۰
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۰۶

پایان رای گیری انتخابات پارلمانی عراق

ساعت ۱۸ به وقت محلی عراق و مطابق اعلام قبلی درهای مراکز اخذ رای انتخابات پارلمانی بسته و دستگاه های اخذ رای الکترونیکی نیز بر اساس برنامه ریزی قبلی به کار خود پایان دادند.
ساعت ۱۸ به وقت محلی عراق و مطابق اعلام قبلی درهای مراکز اخذ رای انتخابات پارلمانی بسته و دستگاه های اخذ رای الکترونیکی نیز بر اساس برنامه ریزی قبلی به کار خود پایان دادند.
به گزارش ایرنا، انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق که از ساعت ۷ بامداد امروز یکشنبه مصادف با دهم اکتبر (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) در عراق آغاز شده بود، ساعت ۶ عصر به وقت محلی این کشور پایان یافت.
همان طور که کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرده بود، دستگاه های شمارش الکترونیکی آراء راس ساعت ۶ عصر امروز از فعالیت ایستاده و صندوق های رای بسته شدند تا به این ترتیب به یک دوره جنجالی از حیات سیاسی عراق از طریق انتخابات زودهنگام پارلمانی پایان یابد.
انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در نتیجه اعتراضات خیابانی اکتبر ۲۰۱۹ در اعتراض به وضع عمومی کشور، فساد و بیکاری، برگزار شده است.
اعتراضات ۲۰۱۹ منجر به استعفای دولت منتخب «عادل عبدالمهدی» و در نتیجه شکل گیری دولت موقت «مصطفی الکاظمی» با هدف بسترسازی طی یکسال برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و شکل گیری دولت جدید شد و در نتیجه این تحولات، روز دهم اکتبر ۲۰۲۱ (یعنی امروز) به عنوان تاریخ انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور اعلام شد.
وزارت کشور عراق اعلام کرده است که طرح امنیتی ویژه انتخابات با موفقیت به اجرا درآمده و هیچ گونه خلل امنیتی در حوزه های رای گیری ایجاد نشده است.
براساس اعلام وزارت کشور، ۱۹۷ فرد متخلف که قوانین ومقررات ویژه انتخابات را نقض کردند، امروز بازداشت شدند.
برخی از این خاطیان با رشوه و توزیع پول، درصدد خرید آرای مردمی در برخی از مراکز رای گیری بوده اند.
کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق قبلا از جمعیت ۴۰ میلیونی این کشور ۲۴ میلیون نفر را واجد شرایط دانسته بود اما درصد مشارکت تا ظهر امروز در حد انتظار نبود.
گزارش های رسانه های عراقی به نقل از اعضای کمیسیون عالی مستقل انتخابات حاکی است که میزان مشارکت مردمی در دو ساعت اخیر باقی مانده به پایان رای گیری، رو به صعود گذاشت.
قرار است که نتائج انتخابات عمومی امروز ظرف ۲۴ ساعت آینده بعد از تطابق تصادفی شمارش دستی برخی از مراکز رای گیری با نتائج الکترونیکی اعلام شود.
پیش از این نیز جمعه گذشته مصادف با  هشتم اکتبر (۱۶ مهرماه ۱۴۰۰) عراق شاهد انتخابات خاص برای نیروهای مسلح، آوارگان و زندانیان بود اما نیروهای الحشد الشعبی از شرکت در انتخابات خاص محروم شدند.
بخشی از نیروهای الحشد الشعبی به دلیل حضور در مناطق عملیاتی نیز امروز از شرکت در انتخابات عمومی محروم شدند.
مقامات عالی کشور از جمله رییس جمهوری، نخست وزیری، رییس پارلمان به علاوه رهبران سیاسی و نمایندگان مرجعیت عالی دینی عراق امروز در ساعات اولیه روز در انتخابات شرکت کرده و رای خود را به صندوق ها ریختند.
اینک بعد از پایان انتخابات خاص و عمومی در عراق، همه انظار متوجه اعلام نتایج و تعیین ائتلاف ها و جریان های و نامزدهای پیروز انتخابات هستند.
برخی از جریان های سیاسی در آخرین ساعت پایان رای گیری، با به راه انداختن کاروان های شادی، مدعی پیروزی خود در انتخابات شده اند.
شهرداری بغداد نیز قرار است به مناسبت برگزاری موفق انتخابات، امشب در آسمان پایتخت، برنامه آتش بازی اجرا کند.
انتخابات امروز مورد توجه بین المللی نیز قرار گرفت و علاوه بر نهادهای بومی نظارت کننده بر روند انتخابات، حدود یک هزار و ۸۰۰ ناظر بین المللی نیز این انتخابات را رصد کردند.
بیش از سه هزار و ۲۴۹ نامزد شامل ۲۱ ائتلاف و ۱۰۹ حزب به علاوه نامزدهای مستقل امروز بر سر تصدی ۳۲۹ کرسی پارلمان با هم رقابت کردند.
در این دوره، کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، ۹ نامزد را به دلیل تخلفات یا کامل نبودن برگه های نامزدی، رد صلاحیت کرد و نتوانستند در رقابت انتخاباتی شرکت کنند.
انتخابات پارلمانی در عراق، علاوه بر تعیین نمایندگان پارلمان، همچنین تعیین کننده شکل دولت و نخست وزیر، رییس جمهور و رییس پارلمان است و از این حیث مهمترین انتخابات کشور به شمار می رود.
کد مطلب: 156679
برچسب ها: عراق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *