۰
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۹

قانون توزیع عادلانه آب بازدارندگی لازم را ندارد

رئیس‌کل دادگستری گلستان گفت: قانون توزیع عادلانه آب بازدارندگی لازم برای جلوگیری از دست‌اندازی به منابع آبی را ندارد.
رئیس‌کل دادگستری گلستان گفت: قانون توزیع عادلانه آب بازدارندگی لازم برای جلوگیری از دست‌اندازی به منابع آبی را ندارد.
هادی هاشمیان امروز در همایش روز ملی آب در گرگان گفت: به نظر حقوقدانان دغدغه قانون توزیع عادلانه آب، بیشتر تقسیم آب است.
وی افزود: برخی بندهای موجود در این قانون مانند صدور مجوز برای کسانی که تا پیش از تصویب این قانون، چاه غیرمجاز حفر کرده بودند، دست‌اندازی به منابع آب را ترویج کرد و از آن پس هم افراد زیادی به این امید که دوباره با تصویب قانون جدید بتوانند مجوز بگیرند چاه غیرمجاز حفر کردند به‌طوری‌که امروز تعداد زیادی پرونده با این موضوع در محاکم استان تشکیل و در حال رسیدگی است.
هاشمیان، افزایش هزینه ارتکاب جرم را یکی از راهکارها برای پیشگیری از جرم عنوان کرد و گفت: مجازات‌های تعیین شده در این قانون هم بازدارنده نیست و فرد متخلف متناسب با جرمی که مرتکب شده مجازات نمی‌شود.
این مقام ارشد قضایی استان تأکید کرد: قوانین نیازمند بازنگری و تغییر است و قانون باید به‌گونه‌ای تصویب شود که هزینه ارتکاب جرم را افزایش دهد.
رئیس‌کل دادگستری گلستان گفت: اهتمام دستگاه قضایی استان بر حفظ منابع آب استان به‌عنوان انفال و بیت‌المال است و دادستان‌ها در همه شهرهای استان ارتباط تنگاتنگی با امور آب دارند.
به گزارش ایسنا به نقل از دادگستری گلستان، هاشمیان با اشاره به ممنوعیت ساخت‌وساز در حریم و بستر رودخانه‌های استان از امور آب استان خواست: در این بخش فعالانه ورود کند و دستگاه قضایی هم به‌عنوان پشتیبان در کنار آنان خواهد بود.
رئیس‌کل دادگستری گلستان در ادامه بر افزایش آگاهی مردم درباره اهمیت آب و کمبود منابع آبی استان تأکید کرد و گفت: بار اصلی حفاظت از منابع آب بر دوش مردم است و تا زمانی که به حساسیت آن پی نبردند تلاش‌های دستگاه‌ها بی‌نتیجه خواهد بود.
هاشمیان افزود: بهره‌گیری از سمن‌ها و گروه‌های مردمی که در زمینه مدیریت آب فرهنگ‌سازی کنند می‌تواند اثرگذار باشد.
وی تأکید کرد: بر اساس نظر کارشناسان خطر ریزگرد در گلستان به‌ویژه با خشک شدن خلیج گرگان، جدی است و باید در کنار تلاش برای تصویب قوانین بازدارنده با فرهنگ‌سازی و همکاری بین مردم و مسئولان بحران آب را مدیریت کنیم.
کد مطلب: 145867
برچسب ها: گلستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *