۰
جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۷

آمریکا نامه ضد برجامی ترامپ را پس گرفت

سرپرست نمایندگی آمریکا در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد به طور رسمی ادعای گذشته کشورش مبنی بر اعمال تحریم‌های شورا علیه ایران را پس گرفت.
سرپرست نمایندگی آمریکا در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد به طور رسمی ادعای گذشته کشورش مبنی بر اعمال تحریم‌های شورا علیه ایران را پس گرفت.

به گزارش ایرنا، ریچارد میلز روز پنج‌شنبه با ارسال نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار کنار گذاشتن نامه ۳۰ و ۳۱ مرداد و ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹ آمریکا شد.

وی ادامه داد: از نظر ایالات متحده اقدامات مقرر شده در بند‌های ۷ و ۸ و همچنین ۱۶ تا ۲۰ قطعنامه ۲۲۳۱ همچنان موثر است و مفاد قطعنامه‌های ۱۶۹۶ (۲۰۰۶)، ۱۷۳۷ (۲۰۰۶)، ۱۷۴۷ (۲۰۰۷)، ۱۸۰۳ (۲۰۰۸)، ۱۸۳۵ (۲۰۰۸) و ۱۹۲۹ (۲۰۱۰) که با قطعنامه ۲۲۳۱ خاتمه یافتند، همچنان پایان یافته‌اند.

سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد خواستار ثبت این نامه به عنوان سند شورای امنیت شده است.

میلز همچنین در نامه‌ای دیگر اطلاع داد که محدودیت اعمال شده علیه دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران که به تردد در سه مایل محدود شده بودند، برداشته شده و به روال سابق بازگشته است.

این موضوع، شامل همه دیپلمات‌هایی می‌شود که در حال حاضر در نیویورک به سر می‌برند و همچنین در آینده خواهند آمد.

سوزان دیماگیو عضو هیات مدیره اندیشکده کوئینسی در واکنش به این اقدام دولت بایدن، گفت دولت بایدن تلاش شکست خورده پمپئو را در اعمال مکانیسم ماشه در بازگرداندن تحریم‌های ضد ایران لغو یا رد کرده است.

وی افزود: این یک گام مثبت به سمت زدودن یکی از بزرگترین اشتباهات سیاست خارجی دولت ترامپ.

دولت ترامپ اوایل امسال کوشید تا با طرح اقدامات مخرب، توافق هسته‌ای ایران را به طور کامل از بین ببرد چرا که در ۲۷ مهرماه به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ محدودیت‌های تسلیحاتی ایران برطرف می‌شد.
ابتدا در قطعنامه‌ای ۱۴ صفحه‌ای به دنبال وضع سخت‌ترین تحریم تسلیحاتی ایران برآمد که با مخالفت جدی همه اعضا مواجه شد و در نهایت بر آن شد تا قطعنامه‌ای چهار بندی در تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران ارائه دهد.
این تلاش هم ناکام ماند و پس از آن در ۳۰ و ۳۱ مرداد ماه نامه‌ای را به شورای امنیت ارائه داد و با ادعای خود خوانده که هنوز مشارکت‌کننده در برجام است، خواستار اعمال مکانیسم ماشه و بازگرداندن تمام تحریم‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران شد.
۱۳ عضو شورای امنیت به صراحت با این ادعای آمریکا مخالفت کردند و آن را باطل دانستند و به این ترتیب در بی عملی کامل، ترتیب اثری به این درخواست آمریکا ندادند.
اما در ۳۱ شهریور ماه اعلام کرد که، چون فرایند مخالفت با این ادعا در شورای امنیت طی نشده است، به طور خودکار تحریم‌ها علیه ایران اعمال شده است، اما باز هم شورای امنیت وقعی ننهاد و هیچ سازوکاری برای آن معین نکرد.
آخرین تلاش دولت ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود که کوشید بودجه‌ای برای آنچه که اجرای تحریم‌های ضد ایرانی می‌نامید وضع کرد که آن هم با اکثریت قاطع اعضای سازمان ملل رد شد.
اگرچه ادعای پیشین دولت آمریکا در عمل ابطال شده بود، اما اقدام امروز سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد می‌تواند نخستین گام برای احترام به مقررات سازمان ملل متحد محسوب شود هرچند که با ادامه تحریم‌ها، همچنان ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شناخته می‌شود.
کد مطلب: 145189
برچسب ها: دونالد ترامپ
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *