود، اما رویکرد غربی‌ها کاملاً یکی است و انتخاب بایدن هم رویکرد آمریکا در قبال ایران را تغییر نمی‌دهد.
یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: فراموش نکنیم که شیوه‌های غرب شاید متفاوت شود، اما رویکرد غربی‌ها کاملاً یکی است و انتخاب بایدن هم رویکرد آمریکا در قبال ایران را تغییر نمی‌دهد.
بابک حیدری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص سیاست آینده آمریکا در قبال ایران با توجه به انتخاب «جو بایدن» به عنوان رئیس‌جمهور این کشور، اظهار کرد: رئیس جمهوری که در آمریکا روی کار می‌آید رئیس‌جمهوری است که قاعدتاً باید بر اساس ساختار و هم‌چنین محتوای لیبرال دموکراسی عمل کند و گام بردارد و این شخص می‌تواند کارتر، ریگان، ترامپ یا بایدن باشد. در نتیجه سیاست کلی حاکم بر فضای سیاست، اقتصاد و فرهنگ آمریکا با آمدن و رفتن روسای جمهور تغییری نمی‌کند.
وی افزود: روی کار آمدن بایدن یا هر رئیس‌جمهور دیگر شاید تغییر شیوه‌ها را در پی داشته باشد و این تغییر شیوه به این معنا نیست که خوی استکباری و استعماری ایالات متحده تغییر کند و این موضوع تنها در خصوص آمریکا صدق نمی‌کند و در رابطه با سایر کشورهای اروپایی مانند انگلستان و فرانسه نیز صادق است. برای مثال مواضع میتران – رئیس‌جمهور فرانسه در دوران دفاع مقدس - مواضعی است که هم‌اکنون امانوئل مکرون هم در قبال ایران دارد.
این عضو شورای مرکزی کانون اندیشه و تمدن اسلامی استان اصفهان، تصریح کرد: بنابراین ادبیات حاکم بر فضای سیاسی این کشورها بر مبنای استعمارگری است و این استعمارگری می‌تواند مانند استعمارگری ۲۰۰ سال گذشته باشد یا به سبک نوین امروز باشد که در سطح جهان مشاهده می‌کنیم.
حیدری گفت: وقتی حاج قاسم سلیمانی ترور شد جو بایدن از این عمل جنایت‌کارانه استقبال کرد و این به معنای آن است که رویکرد روسای جمهور آمریکا در هر مقطع زمانی یکی است و تنها در شیوه‌ها با یکدیگر تفاوت دارند.
وی ادامه داد: هر کسی بخواهد یک معامله انجام دهد باید اطلاعات اولیه در این خصوص داشته باشد و اگر قرار باشد با هر کشوری و از جمله آمریکا مذاکره کنیم باید دستمان در جیب خودمان باشد و با توانمندی پشت میز مذاکره قرار بگیریم.اگر قرار باشد از موضع ضعف با آمریکا یا هر کشور دیگری مذاکره کنیم اگر بازنده نشویم با حداقل امتیاز از مذاکره بیرون خواهیم آمد.
این عضو شورای هماهنگی مجمع اصولگرایان استان اصفهان، افزود: وقتی از طرفِ مذاکره سابقه کلاهبرداری قبلی هم داریم قاعدتاً دیگر نباید به مذاکره مجدد تن بدهیم و اگر تن دادیم باید قدرتمند جلو برویم و توان داخلی‌مان به گونه‌ای باشد که با حداقل امتیاز از مذاکره خارج نشویم. فراموش نکنیم که شیوه‌های غرب شاید متفاوت شود، اما رویکرد غربی‌ها کاملاً یکی است و نباید گول تغییر شیوه‌ها را بخوریم.
حیدری خاطرنشان کرد: یادمان نرفته که باراک اوباما تحریم‌های سختی را علیه ملت و دولت ایران وضع کرد و ادامه این کار را ترامپ با شیوه‌های خشن‌تر انجام داد. اگر هیلاری کلینتون هم در دوره قبل رأی آورده بود رویکرد این کشور در قبال ایران اسلامی تغییری نمی‌کرد چرا که به دنبال استعمارِ دیگر کشورها هستند.
این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سؤال که آیا در آینده تحریم‌ها علیه ایران تشدید می‌شود؟ گفت: داستان تحریم‌ها دو بخش دارد. یکی آثار روانی تحریم‌ها است و دیگری اثر عملی تحریم‌ها. واقعیت این است که تحریم‌ها کشور را اذیت می‌کند، اما آثار روانی آن بیشتر اذیت می‌کند و آن چیزی که در بازار ارز و سکه در چند روز گذشته دیدیم حکایت از برداشته شدن فشار روانی تحریم بود.
وی افزود: آثار روانی تحریم‌ها با انتخاب بایدن در کوتاه مدت برداشته می‌شود، همان‌طور که در چند روز گذشته دیدیم هرگاه بایدن در شمارش آرا جلو می‌افتاد نرخ ارز افت می‌کرد و زمانی که آرا به نفع ترامپ می‌شد نرخ ارز افزایشی می‌شد. اثر واقعی تحریم همان طور که بایدن اعلام کرده که تحریم‌ها را باید علیه ایران هوشمندانه انجام دهیم پابرجا خواهد بود. بنابراین اینکه انتظار داشته باشیم تحریم‌ها در کوتاه مدت برداشته شود منتفی است چراکه آنان امتیازاتی از ایران می‌خواهند که مانند آب برای ما حیاتی است.
حیدری یادآور شد: خواسته‌های آمریکا معقول نیست و همان طور که دیدیم در لیبی سرهنگ قذافی امتیازات زیادی به غرب داد و در میز مذاکره بازنده شد که نتیجه‌ای جز کشته شدن او و فروپاشی لیبی نداشت به طوری که این کشور ۸ سال است که درگیر جنگ داخلی است.
کد مطلب: 139482
برچسب ها: غرب بایدن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *