۰
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۰۷

VAR مانع میزبانی ایران نیست اما ...

بدون شک اگر مشکل تحریم‌ها وجود نداشت، VAR مانعی برای میزبانی ایران به حساب نمی‌آمد.
بدون شک اگر مشکل تحریم‌ها وجود نداشت، VAR مانعی برای میزبانی ایران به حساب نمی‌آمد.
 روزنامه ایران ورزشی نوشت: «مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ به احتمال زیاد همچون مرحله پیش به صورت متمرکز برگزار خواهد شد. علی‌رغم قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر برگزاری این مرحله از رقابت‌ها به صورت رفت و برگشت اما نبودن امکان میزبانی در ۴ کشور از ۱۲ کشور حاضر در این مرحله، معادلات را کمی به هم زده است.
سوریه و عراق همچنان از میزبانی بازی‌های خانگی خود محروم هستند و دولت‌های استرالیا و چین هم در دوران همه‌گیری کرونا اجازه ورود هیچ فردی به داخل کشورشان را بدون گذراندن قرنطینه نمی‌دهند. به همین دلیل در صورت برگزاری به صورت رفت و برگشت، عملاً مسابقات با شرایط یکسان برای همه تیم‌ها برگزار نخواهد شد. به همین دلیل احتمال این که بازی‌ها باز هم به صورت متمرکز برگزار شود، بسیار زیاد است. همین موضوع باعث شده، بار دیگر موضوع میزبانی ایران که در دور قبل به ناحق میزبانی را در رقابت با بحرین از دست داد، داغ شود. این بار اما بسیاری، نبود VAR را مانع اصلی میزبانی ایران در این مرحله از مسابقات می‌دانند. طبق اعلام سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در تمامی ۶۰ بازی مرحله نهایی انتخابی جام‌ جهانی در منطقه آسیا، از سیستم کمک‌داور ویدئویی(VAR) استفاده خواهد شد و ایران هم مثل برخی کشورهای آسیایی دیگر از این سیستم بی‌بهره است.
نکته قابل توجه اما اینجاست که کنفدراسیون فوتبال آسیا دقیقاً با اطلاع از این موضوع، شرایطی را فراهم کرده که سیستم VAR برای این دوره از مسابقات توسط یک شرکت بریتانیایی به نام Hawk Eye اجرایی ‌شود. حتی در قطر که فدراسیون فوتبال این کشور برای تمام مسابقات داخلی از VAR بهره می‌برد، برای مسابقات لیگ قهرمانان آسیا از این امکانات استفاده نمی‌شد به این دلیل که AFC از تجهیزات و پرسنل این شرکت بریتانیایی استفاده کرد و آنها با تمام تجهیزات خود راهی قطر شدند. بنابراین نبود سیستم VAR در ایران، دلیلی بر عدم اعطای میزبانی به ایران نخواهد بود؛ چرا که این تجهیزات توسط شرکت بریتانیایی تأمین و اجرا می‌شود اما این مسأله به گونه‌ای دیگر می‌تواند میزبانی ایران را بگیرد. آن چه مانع بزرگ‌تری برای اجرای این سیستم در ایران به حساب می‌آید تحریم‌هایی است که مانع از در نظر گرفتن بیمه برای کارکنان این شرکت جهت حضور در ایران و راه‌اندازی تجهیزات خود می‌شود. با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه ایران وضع شده، اتباع اروپایی و آمریکایی نمی‌توانند برای مسافرت‌های کاری به ایران بیمه شوند و همچنین تجهیزات کاری را با خود به ایران بیاورند و از ایران به کشورشان بازگردانند. یعنی در صورت میزبانی ایران، شرکت بریتانیایی Hawk Eye نمی‌تواند به ایران سفر کند و این مشکلی برای اجرای سیستم VAR خواهد بود. مشکلی که مشمول اسپانسرهای مسابقات هم می‌شود، مگر این که تا زمان شروع مسابقات تحریم‌های ظالمانه علیه ایران برداشته شود.
به همه این‌ها باید مشکلات حق پخش تلویزیونی را هم اضافه کنیم که مانع بسیار بزرگ‌تری به حساب می‌آید و همه اینها مواردی هستند که باعث می‌شوند شانس میزبانی ایران در این مرحله از رقابت‌ها کم شود. اتفاقی که ارتباطی به VAR ندارد و بدون شک اگر مشکل تحریم‌ها وجود نداشت، VAR مانعی برای میزبانی ایران به حساب نمی‌آمد.»
کد مطلب: 152603
برچسب ها: فوتبال
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *